Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Arbre, 2 Syyskuu 2008.

    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Hei, mistäpäin tuulee? Kun olen kerran lisännyt pseudonyymiini ton Pro lisukkeen, tunnen kyllä vastuuni. Koko isopropanoolikikka ei ole minun keksimäni. Se oli aikojen alusta käytössä kirjapainoissa kun kuvat skannattiin Scitexin rumpuskannerilla jonkun rasvamömmön välissä. sitten vaan putsattiin rasvat isopropanoolilla veks ja takaisin muovikuoreen. Se muovikuori vasta tuhokamaa on. niiden välissä 60 luvun diat on pelkkää limaa. Ennenkuin kirjoitin ton putsauskohelluksen testasin isopropanoolin: Spraylla vessapaperiin ja  dia ja Mv nega teelautaselle muhimaan. Tossa se on ollut pari tuntia eikä ole moksiskaan. Uskokoon ken huvittaa. Voihan sitä pensselillä sivellä lisää pölyä dioihinsa, kloonausnypläyshän photoshopissa aina voittaa saippuaoopperat telkkarissa.
     
  1. Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Nuo kemikaalit on ihan oikeastikkin ihmeaineita. Seuraavan kerran kun käytte kalassa, niin ruiskikaa WD-40:tä uistinpakkiin uistinten päälle ja vot, kalaa tulee ihan sikana. Joku tuoksu siinä on, että houkuttelee. ...vaikka vedenpintaan kyllä jääkin hetkeksi rasvakalvo

    :eek:)

    (ja jatkoksi tulleeseen kommenttiin viitaten; tarkoitus ei ollut vittuilla, vaan olla asiasta samaa mieltä. jos humoristinen lisäys kemikaalien monikäyttöisyydestä tulkittiin väärin, pyydän anteeksi. isopropanoli on kyllä itsellenikin osoittautunut moneen käyttöön sopivaksi)
     
  2. Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Aika hyvä neuvo kuvien skannaamiseen... jatkan saarnaamista kursseillani, ken haluaa kuulla saarnoja, tervetuloa !
     
  3. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Käytän toki itsekin isopropanolia (apteekista hankittua) monenlaiseen puhdistukseen, mutta negatiivit ovat olleet niin tärkeitä ettei ole tullut mieleen laittaa ko. ainetta niihin.

    Ei minulla mitään isopropanolia vastaan ole, viittasin lähinnä tuohon jarrupuhdistus-sparyhyn, jossa voi olla ties mitä oheisaineita.
     
  4. Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Hmm, vaikuttaa mysteeriltä, mikä oli hyvä neuvo?

    Isopropanolilla voi siis myös pikakuivata negansa, se kun syrjäyttää tehokkaasti loppuhuuhteluveden ja haihtuupi kuin kaupparatsu aamulla.
     
  5. Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Ilmeisesti tuo lohkaisuni kemikaalien käytöstä kalastuksessa. Harmi sinänsä, tarkoitus ei ollut suututtaa ketään, vaikka tuo oli se viimeinen herne, joka katkaisi...
     
  6. Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Heps,

    itse olin em. tilanteessa jokunen vuosi sitten. Isoäidin jäämistöstä negoja (vanhimmat tunnistettu 1904-1906), ja voi sitä kokojen kirjoa.
    Nou hätä! Onneksi oli makrokärpänen purassu, sen verran, että makrolasi löytyi, ja makrotarkennuskisko. Kiskon valmistajalla oli myytävänä (oisko ollu 90 eur) - negapidike, joka söi ainakin 2 kinoruutua vaakaan kerralla, ja korkeutta enemmänkin. Hyvin onnistui digitaaliseen muotoon isommatkin negat, suurin osa taisi olla jotain 6*7 ja 6*9 cm väliltä ;)

    Niin, mitä vanhemmat negat kyseessä, sitä enemmän tallessa oli epäteräviä kuvia! Niin se vaan kehitys kehittyy ;)

    --
    EDIT: Niin, tausatavalona siis tuolloin toimi salama TTL piuhan päässä. Nykyään luultavammin salaman laukaisu hoituisi radiolla ;)
     
  7. jvp

    jvp

    19
    0
    0
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Pahoittelut Arbrelle topikin hävyttömästä hyväksikäytöstä. Kysymykseni koskee scannausta joten menköön tähän.

