Jostain syystä tuli himo koittaa saada aikaan sellaista kliseistä maisemakuvaa. Millä konstilla? Mikä filmi ja kehite? T-max 100 pullattuna aukolla. Kamerana Rolleiflex pinnoittamattomalla linssillä.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Sitten kyllä suosittelisin perinteistä mv-filkkaa (FP4+ tai vastaavaa). Jos nyt vielä löytyisi sellaista, jossa hopeaa ei ole säästetty, niin... Olisikohan ISO 100 Agfaa 120-koossa vielä tyrkyllä ? Viisaammat tietänevät jos on ja mistä.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Tosimiehille löytyy APX-25:sta pakkasesta, mutta ei ole alennusmyynnissä.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Rollein rpx100 on käsittääkseni väsätty agfan apx100 reseptillä ja on oikeesti mainio filmi. Wataselle (prolab) tuli just läjäpäin tota varastoon, itekin sieltä hain. FP4+ toimii varmasti myös. Ovat molemmat runsassävyisiä kontrastikkaita filmejä.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Kiitti vinkistä! Kaipaako kaveriksi Rollein kehitteen vai toimiiko esim. ID-11 yhtä hyvin? Kokemuksia?
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla en tajua alkuunkaan miten filmi valinta vaikuttaa tähän maisemakuvaukseen?
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla no kyllähän maisemakuvauksessa on eduksi jos filmin sävyskaala on laaja. Toki siihen voi vaikuttaa myös valotuksella, kehitteellä, kehitysajalla, jopa lämpötilalla ja tietenkin kuvatessa filttereillä mutta jos se onnistuu sopivalla filmivalinnalla normi prosessilla niin aina helpompaa. Sitten tietysti maisemakuvauksessa on eduksi jos pystyy toistamaan hyvin pieniä detaljia eli rakeisuus ei ole eduksi ja siksi ääni hitaille filmeille.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla haluatko pistää jonkun esimerkin jossa kaksi eri filkkaa erottuu käytännössä näissä sävyskaala asioissa? En usko että noilla on erityisesti mitään merkitystä jos negat skannaa... vedostaessa se filkan kurvi näkyy kun sitä ei niin helposti säädetä.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Ensisijaista lienee pienirakeisuus ja jyrkähkö kontrasti, jotta niitä yksityiskohtia ja sävyeroja saadaan näkyviin. Sävyalan erot eivät tavallisilla filmeillä ole kovin suuria, mutta jos vertaillaan voimakkaan punaherkkiä ja sitten vähemmän punaherkkiä, niin eroja on. Ennen oli Technical Pan, nykyisin ehkä jotkut Agfan ilmakuvafilmien uudet tulemiset, millä nimillä niitä nyt myydäänkään.... Rollei jotain, ainakin Rollei IR 400 lienee normaalikäytössä äärimmäisen punaherkkä. "Uuden teknologian" T-raefilkat ovat erilaisia kuin vanhat. Ilford Deltat ovat sävyalaltaankin jossain määrin toisenmoisia kuin HP4 jne. Värinegateknologiaa käyttävät mustavalkofilkat ovat hyvin erilaisia kuin perinteiset. Ilford XP2 vai mikä lie nykyisin ja vastaava Kodak poikkeavat tavanomaisista mustavalkofilkoista aika paljon. Edellä mainittu Agfan 25 oli aika kova juttu aikoinaan, mutta ne ajat ovat tietysti jo kaukana.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla pistäppä käytännön esimerkkiä skannattuna niin mäkin uskon, mun mielestä tollanen ajattelu on pahasti ajastaan jäljessä... joo, jos filmi ei näe punaista niin tottakai eroa on.. mut muuten saa kyl aika paljon hakea niitä näkyviä käytännön eroja joita ei nykyään photarissa tasottaisi nopeasti poies
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Tällä hetkellä Rolleiflexissäni on Agfa Scala 200. Ostin aikoinaan ja pitäisi kuvata ne pois.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Mä ainakin kuvaan filmille ensisijaisesti vedostamiseen en digitointiin, se on vaan välttämätön paha nykyajan menossa. Vertailukelpoisen kuvaparin saamiseksi pitäis kuvata sama maisema kahdella eri filmillä, mielellään samalla kameralla samoissa olosuhteissa ja veedostaa samalla tavalla. Täytyypä kattoa jos vaikka tuossa lomalla saisin tehtyä moisen esim foma400 ja rolleirpx100 filkoilla. Noita on tällähetkellä varastossa.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Riippuu siitä, mikä se aika on. Jos eletään photariaikaa, niin värikuvasta on helpompi lähteä liikkeelle. Jos vedostusaikaa, niin filmien väriherkkyydet ja kontrastisuodattimet ovat se tapa erotella sävyjä. Siitä on suunnilleen 15 vuotta, kun itse olen enemmän sählännyt filmien kanssa, enkä aio aloittaa uudelleen.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla TMax 100 on hyvä aloitus. Sitten kun kokemusta karttuu, voi halutessaan kokeilla jotain muutakin. Parempi kuitenkin pysyä siinä yhdessä ja opetella sen ominaisuudet kunnolla. Jos ei kuvaa todella paljon (siis päivittäin rulla, pari) niin kokeiluihin menee muuten vuosia. Yhden hyvän perusfilmin kunnollinen opettelu on PALJON järkevämpi etenemistapa kuin kaikenlaisten sekulifilkkojen satunnainen kokeileminen.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Tätä ei voi korostaa liikaa. Filmijäärät usein horisee että kuvassa on "hyvät sävyt" ja sillä aika pitkälti tarkoitetaan kuvan silmään sopivaa kontrastia. Joissain filmeissä kontrastin säätö on ikäänkuin sisäänrakennettuna (APX100, Tri-X jne.). Toisissa filmeissä sävykkyys (tai siis kontrasti) vaikuttaa aluksi silmälle tasaisen harmaalta ja kuva vaatii kontrastin säätöä vedostuksessa tai photarissa. Filmin sekä oman valotus- ja kehitystavan yhteensovittaminen niin että tuloksena on eri kuvausolosuhteissa sopivan kontrastinen kuva vaatii aikaa ja paljon epäonnistuneita ruutuja. Tekijämiehet ja -naiset on toki erikseen tässäkin hommassa ja pärjää filmillä kuin filmillä. Meidän muiden kannattaa vähän bluffata ja pysyä yhdessä filmissä.
Vs: Vanhan tyylistä maisemakuvaa 6x6:lla Asiallista keskustelua, kiitokset siitä. Tähän saakka olen kuvannut 80% T-Max 400:sta ja väliin Plus-x 125 ja Tri-x. Mitä nyt sattuu pakastimesta löytymään Kameralaukku-kauppojen jäljiltä.