Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 5 Toukokuu 2009.

    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Rodenstock Imagonilla on vastaava rakenne. Siinä vaihdellaan reikälevyjä halutun vaikutuksen aikaansaamiseksi.

    Tämä, mielestäni hyvinkin mielenkiintoinen kirjoitus liittyy otsikostaan huolimatta ko. aiheeseen sekä boken että softauksen kannalta tarkasteltuna:

    http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml
     
  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Noissa reikähimmentimissä on se, että ne pitäisi saada sinne sulkimen lähelle jos haluaa parhaan tuloksen.
    Mitenhän onnistuisi jos laittaisi heti sulkimen taakse, takalinssin eteen - jopa etulaudan eteen (siis LF -linssissä).

    Mutta käsittääkseni efektistä saa kohtuullisen myös heittämällä putkilinssin taakse suoraan..
     
  2. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Miksiköhän se sitten oli käytössä tollasessa Euryscopissa, mulla on omassa ihan normaali himmennin ilman mitään ylimääräisiä reikiä.
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Eipä niistä reikälevyistä juuri iloa ole, ellei linssistö ole suunniteltu niitä varten.  Idea on se, että linssien reunoilla syntyy aberraatioita, joita päästetään mukaan reikien määrittelemä määrä.  Tavallisessa objektiivissa ei sen kaltaista eroa  linssien reuna- ja keskialueen välillä ole.
     
  4. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Onks noissa aberraatioissa sama juttu kun noissa soft filttereissä mitkä on kuopallisia (vai näppyläisiä) akryylejä?

    Mietin noita akryylejä että jos ottais tommosen akryylin palasen ja siihen jotenkin paistaisi tommosia kuoppia. Siis siten, että ottaa kuulalaakerin kuulia, ripottelee ne siihen akryylille, päälle tasainen rautalevy (tai toinen akryyli samantien). Homma nippuun ja uuniin. tms. (täällä oli joku joskus linkannut jonku diy mikrolinssistöön, siitä inspikset)
     
  5. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Selvä, kiitos tästä. Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, opin taas jotain uutta.
     
  6. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?


    OMG !!! Voisin pitää tunnin palopuheita ja ylistyksiä noille kuville, voi herran jumala.. Ooh, olen mykistynyt *tahtoo samanlaista jälkeä!!!*
    Listata saa millä :D
     
  7. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Jos digijärkkäriin, niin helpoin vastaus on varmaan lensbaby: http://www.lensbaby.com/optics-single.php

    Mä olin miettinyt jotain halpaa ratkaisua vanhan näköistä jälkeä tekeväksi potrettilinssiksi Speed Graphexiini. Petzwal tai joku muu "messinkilinssi" olis tietty ihan parasta, mutta noissakin hinta menee helposti pariin sataan, eikä oikein hyvää ehdokasta vielä parin viikon ebayn selailulla tullut vastaan.
    Mietin episcopen tms projektorin linssiäkin, joihin tömäsin ebayssa, mutta aika vähän onnistuin löytämään tietoa projektorilinssien käytöstä valokuvauksessa.

    No sitten tuli mieleen juurikin tuo HSM:n linkittämä sivu, jossa on juttua noista Kodakin meniscus -linssisistä kameroista. Vastaavanlainen yksi ainut linssi löytyi myös joskus purkamastani Gevaboxista.
    Kaivoin sitten laatikosta kiinalaisen lähilinssisarjan. Linssit ovat kait positiivisiä meniscus linssejä. Ei muuta, kuin Speediin sopivaan pahvinpalaan reikä ja siihen linssi teipillä kiinni ja tähtäilemään.

    +4 linssi osui sitten palkeen vetämälle ja polttoväli oli ehkä jossain 300mm paikkeilla.
    Mattalasille piirtyi juurikin odotetunlainen kuva, mutta filmillä en vielä koittanut, kun aukosta ei oikein ollut tietoa.

    Jossain oli kaava aukon määrittämiseen: polttoväli tuumina jaettuna linssin halkaisijalle tuumina.
    Eli kun linssi on n. 62mm ja polttoväli 300mm, olisi aukko noin 5,6.
    Mitä raati on mieltä, vaikuttaako oikealta?
    Entä miten tuohon osaisi tehdä himmentimiä?
    Vai menisikö ihan tuolla samalla kaavalla, eli 2" aukko olisi f7 ja 1" f14?

    Täytyy ottaa tolla pari kuvaa, mutta kyllä tästä jo kipinä syttyi, jonkun "oikean" objetiivin rakentamiseen.
    Mistähän löytäisi tarkempaa tietoa vaikka niistä Petzwaleista, josko sellaisen saisi tehtyä itse?
     
  8. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Voi sen toki laskea polttoväli milleinä jaettuna aukon halkaisijalla milleinä... Ei ne yksiköt sitä f lukua muuta.

    Mutta joo, aivan oikein.
     
  9. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Jos linssi on +4, on sen polttoväli 250 mm.
     
  10. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Taidan hakea toisen kupin kahvia ennen, kuin kirjoitan mitään lisää :) Lainasin sen enempää ajattelematta, kun lähteessä käskettiin laskea tuumilla.

    Se lähde tuolle kaavalle muuten oli tämä artikkeli: http://www.siskinphoto.com/magazine/zpd ... sembly.pdf"]http://www.siskinphoto.com/magazine/zpdf/LensAssembly.pdf
     
  11. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Ok. Kiitos. Ei tarvitsekaan mittaa etsiä :)
    Vedin ton 300mm ihan hihasta.
     
  12. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Ota toki toinen kuppi, suhdulukua kuten f muodostettaessa ei muusta tarvitse välittää kuin että kaikki yksiköt ovat samaa laatua, millimetriä, metriä tai tuumaa...

    -P
     
  13. Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Muualla tarinoitua koostettuna :
    Messinkisissä linsseissä kun lukee "PORTRAIT", niin on pehmoa ilman reikäfilttereitä. Ovat vain aika pitkiä polttoväliltään kun ovat LF-kamaa. Ranskanmaalla Hermagis teki laatulaseja sata vuotta sitten.
    Täyden kennon järkkärissä monikalvopäällystämätön :) 85-millinen Jupiter-9 on mainio. Softaus on vanhanaikaisempaa kuin EOSsin EF 135 SF:llä. Jupiterin reunatoisto on jopa aivan mössöä täydellä aukolla. Ei tarvi kikkailla fotarissa. Kannattaa käyttää kunnon vastavalosuojaa.
    EF 135 SF on erinomainen, mutta moderni rakenteeltaan. Kuva on tasalaatuinen reunoilla.
    Laajiksena oma luokkaansa on Meyer Lydith 30mm, vanhemmat mallit. Vähän liiankin pehmoa, kun kontrastia ei löydy esiin kaivamallakaan.
    Vilva lienee ottanut vanhoista rullafilmikoneista optiikoita ja käyttää niitä palkeella (?). Jos vain kirppikseltä löytyy risa kokoontaitettava, niin siitä linssi ruuvaamalla irti ja uusiokäyttöön.
    Edullinen konsti on myös "puhdistaa" halvan objektiivin etulinssi pyörein liikkein 0- tai 00- karkeuden teräsvillalla. Linssi menee pilalle ja softaus voi olla myös muuta kuin otsikossa tarkoitettu.
     
  14. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Vanhat muotokuvat - millä tekniikalla pehmennys tehtiin?

    Lensbaby linkistä olen kaiketi ikuisesti kiitollinen!

    Nyt sain kadonneen inspiraationi takaisin, nämä kuvat hoitelivat loppusilauksen:
    http://www.lensbaby.com/gurus-steinberg.php