    Saako tuollaisella perus monitoimihärvelillä (Epson Stylus DX4850) yhtään säädyllistä jälkeä rullafilmiä scannatessa? Vai kannattaako suoraan panostaa filmiscanneriin. DX4850:ssä näkyy olevan scannaustarkkuus 1200dpi:tä, riittääkö tämä mihinkään?

    t jvp
     
  8. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Ei saa. Kannattaa panostaa tasoskanneriin jossa on "taustavalo" filmin skannausta varten... Tai toki ihan filmiskanneriin ("dedikoitu") jos haluaa täyttä laatua. Mutta jos ei raaski maksaa lähemmäs tonnia niin tasoskanneri, esim. Canon 8800F tai Epson V500.
     
  9. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 262
    47
    48
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    :D  Tunnustan skannanneeni pölyisiä MV-negoja!  ;D
     
  10. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Itsellä oli ihan sama ongelma.
    Tajusin, ettei mikään aika riitä edes pinnakkaisvedosten tekemiseen perintönegatiiveistäni. Yritin kyllä. Eikä näitä ollut kuin muutamia satoja rullafilminegatiiveja 6x4,5 - 6x9 -kokoisia. (Kinofilmit ovat hävinneet, hyvä vai paha - en tiedä) Mainittakoon, etten valokuvauksen (perinteisellä) saralla ole mikään nöösipoika.
    Meni muutamia vuosia, perhettäkin tuli. Osin huonosti kiinnitetyt negat eivät säilytyksessä parantuneet. Saapui siunattu digivallankumous! Tarpeitani vastaava skanneri (Epson 4490) löytyi muutamalla satasella. Hämmästyin, mitä kaikkea vehkeellä pystyi tekemään hujauksessa, kun vastaavaan meni ennen pimiössä tunti jos toinenkin. Skannailemaan sitten vaan. Aina kun oli vähän ylimääräistä energiaa ja aikaa (lue: harvoin) skannailin muutaman kuvan, tuskin paria kymmentä enempää rupeamalla. (Samallahan voi aina surffailla) Meniköhän projektiin kahta vuotta. Tuloksena suvun monelle sen jäsenelle tallennettua yhteistä arvokasta kuvallista perintöä, osin ennen näkemätöntä. Monia negatiiveja ei ollut koskaan vedostettu. Eikä vedosteta. Kannattaa miettiä, mikä kuvien tarkoitus on: mitä väliä muutamalla pölyhiukkasella on kun katselija pääsee suoraan näytöltä isoäitinsä puutarhaan viidenkymmenen vuoden taakse. Ei niistä ikinä ole tarkoitusta tehdä mitään näyttelyvedoksia.
    Muutama käytännön ohje.
    Jotkut negat on valotettu päin mettään. Kannattaa opetella, mitä skannatessa voi tehdä asialle ja ymmärtää missä nostaa kädet pystyyn. On mikä on. Turha kikkailu on aikaa vievää. Pölynpoisto ei toimi tosiaan mustavalkoisella ja jos toimisikin veisi liikaa aikaa.
    Kannattaako kaikkia skannata? Preferoi vapaasti, pomo ei hoputa. Jätä mielenkiintoiset mutta vaikeat yksilöt viimeiseksi, kun olet touhussa kokeneempi. Hylkää kiinnostamattomat negatiivit, joista et tiedä mitään. Työ opettaa kyllä tekijäänsa. Muista ottaa varmuuskopioita. Keksi jokin ryhmittely, nimeä kuvat, niin että itse pysyt kärryillä.
    Homma kannattaa varmasti tehdä ja jälkipolvesi tulevat olemaan kiitollisia. (Mutta kun saat projektin valmiiksi, on skannerisi jo museokamaa. Menee se raha turhempaankin.)
     
