Möin äskettäin Nikon Fa:n joka oli kuin karkki ja mahtava ominaisuuksiltaan.Möin koska nallipyssyn jälki Ison formaatin rinnalla ei oikein nappaa.Kino on omalla tavallaan erinomainen ja hyviäkin puolia löytyy varmasti.Skannauksen jälkeen laakaan verrattuna ero on turhan kova ellei pikku vedoksia /tulostuksia vetele. Onko kokemuksia samasta.Korjaan sen verran että asia on ollut jo tiedossa iät ajat,kuitenkin kinoakin halusin yrittää jälleen mutta nyt se on ohi.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Kamerat valitaan niiden käyttötarkoituksen mukaan, sehän on selvää... ite tähtään niin isoon negaan kuin on käytännöllistä. Ja kinari on vielä meiningissä mukana, koska vaikka mulla on 9x12 värkki joka kulkee mukana ja sopii lähes taskuun. Sillä kuvaaminen on silti hitaampaa kuin bessa l + 20mm lasi kombolla f16 himmennyksellä. Mahollisesti joskus tässä kovaan kinarin 6x4.5 negakoolla, fujin gs645w kameralla.. olen jo vähän kokeillut tota 6x4.5 formaattia, mutta kyl se syväterävyys on aika kaponen kinariin verrattuna, joka taas hidastaa kuvaamista. Silti, kuvaan noilla kolmella formaatilla... sen mukaan kuina nopeasti kuva tarvitsee tehdä ja millaisen jäljen haluan lopulliseen kuvaan. Eli 9x12, 6x4.5 ja 35mm on jatkuvasti mukana ja ne kaikki mahtuvat pieneen kameralaukkuun.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Kyllä kyllä,en jaksa odotella esim 36 ruutua jotain shittiä.Laakakin on jo työn alla.Kriteerit kasvaa ja kynnys kuvata,kaikki sen tietää.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Mutta kun talvi tulee, pimiökausi alkaa ja puheet muuttuu niin sitten kelpaa taas kinarikin.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Minusta kinari on hyvä formaatti. Siitä saa hyvät 30*40 vedokset ja hyvillä optiikoilla 40*50 vedokset hyvällä filmillä. Pienuus on monesti etu. T Jukka
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? 36 ruutua on vieläkin liikaa ,on kyllä kone kino-5x7 -Ehkä joku ruutu tulee vedostettua.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Rupee kuulostaa digimiesten ongelmilta jos ei jaksa odottaa että 36 kuvaa on täynnä. Mutta mutta...annas olla.... siihenkin on konstit. Menee pimiöön leikkaa saksilla filkan poikki ja pistää purkkiin ja jatkaa loppujen kuvaamista.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Juke,mieiti hiukan mitä löpisit Ai digimiehellä on ongelma tuleeko kortti täyteen?Laakan voit kehittää heti,kyl sää tiedät.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Mitä sä lätiset? Niin no laakamiehet onkin kun digimiehiä. Heti kuva ja kaikki mulle heti ja äkkii että näkee kuinka hyvä tai paska kuva tuli. Sehän on digimiesten juttu ja kuten sanoit näköjään siis laakamiestenkin.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Olin moottoripyörien kokoontumisajossa. Hiukan epäröiden otin mukaan kinojärjestelmän lisäksi Mamiya C220:n (siis 6x6). Moottoripyörällä kuljetuskapasiteetti on rajallinen ja siihen sitten tärinä ja kosteus... (Aikaisemmin kuljetellut Zeiss Ikontaa, mutta kun se on hankala rajata ja tarkentaa.) Kuvasin kinolla neljä rullaa diaa ja Mamiyalla kolmisen rullaa mustavalkoista. On ne rullafilmikuvat niin paljon parempia! En mä ens kerralla (?) ota koko kinojärkkäriä mukaan.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Ei ole suoraan verrannollinen kun filmillä kuvataan mutta sovitaan että kaikki käy..
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Kyllä kino aina nappaa! Kuvaan kinoa, keskaria, type 100 polaroidia, 4x5 (halutessani 5x7) ja kohta 8x10. Mutta jos esiteään se klassinen kysymys, mikä jää jos ainoastaan yhden formaatin/kameran voi pitää, vastaus on helppo: kino ja Leica M6. Näin se vaan on, se on koko harrastuksen perusta.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Hyviä pointteja itse kullakin. Minulla kun ei (vielä) ole A3 tulostinta, niin A4 on suurin koko skannatuista negoista. Siihen taas kinokoko riittää vallan mainiosta. Laakafilmistä ei minulla ole kokemusta, suurin koko on 6x7 ja toki siinäkin käyttökelpoisen informaation määrä on eri luokkaa kuin kinoruudussa. Eron käytännön merkitys oletettavasti kasvaisi suurempien tulosteiden myötä. Eri filmikoot kuitenkin itselleni tarkoittavat erilaista käyttöä: kinokoko on omiaan esimerkiksi nopeassa katukuvauksessa, makroilussa tai vain liikuttaessa mahdollisimman pienen / kevyen kaluston kanssa. Keskikoko on rauhallisempaan ja usein harkitumpaan kuvaukseen. Edelleen säätääkseni: matkoilla taskuun mahtuva Franka Solida IIIe on mainio 6x6 folderi, Mamiya RB67:n lasit taas tuottavat kinoon verrattuna erittäin maukkaan sävymaailman. Kaikki kelpaa, tarkoituksen ja tunnelman mukaan No, ehkä laakaa pitäisi vielä kokeilla.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? En minäkään jaksa 36 ruutua valottaa. Valotan 24 ruutua ja kelaan filmin takaisin. Loput 12 jää käyttämättä. 24 ruutua menee skanneriin, Epson V750, kerralla.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Paras ku lataa bulkkikamasta itte. Halpaa ku saippua, mukavaa puuhastelua ja saa sen mittasia ku haluaa. Purkkiin kirjoittaa vaan että mitä ihmettä kasetissa on
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Itse pyrin ottamaan kaiken irti 36 ruudun rullista, eli saan ainakin 37, 38:s saattaa olla vajaa. En ole pannut merkille mistä, mutta jostain rullasta irtosi 39 täyttä ruutua. Osaatko antaa realistisen arvion, tai joku muu, että montako latausta nuo ladattavat filmikasetit kestävät? Oliko Leicalla joku oma järjestelmä tähän?