Mietin, pitäisikö tällä jatkaa ansiokasta Rodinal-laimennusartikkelia, mutta tässä on niin paljon epämääräisyyksiä, että laitetaan omana ketjuna liikkeelle. Löysin kellarista vanhan pullon R09 “rodinalkopiota” ja myös ison läjän kehittämättömiä rullafilmejä. Lähinnä TMax 400sta, Acrosta ja joitain muutakin. Filmien ”parasta ennen” yleensä 2010-2012 eli valotettu vähän aikaisemmin, noin 15 vuotta sitten. Mitään suurempia toiveita ei ollut, kunhan ajattelin antaa liota. Kehite ostettu näköjään 2012, kaikenlaista sakkaa mukana, suodatin siistimmäksi. No, ei näistä toistaiseksi ole mitään sen kummempaa ole löytynyt, muistoja kuitenkin. Ja vaikuttaa siltä, että mun Fujin 6x9 kausi ei oikein ehtinyt valmiiksi – niin monta 6x9 rullaa kehittämätöntä negaa löytyi. Ehkä mulla oli joku muukin 6x9 kone... Ajatus siis oli kehittää ”stand” sinne päin ja parin kokeilun jälkeen vanha R09 6ml+1000ml ja tunti noin 20 asteessa toimii ihan ”hyvin” ja on helppoa. Tarkoitus ei ole printtailla näitä pimiössä, vaan kopioida digiksi ja työstää siitä, jos jotain löytyy. Kysymys on – miksi Kodakin TMY T-Max 400 on niin ”pohjahuntuinen”? Eka kehitys oli TMY 1:100 sekoituksella ja luultavasti oli se oli kyllä liian ”vahvaa”. Seuraava TMY sitten 6ml litraan ja nega vaaleni, mutta pohja yhtä harmaa. Oisko vaan niin, ettei se filmi kestä säilytystä yhtään? Esim. saman ikäinen Acros tuli kirkkaaksi negaksi, kuten myös pari muuta filmiä. En usko, että asialla on digitoituna sen suurempaa merkitystä, mutta kiinnostaa kuitenkin. Kiinnitin ja superhuuhtelin muutaman kehittämättömän TMY stripin ja kirkasta tuli. Samoin, kehitettyjen TMYden reunat ovat aika kirkkaat, mutta kuva-ala ja negavälit ”tummat Mikähän saa ikääntyneen TMax 400sen noin harmaaksi? Ja miksi negojen välit ovat harmaita? Ideoita? Varmaan joku yksinkertainen selitys, joka ei vaan nyt tule mieleen. Terv. Kari PS. Kokeilin myös kehittää TMaxin normaalisti eli 10 minuuttia 1:50 sekoituksella ja 10 sekunnin kääntelyllä per minuutti. Lopputulos vastaavaa, kuin ständillä eli jatketaan helpommalla tavalla. Ehkä tän vaan pitää olla tällaista, eikä kukaan varmaan uutta TMaxia Rodinalilla keittele...
Se on huntua. Jos kehität tunnin ständejä, niin Dmin eli pohja nousee. Olettaen, että filmiä on säilytetty asianmukaisesti viileässä ja ettei kyseessä ole parasta ennen päivänsä nähnyttä vanhempaa materiaalia tai jotain lentoaseman skannerissa grillattua.
Niffe oikeassa, vahva pohjahuntu. Reunoilla ei huntua, koska standissa kehite ei vaihdu filmispiraalin kohdalla.