  11. jvp

    jvp

    19
    0
    0
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Vähän arvelinkin että ei tuolla monitoimihärvelillä tule kunnollista jälkeä. Tuo Canonin 8800F ilmeisesti on hintaisekseen kelpo peli rullafilmille, mutta entä kino? Pitääkö sitä varten olla jo sitten oikea filmiskanneri?

    Aika hurjissa hinnoissa tuntuu olevan tuo skannauttaminen kaupallisilla tahoilla. Saako mistään skannausta "opiskelijabudjetilla"? Tasoskannerin hankkiminen arveluttaa kun ei ole varmuutta kuinka paljon skannaustarvetta loppupeleissä on.

    t jvp
     
  12. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 262
    47
    48
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Saa ja "opiskelijalaadulla". Kun olet itse skannannut jonkun aikaa filmiä niin ei nuo "kunnon" skannausten hinnat enää tunnu niin korkeilta, ottaen huomioon että yritysten olisi hyvä tehdä voittoakin.
     
  13. Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Kun olet skannannut parikin sataa kuvaa, niin huomaat miksi sitä ei rahasta tekisi, edes huonoilla vehkeillä ja huonosti.

    Tuo on juuri sitä hankaluutta. Jos ei ole paljoa skannattavaa, ei viitsisi investoida yhtään, mutta jos skannattavaa olisi vaikka 10 000ruutua, voisi investoida, jos joku viitsisi sitten ne skannata ;-)
     
  14. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Tasoskanneri keskarille ja filmiskanneri kinolle - ei maksa edes vielä ihan kamalasti välttämättä. Itselläni on Saksasta eBaysta ostettu Minolta Scan Dual IV, kelpo laite ja sitten Canonin 8400F. Jotain 400 euroa yhteensä.. Tosin Minoltan tuki alkaa olemaan kiven takana ja Vistan kanssa on probleemia jonkin verran, mutta XP:ssä toimii ainakin mulla ihan jees joten tyytyväinen oon.
     
  15. Arbre

    Arbre

    23
    0
    0
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Huh, onpas tänne tullut asiaa kun olin muutaman päivän toisaalla! Suuret kiitokset kaikille osallistuneille, kun olette viitsineet käyttää aikaanne ja opastaa aloittelevaa sukututkija-valokuvaaja-perimätiedontallentajaa! Luen ketjun oikein ajatuksella heti kun ehdin, luultavasti parissa osassa, ja mahdollisesti kyselen vielä lisää. Tosin tällä viestimäärällä siihen ei ehkä ole enää tarvetta. No ainakin voi kommentoida ja varmistella ;)

    Kiitos!

    Ps. Täällä on mainittu ainakin Epson ja Canon, molemmilla lienee kannattajansa. Valinta on vaikea kun itselläni ei ole kummastakaan kokemusta. Entä HP, onko se sitten huonompi? Niitäkin tulee ainakin verkkokaupan sivuilla vastaan.
     
  16. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    En välttämättä lähtis riskeeraan HP:n kanssa. Mut tosiaan jos on keskikokoa isompia niin V700 on eka malli. Jos keskikoko riittää, mä varmaan tällä tietoa ostaisin Canon 8800F, koska kuulemani mukaan siinä on vähän paremmat pidikkeet kuin epsonissa. Softa tosin ilmeisesti Epsonissa parempi... V500 on se malli joka tuon Canonin kanssa kilpailee.

    Noi Epson ja Canon on hyväksi todettuja, HP:sta en oo kuullu mitään ja merkki sinänsä ei suurinta luottamusta ehkä herätä.
     
  17. Arbre

    Arbre

    23
    0
    0
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    hemmi, kiitos vinkistä. Täytyy kuitenkin tunnustaa että makrolasit ja "salama TTL-piuhan päässä" kuulostavat vähän teknisemmältä viritykseltä kuin mihin olen valmis. Tällä hetkellä on yksinkertaisesti niin paljon muitakin kiireitä, töitä, harrastuksia yms. aikaavievää, että en ehdi opetella sen mutkikkaampaa skannaamista kuin "laita nega laitteeseen, [säädä softan avulla] ja paina nappia / klikkaa painiketta". ;) Tuosta mainitsemastasi tekniikasta on varmaan hyötyä pitemmälle edistyneille harrastajille.

