mutta kun kuitenkin aina palaa samaan. Varmaan kaikki harrastuksekseen filmille kuvaavat useinkin kokeilevat eri filmi / kehite - kombinaatioita. Onhan se kiinnostavaa ja välillä löytää mielenkiintoisia juttuja, viimeisimpänä Adoxin CMS 20 II Pro. Itse kuitenkin aina palaan samaan, Fp4+:aan. Onko muilla tuollaista yhtä filmiä ylitse muiden? Tai no, pitkäaikaista suosikkifilmiä kuitenkin?
Kyllähän tuo Kodakin Tri-X 400 on aika lyömätön. Sen kun voi valottaa ihan miten haluaa, eli se on tavallaan aina oikea valinta ja mukautuu mihin vain. Raetta toki on, mutta se on upeinta raetta mitä tiedän. Se toimii niissäkin olosuhteissa, joissa diafilmi toistaa kaiken ankean näköisenä. Etenkin syksyn ja talven pimeimmät kuukaudet ovat sellaisia ettei diafilmiä viitsi paljon tuhlata, eikä valoakaan meinaa riittää käsivaralta kuvaamiseen muutamaa tuntia kauempaa, joten Tri-X on apu. Valottaa 1600:n, 3200:n tai jopa 6400:n ASA:n mukaan, niin marras-joulu-tammikuu menee hyppien keikkuen käsivaralta..
Fomapan 200 @ 100iso, ainoa edullisempi filmi joka on moderni lookiltaan (hieno tiukka rae) ja saatavilla kinarista 8x10". Ja Tmax 400 jos tarvitsee 400 iso (vissiin ainoa oikeasti 400iso filmi), sitä käytin salaman kanssa aina kun tarvitsin vaan max syväterävyyttä. Tarpeeksi hieno rae kinariin, että siitä sai siistejä printtejä. Valotin sen yleensä silti iso 200, koska salama on kovin jyrkkä valo. Sai niin flätin negan kuin mahdollista. Ja koska siinä ei kuvatessa kauheasti tullut mietittyä valotuksia, niin on hyvä olla vähän varaa. tmax 400 @ 200 kinarilla.