Löysin sukulaiseni jäämistöstä vanhoja negatiivejä. Negatiivit ovat ainakin yli 50 vuotta vanhoja, osa jopa lasilevyllä. Missä niitä voisi kehittää? Kehittääkö tavallinen valokuvausliike niitä?
Vs: vanhat negatiivit negatiivit on jo kehitetty,mutta kuvia voisit teettää jollakin kenellä on asianmukainen suurennuskone tai skannautat niistä parhaat.Tiedostoista voit tilata tikikuvat asianmukaisesti sivisteltynä. t kimo
Vs: vanhat negatiivit Sitä juuri tarkoitin että teettää vanhoista negatiiveistä valokuvia. En vain löytänyt oikeaa termiä. Olen vanhan aikainen enkä halua digikuvia vaan aitoja paperikuvia. jotkä säilyvät seuraavat sata vuotta.
Vs: vanhat negatiivit Aitoja hopeavedoksia ei taida mikään isompi toimija Suomessa kaupallisesti tehdä, mutta alan harrastajia joilla on pimiö moisten tekemiseksi on kyllä yllin kyllin. En tiedä löytyykö ketään joka tuota tekisi kaupallisesti. Osaajia varmasti on... Käsityönä sillä olisi tietysti jonkin verran hintaa. Sitten on tietysti sekin vaihtoehto, että harjoittelet itse tekemään. Auttajiakin varmasti luulisi löytyvän, kameraseuroista ja muutenkin, tietysti riippuen siitä missä asut. Väriprinttejä (myös mustavalkoisista kuvista), jotka kyllä ovat nykyään aivan hyvin säilyviä, saa kyllä sitten melkein lafkasta kuin lafkasta. Jos mukana on "tavallisia" 35mm kinofilminegatiiveja, niistä saa tällaiset kopiot liikkeessä kuin liikkeessä (missä nyt filmejäkin kehitetään vielä). Ne tehdään skannaamalla filmi ja valottamalla laaserilla (väri)valokuvapaperille joka kehitetään. Aivan samaan prosessiin pääsee skannaamalla itse ja teettämällä digitiedostoista Ifolorin ym. kaltaisilla firmoilla.
Vs: vanhat negatiivit ' Missä päin maata tällaiset lasinegatiivit sijaitsevat? Minkä kokoisia lasinegatiivit ovat? 10x13cm 13x18cm ?