    Suurimmat negat mulla näyttäisi olevan 6x9 cm.

    Jojje, tilanteesi kuulostaa hyvin samalta kuin mihin itse olen päätynyt. Ja halu säilyttää vanha kuvaperintö tuleville polville on myös hyvin tutun kuuloinen ajatus. Itsekin tosiaan ajattelin skannata muutaman kuvan aina ehtiessäni ja vaikka tutkia nettiä siinä samalla.

    Valokuvia olen skannannut monitoimilaitteella, jonka mukana tulleella ohjelmistolla on helppoa säätää valotusta (ja värivirheitä) ennen kuin hyväksyy kunkin kuvan skannattavaksi. Se ainakin oli hyvin intuitiivinen ja helppo oppia ihan kokeilemalla. Oletan että tasoskannereissa on vastaavat ohjelmistot?

    Ei olisi pahitteeksi, vaikka joku pölynpoisto-ominaisuus tulisi mukana. Suuri osa negatiiviesta on kyllä mustavalkoisia sukukuvia, mutta tallessa on myös satamäärin värinegoja jostakin 1960-luvulta aina 2000-luvun alkuvuosille. Nekin olisi hyvä saada digimutoon, varsinkin ne 70-luvun kuvat joissa (ainakin silloin kuviksi asti teetetyissä) on näkyvissä pahamaineine "oranssisuus". Vaikka pölynpoistoa voisikin siis käyttää vain värinegoja skannatessa, se olisi kyllä tarpeen.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Tuo voikin olla vähän ongelmallista, kun negatiiveista ei välttämättä aina voi päätellä kuka henkilö / mikä paikka niissä on, ennen kuin ne on skannattu. Alkuhistorian hämäristä kertova tärkeäkin kuva voi siis mennä ohi silmien, jos jätän sen skannaamatta vain siksi etten itse sitä heti tunnista - joku vanhempi sukulainen voisi myöhemmin hyvinkin tunnistaa. Ellei taisteluväsymys iske, olen valmis skannaamaan kaikki negat, ja sitten poistamaan vasta ne joita kukaan sukulainenkaan ei millään tunnista. Saa nähdä miten käy ja kauanko kestää...

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Samoilla linjoilla ollaan. :) Olen pohtinut hommaisinko Epsonin vai Canonin (kiitos HP-kommentista Frankille), mutta oikean mallin löytymiseksi täytynee tehdä vielä puuduttavaa vertailua. Esim. Verkkokaupan seivujen perusteella malleja on vaikeaa vertailla, kun esim. Canonin 8800F:stä kerrotaan "Sovitin 12x35mm:n filmille, 4x35mm:n kehystetylle dioille ja 120-filmille (maks. 6x22cm)", mutta Epsonin Perfection'ista taas vastaavaa tietoa ei ole vaan sitä täytyy lähteä jäljittämään valmistajan sivuilta.

    Kiitos kaikille osallistuneille kommenteista ja avusta!
     
  18. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Osta se Canon 8800F. Toinen vaihtoehto olis Epson V500, mutta siinä on kuulemma super surkeat pidikkeet.. Vaikkeivät ne huiput Canonissakaan ole.

    V700:lla sais diakuvista parempaa laatua (ehkä muutenkin hieman parempaa) varjosävyjen suhteen, mutta maksaa tuplasti.
     
  19. Esterhaus

    Esterhaus Member

    412
    0
    16
    Vs: Vanhojen negatiivien skannaamisen sietämätön vaikeus

    Kyllä niitä v500:n pidikkeitä käyttämään pystyy aivan hyvin. Ei ne ihmeellisiä ole, mutta kumma jos niillä ei pärjää aivan hyvin.