Brittilehdistö näyttää neuvovan (PP ja PM) useissa vinkeissä, että mv-kuvat/negat olisi parempi skannata värimoodissa, näin saa kolminkertaisesti informaatiota. Sitten vasta kuvankäsittelyohjelmassa tehdä väri -> mv -muunnos. Mutta onko tässä mitään perää? Itse en ole tehnyt kunnon tutkimusta ja verrannut mm. vaalean pään yksityiskohtia. Mutta noin muuten kokeillen tuota epson 3200p -skannerilla mielestäni ainoa ero oli vain värimoodissa skannaamisen hitaus...
Tarkoittanee, että skannaat värikuvaa tarkoituksena muuntaa se mustavalkoiseksi. Silloin jutussa on perää sikäli, että pystyt sekoittamaan eri värikanavia haluamallasi tavalla. Edellyttää hyvää softaa myös - PS elementsillä ei taida onnistua.
Eikös mv-negasta värimoodilla skannattaessa saada kolme identtistä kanavaa? Olettaen tietenkin, että nega on neutraalin harmaa, eikä esim violetinsävyistä T-Maxia. Tällöinhän ei ole mitään mieltä skannata mv-negaa värinä, vai onko.
Ei, vaan brittilehtien neuvoissa on kyse nimenomaan MV-originaalin skannaamisessa. Höh, kuka edes kuvaisi värille jos haluaa mustavalkoisen lopputuloksen. Se, mitä itselle tuli nyt äsken mieleen on kohina: Ehkä skannaamalla 3 identtistä kanavaa ja yhdistämällä ne vasta kuvankäsittelyvaiheessa mv-kuvaksi tulee kohina jotenkin pienemmäksi? Samaa menetelmäähän on käytetty mm. tähtikuvauksessa rakeisten filmien kanssa.. Useampi kuva yhdistetään yhdeksi ja tulee rakeettomampi lopputulos.
Ei ymmärrä. Mutta voithan itse kokeilla. Kohinanpoisto-ohjelmat kuten neat-image kyllä poistavat filmin rakeenkin...
Kun skannailin m/v -negojani duunipaikkani nyt jo edesmenneellä Epson 1640SU:lla, niin kyllä tosiaan filmit kannatti skannata ikäänkuin värinegana. Sitten kuvankäsittelyssä mulkata sävyt mieleisekseen. Ero harmaasävyskannaukseen oli aivan selvä, ja näkyi erityisesti kuvan vaaleissa alueissa. En tiedä varmaksi sanoa, mistä tuo johtui, mutta veikkaan bittien puutetta. Nykyisellä Epson 4990:llani voi skannata 16 bittisen harmaasävytiedoston, ja tuota vaivaa ei enää ole.