Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vanhojen hääkuvien poseeraukset

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana JRabbit, 29 Elokuu 2010.

    No jopa tuli ongelma. Pitäisi lauantaina ottaa sellainen vanhantyylinen hääkuva studiossa.

    Tiedän kyllä millaisen valaisun siihen teen, mutta nyt tuli oikosulku. Miten silloin 30-40-luvulla poseerattiin hääkuvissa noin yleisesti. Internet ei äkkiä hakemalla asiasta paljoa kertonut. Noihin aikoihinhan se poseeraaminen taisi jo olla jonkin verran vapaampaa, kun valotusajat oli jo siedettävät ja keinovaloakin oli saatavilla. 

    Yleisesti ne taisi kuitenkin olla sellaisia rintakuvia tai sitten kokokuvia, missä seistiin käsikynkkää kameraan päin tai oltiin hieman sivuttain peräkkäin. Mikäli oikein muistan muutaman vuoden takaa kun kävin museossa katsomassa vanhojen hääkuvien näyttelyn.
     
  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Vanhojen hääkuvien poseeraukset

    Ainakin kansainvälisiä hääkuvamalleja löytyy kun laita googleen hauksi 'kuvahaku' ja hakusanaksi
    wedding photos from 1930
    wedding photos from 1940
    TJukka
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 428
    3 056
    113
    Vs: Vanhojen hääkuvien poseeraukset

    Luulen (siis luulen) että 30-luvulla seistiin asennossa rinnakkain. Sota-aikana 40-luvulla taisivat sitten poseerata lomittain ja otettiin rintakuviakin.  Suomessa siirtymä tuli varmaankin myöhemmin kuin netin englanninkielisistä sivustoista voisi päätellä. Hollywood on voinut olla edellä.
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Vanhojen hääkuvien poseeraukset

    Ellei kyseessä ole historian rekonstruktio, on oleellista motiivi kuvaan ja kuvan käyttökonteksti. Jos kenties kuva otetaan anekdootiksi tai tavaksi liittyä suvun historiaan visuaalisena "sukututkimuksena" tms., on yleistietoa tärkeämpää sukujen kuvasto. Tiedonhankintatapa on tällöin tämä: pyydä hääparia toimittamaan isovanhempiensa hääkuvat.
     
  4. Vs: Vanhojen hääkuvien poseeraukset

    No joo, en ajatellut aivan mvuori syvällistä lähestymistä aiheeseen vaan ihan yleistä näkemystä tuon ajan kuvista.

    Valotetaan nyt sitten hieman tapausta. Kyseessä on siis pariskunta, jotka molemmat työskentelevät museossa ja toinen on erikoistunut tutkimaan 30-40-luvun elämää. Nämä haluaisivat itsestään tuon ajan tyylisen hääkuvan. Heillä ei ole mitään erityistä vaatimusta kuvasta muuten, mutta minä haluaisin itse hieman selvittää miten ihmiset silloin kuvassa olivat, että saisi siihen kuvaan sen ajan tunnelmaa. Toki kuvaan pitää myös ujuttaa nykyisen ajan elementtejä, että se on tunnistettavissa myöhemmin tämän ajanjakson kuvaksi.

    Nuo ulkomaiset kuvat on melko mannermaisia, siellä oli silloin jo enemmän tuota glamouria ja ulkokuvia, kun täällä oli lähinnä pula-aikaa ja yksinkertaisia sisäkuvia. Nuo Sudburyn kuvat on Kanadassa otettuja kuvia suomalaisista maahanmuuttajista ja ne on mun avokin tuonne sivulle toimittamia, joten ei apua oikein niistäkään, ne on jo nähty.

    Toki voisin vaivata hääparia ja pyytää, josko nuo kaivaisivat museon varastosta siellä olleen vanhojen hääkuvien näyttelyn esille, mutta kun se ei ole niin tärkeää itse parille, minua vaan kiinnostaisi tehdä oikean tyylinen kuva.
     
  5. Esterhaus

    Esterhaus Member

    412
    0
    16
  6. Vs: Vanhojen hääkuvien poseeraukset

    Vakavaa hommaahan tuo muinoin.

    Kuvat tuli otettua jokunen aika sitten. Pariskunta tulee maanantaina hakemaan kuvia, niin kysäisen samalla, josko saa laittaa tänne tuloksen näytille. Vaikka tuohon nyt periaatteessa olisi oikeus, niin olen aina ollut vähän varovainen noiden työkuvien levittämisen kanssa.
     
  7. Esterhaus

    Esterhaus Member

    412
    0
    16
    Vs: Vanhojen hääkuvien poseeraukset

    Nyt vasta hiffasin että ketjun aloitus oli jo yli kuukauden takaa :[