Sling backin tuunausta lisäpehmusteilla. Joku aika sitten hommasin Hazard 4:n Plan B sling packin. Samaisella valmistajalla on myös ihan kameralaukku nimeltään Photo-Recon. Mutta koska halusin saada kaksi kärpästä yhdellä iskulla, niin hommasin siis vaihtoehdon B. Laukku on toiminut hyvin ulkoillessa (kameran kanssa ja ilman), ja esim. Manfrotton 190DB:n saa laukkuun hyvin kiinni kompressiohihnoihin. Tähän asti olen sisuksissa käyttänyt Lowepro Hatchback 22L AW:n kamerasisälmystä. Sekin toimii, vaikkakin on vähän liian korkea. Ja toisaalta tilaa jää yli. Nyt sitten päätin tuunata laukkua. Lisäpehmuste pohjaan. Ja reunuksiin pehmuste, johon saa jakoseiniä. Kangasmateriaali polyamidi 76 % ja polyuretaani 24 %. Eli ns. sadetakkikangas. Velcro- eli tarranauhoja sinne ja tänne. Pehmusteena muutaman euron makuualusta. Materiaaleilla hintaa yhteensä noin 30 €. Lankoineen ja koneneuloineen, eli kaikkea jää ylikin. Sisuksen koko noin 46x18x13 cm. Hyvältä vaikuttaa, vaikkakin työn laatu on mitä on. Säädyllisempi kuitenkin kuin jesarilla kasattu makuualustapehmuste. Lähinnä materiaalien ja hinnan takia ajattelin jakaa tiedoksi.
Tarranauhoista viimeaikainen huomio: Tokmannin myymä oli kallista ja tarttui huonosti. Biltemasta löytyi hyvin tarttuvaa, erittäin halpaa, montaa kokoa sekä neulottavaa/itseliimattavaa ja liimatarrataustaista.
Hyvä huomio tarranauhat. Itse ostin siis kankaan ja ompelutarvikkeet Eurokankaasta. Ja samoin sieltä ostin 2 cm tarranauhaa pari metriä. Eurokankaan tarranauha on ommeltavaa ja sitä oli valikoimassa 2 cm ja 4 cm leveänä. 2 cm nauhan hinta 2,50 €/m. Eli 5 €/m, jos kumpaakin puolta pitää ostaa. Ostin lisäksi Clas Ohlsonilta 3 metrin paketin 2 cm leveää, jossa oli kummatkin puolet. Hinta 12,99 €, eli hieman edullisempaa ja nauhoissa on lisäksi liimapinta. Liimapinta ei kestä ollenkaan. Uskoisin, että polyuretaanipintaisessa kankaassa ei pidä oikein mikään liimapintainen nauha. Eli kaikki tarranauhat ompelin kiinni. Clas Ohlsonin nauhassa kuitenkin se hyvä puoli, ettei tarvinnut käyttää nuppineuloja. Muuten kuin tuon liimapinnan suhteen en huomaa oikein eroa noissa tarranauhoissa. Kankaasta sen verran, että puntaroin oikeastaan vain corduran ja tuon PA/PU sadetakkikankaan välillä. Corduraa tai paksua 100 % polyesterikangasta mietin alkujaan vaihtoehtoina. Polyesterikankaat vaikutti kaikki heppoisilta. Corduraa oli vain mustana ja tuota käyttämääni vain valkeana. Omaan kankaaseeni päädyin hinnan, värin ja ominaisuuksien takia. Vaikuttaisi siltä että tuohon ei jää pölyä, tomua tms. kiinni samoin kuin corduraan. Jälkeen päin jäin miettimään sitä, miten tuo voisi sähköistyä. Että lenteleekö kipinät ja hajotanko kameran. Nyt on ollut tositoimissa ja se pelko taisi olla turha.
Kappas kun en ole huomannutkaan tätä säiettä. Mä hommasin myös sling bag:n (linkorepun), mutta haluaisin jakaa sisätiloja hieman toisin ja samalla lisätä repun ryhtiä (jolloin vetuketjujen käyttö onnistuisi paremmin yhdellä kädellä - luulisin). Olen katsonut eBay:stä kiinalaisten tarjontaa, jota löytyykin paljon ja halvalla (hakusanoja: padded shockproof case insert), mutta ongelmana on tietysti mitoitus; linkorepun tila pitäs käyttää tarkasti hyväksi. Tää sun ratkaisu vaikuttais hyvältä: riittävän tukevasta retkipatjasta leikatut seinämät pitää myös repun ryhdin ja samalla suojaa kalustoa. Mun reppu näyttää tältä sisältä: Kameran lisäksi pitäs mahtua kuvan objektiivit (EF 16-40 ja EF 100mm makro) ja vielä niin, että kameran saa ulos repusta tuolta sivuluukusta, kun reppu on mahan päällä. Retkipatjaa löytyy jo huushollista (myös makaamatonta, samoin tarranauhaa. Nyt pitää vielä tuota "verhoilukangasta" hommata.