Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vänkytystä Nikonin matriisimittauksesta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mablo, 26 Lokakuu 2011.

Viikonloppuna mustavalkoista F100:lla, mittaus matriisilla. Tunnen matriisimittauksen periaatteen päällisin puolin ja kyllä siihen yleensä on voinut luottaa. Nyt kohteet ei olleet mitenkään valotuksellisesti vaikeita tai erikoisia. Rannalla kun olin niin vaaleaa puolipilvistä taivasta ehkä hiukan normaalia enemmän mutta ei mitenkään niin, että hälytyskellot olisi soineet. Tulos oli että lähes kaikki ruudut on valotettu hienosti kirkkaan osan mukaan ja maa-alueet taas on selkeästi alivalottuneet.

Tähän pitkä litania konsonanttipitoisia rumia sanoja ja mentaalinen muistilappu "ei enää koskaan matriisia". 

Kun savu korvista hälveni aloin vähän miettimään mikä siinä matriisissa oikein mättää. Olin jo aiemmin huomannut sen, että vähänkin vastavalotilanteihin viittaavissa paikoissa matriisimittaus sekoaa ja alivalottaa kohteen. Sellaisissakin tilanteissa, joissa keskipainottava mittaus olisi toiminut ihan OK. Tämän hyväksyn. Ei insinööri Japanissa voi valmiiksi miettiä kaikkia vastavalotilanteita. No, joku sanoo, että onhan se taivas ja rantaviiva tavallaan eräänlainen vastavalotilanne ja senkin myönnän mutta toisaalta sen luulisi olevan juuri senkaltainen tilanne, johon matriisin pitäisi olla varautunut. 

Sitten tuli mieleeni, että voisiko olla niin, että F100:n matriisimittaus on kalibroitu ajatellen diafilmiä? jos olisin kuvannut dialla niin luullakseni olisin ollut tyytyväisempi valotukseen.

Kellään muulla samankaltaisia ajatuksia tai kokemuksia Nikonin filmirunkojen matriisimittauksesta.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Vänkytystä Nikonin matriisimittauksesta

Kokemuksia on. Itkenyt olen.

Uudemmat matriisit valottavat reippaasti ali. Kun noin vuosikymmenen ajan tottui F601:n matriisin toimintaan niin sitä oli ihan helisemässä F90X ja F100:n matriisien kanssa.

Voi olla, että noissa on valotusta jätetty vähemmälle diakuvaajia ajetellen, mutta mun mielestä jälki on diallakin turhan tummaa.

TTL-matrisi -täytesalama on sitten jo ihan painajainen.

Käytännössä keskustapainotteinen toimii hyvin ja salaman kanssa ehkä parhaiten joko keskustapainotteinen TTL tai sitten suosiolla salaman oma mittasilmä.