Olen vanhoja negojani katsellut. Jostakin kuvista aattelen tehdä suurennosta. Tulipa vain mieleen jos yrittäis pestä liuskaa niin tulisko se puhtaamaksi? Minkälaisia ohjeita pesuun. Onko sama 20 asteinen huuhteluvesi ja pitkä juoksutus agepon ja kuivumaan. Mites lämpöisempi vesi, peseekö paremmin?
Vs: Vanhan filmin pesu https://www.fotoimpex.de/shopen/darkroom/tetenal-graphic-arts-film-cleaner-1-liter.html
Vs: Vanhan filmin pesu Tolla vois jopa meetvursti sormenjäljet saada pois (vaikka ne ei oliskaan avustajan aikaan saamia). Mä ennen vanhaan sain aina sormenjälkiä negoihin vaikka olin hyvin tarkka...omasta mielestäni. Nykyään käytän kuivien negojen kanssa käsitellessä aina kumihanskoja. Pesusta nostan ihan ja pistän pidikkeeseen. Voihan senkin hoitaa kumihanskoilla vai meneekö liiotteluksi.
Vs: Vanhan filmin pesu Eikös puuvillasormikkaat olisi mukavammat, niillä voi myös jonkun kiuvumistahran saada jopa pyyhkäistyksi pois.
Vs: Vanhan filmin pesu Vanhat karkaisemattomat filkat eivät kestä yhtään lämpimämpää, joten varuvasti sitten.
Vs: Vanhan filmin pesu Mä olen oppinut arkistoammattilaisilta. Printtejäkin skannatessa piti olla puuvillakäsineet kädessä.
Vs: Vanhan filmin pesu Varmaan, mutta märkänä puuvillakäsine kerää kätevästi emulsion pois. Märän filmin voi pyyhkäistä varovasti sormien välistä.