Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valovoimanen zoomi Nikoniin

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana massu, 23 Lokakuu 2008.

  1. massu

    massu

    6
    0
    0
    Terve,

    nyt kaivattais kommentteja ja mielipiteitä (halvahkosta) peruszoomista Nikon D200:lle. Olin ensin aikeissa lähteä ostamaan prime-laseja, mutta talous ei anna myöten, joten valovoimaseen peruszoomiin on nyt taipuminen toistaiseksi. Tutkailtuani tilannetta löysin tälläisia:

    Sigma 24-60mm f2.8 EX DG

    Sigma 24-70mm f2.8 EX Aspherical DG DF

    Tamron AF 28-75MM F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF)

    Nikon 35-70mm f/2.8D AF Zoom-Nikkor

    Jos löytyy kokemusta em. linsseistä, niin risuja ja ruusuja tänne vaan. Polttovälin suhteen en laajispäätä kaipaa enempää, mutta myös muita linssejä voi suositella tuohon hintaluokkaan.
     
  2. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Valovoimanen zoomi Nikoniin

    Tuota sigman 24-70 2.8 olen tässä miettinyt. Ruuvi tarkenteisen saa melko edullisesti ~450e. Siitä on kuitenkin juuri julkaistu HSM-versio. Hintaa en ole nähyt, huhun olen kuullut  ~700e. Ihan ok linssi tuo vanhempikin versio mitä nopeasti jotain arvosteluja vilkuilin.

    Tamronin 28-75:tta on kovasti kehuttu, mutta ehkä ne neljä milliä toisi vähän käytettävyyttä laajaanpäähän. Tamron taitaa olla pienempi, kuin 24-70 sigmat, siinä ihan hyvä kriteeri miettiä.

    Nikkorin 35-70 2.8:n myin juuri pois. 35 on aika tukkoinen kropissa, linssistä en keksi moittimista.

    Jos halpaa ja hyvää, niin alta 150e 18-70 kitti nikkori on aika kova veto, jos valovoimasta vähän tinkii. Sen kaveriksi 50mm 1.8.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Valovoimanen zoomi Nikoniin

    Sigmalla on (ainakin ollut) 2.8/28-70mm fx-zoomi. Minulla on sellainen - hyvä yksilö ;-) Aluksi koetin 24-60 millistä, mutta se sattui olemaan suuttu yksilö ja lisäksi väärin päin säätyvä zoomirengas kiusasi.

    Sigman 2.8/24-70mm on Sigman fx-normizoomeista polttovälialueeltaan laajin, mutta myös kallein ja painavin. Kun vähän selailee ebaytä, niin sekä 24-60 miillistä että 28-70 millistä löytää uusina tai vähän käytettyinä noin 150e hintaan, ellei halvemmallakin.

    Tamron saattaisi olla ihan hyvä vaihtoehto sekin. Nikkor 2.8/35-70mm menisi ehkä paremmin fx-kamerassa.
     
  4. Vs: Valovoimanen zoomi Nikoniin

    Mulla oli toi Sigma 24-70mmt tuossa canon harharetkessä, hyvä lasi! Nyt mulla on Croppikoon 18-50 ja lisänä tuo superlasi 30mm 1,4 jonka laatu on häikäisevä. Sitten pidemmillä on AF telejatkeella skarppaavat manuaaliset  80/200 ja tuo legendaarinen 200:2 ED/IF konsertteja varten (1,6 suurennoksella croppiruutuun konserteissa tiukkoja naamoja yleisön joukosta !)Ei ole ollut valittamista.Lisäksi olen ajatellut AF 85mm 1,4 tai 1,8 nikkoria tiukkoja potretteja varten isolla aukolla (hyvä Bokeh !!!)
     
  5. Vs: Valovoimanen zoomi Nikoniin

    Minulla itselläni on duunikamerassa D700 elokuussa ostettu Sigman 24-70/2.8. Kyseinen optiikka piirtää riittävän hyvin, mutta siihen ne hyvät puolet jäävätkin. Äärettömän herkkä vastavalolle, suuret tynnyri ja tyyny vääristymät ja kuin pisteenä iin päälle siellä on joku osa lähtenyt irti, aina silloin tällöin putkea voisi käyttää helistimenä ja joskus se jumittaa zoomin laajakulmapäähän (kun tulee aikaa niin pitää laittaa se huoltoon).

    Tamronin 28-75/2.8 on ollut minulla muutaman vuoden henkilökohtaisessa omistuksessa. D200 ja muiden kroppirunkojen kanssa mitä olen käyttänyt, se on toiminut hyvin ja piirtänyt myös hyvin. En ole vielä kokeillut sitä d700 rungossa. Jos omistaa kroppirungon, niin näistä kahdesta lasista suosittelen Tamronia. Täyskennolla en tiedä kuinka Tamron piirtää reunoilta, siksi suositus vain pikkukennolle.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Valovoimanen zoomi Nikoniin

    Mutta sehän se just on, että vaikka objektiivi oli dx:llä ok, niin fx kennon kanssa vääristymät kasvavat aivan eri mittoihin.

    Sigman 2.8/28-70mm on vääristymien puolesta kropilla siedettävä, ehkäpä kiitos lyhyemmän polttovälialueen. Se on myös aika kevyt ja halpa ja siinä on zoomiksi nätti epäterävän alueen toisto. Mikään normaalizoomi se ei kumminkaan kroppikamerassa ole, vaan pikemminkin normaaliobjektiivi (28mm asennossa) plus lyhyt tele. Suuria toiveita en sen fx-soveltuvuudesta elättele. Taidan tyytyä primeihin jos sen D700:n edes joskus saan hommattua...
     
  7. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Valovoimanen zoomi Nikoniin

    Mulla on Tamronin 28-75mm hypersupertöttöröö f:2,8 ollut matkaopiskana F5:n (FF) kanssa. Yllätyin positiivisesti. Terävä kuin mikä, enkä mä kuvista mitään ihmeellisiä vääristymiä ole huomannut. Väriaberraatio ei ole filkalla samalla tavalla ongelmallinen kuin olen kuullut digillä olevan, joten siltäosin joudun tukeutumaan kuulopuheisiin. Tutulla oli tuollainen FF kennon kanssa, ja tyytyväiseltä se vaikutti. Itseasiassa hänen pyynnöstäni ottemien testikuvien perusteella ostin tuon omani.