Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Anti prässäys

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 11 Maaliskuu 2016.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vai mikä lie? Olen ymmrtänyt että filmejä prässätään eli esimerkiksi 400 filmiä valotetaan 1600 mukaan jne. Mutta mitäs jos 400 filmiä valottaa 100 mukaan? Onks mitään järkee?

2. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 534
    89
    48
    Vs: Anti prässäsys

On siinä järkee, mie valpttelen Hp5 filmiä iso 200 mukaan. Kehitysaikaa lyhemmäksi ja tuloksena loivempi nega.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Minäkin olen joskus vahingossa mitannut 400 asan filmin 100 mukaan ja sitten alikehittänyt.
    Hyvää jälkeä tulee. Varjoissa on hienot sävyt.
    T Jukka

4. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Miten Juke olet tähän asti olet valottanut/kehittänyt?

5. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Tuohan on aika yleistä. Esim acurol-N on sellainen nopeuttava kehite tuohon. Vähemmän raetta ym ym. Esim acros 100 @50

6. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

Juke, missä sun korvat oli mun viimekesän kurssilla kun luennoin aiheesta aika antaumuksella :p

7. Vs: Anti prässäsys

Etenkin näin kevättalvella kun auringon valo on kontrastista ja sitä on paljon kannattaa mv-kuvaajan ehdottomasti "pullata" eli ylivalottaa ja alikehittää. Näin saa kovat varjot paremmin auki ja keväthanki näyttää hohtavan valkoiselta niinkuin sen pitääkin.

- Tri-X @ EI 100, D-76, 1+1, 6:30min on hyvä resepti oikein kirkkaalle kevätpäivälle. Xtolilla muuten ihan sama resepti mutta ajaksi 7:30min.

Tässä yksi esimerkki: Trix @ 100 ja Xtol 1+1.

Liitetyt tiedostot:

8. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ihan normaalisti olen kehittänyt sen mukaan mitä filmissä lukee ja myös valottanut. Joskus olen hiukan alikehittänyt eli ottanut aikaisemmin pois kehityksestä tai ylikehittänyt eli pitänyt pitempään. En ole valottanut filmiä kun nimellisen arvon mukaan. Ihan joskus nuorena poikana tehtiin joku testi ja se ei kovin hyvältä näyttänyt joten siihen en sen enempäään ryhtynyt.

Sori. Varmaan olin pimeessä huoneessa latailemassa filmejä just siinä kohtaa. Kakskylpykehityksestä oli puhetta ja siitä että sillä saa kehittää kaikki samassa eikä siinä vaikuta herkkyys kehitysaikaan...muistaakseni. Kaikki kokemukset pitää mennä kantapään kautta eikä korvien kautta. Elän väärin päin elämääni. Ehkä se paperikin, joka loppui, olis auttanut muistamaan jotakin. Mä en kylläkään kakskylpy kehitystä meinaa nyt toteuttaa.

Elikkäs olen ymmärtänyt että sävyjakauma isonee kun 400 filmiä valottaa ja kehittää satasen mukaan. Vaikuttaako tämä rakeisuuteen?

9. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Sinuna Juke ottaisin jonku aapisen touhusta kouraan ja menisin itsekseen pohtimaan. Täällä jos yrittäisi jotain kertoa, niin se voi vain viedä ojasta allikkoon.

Esim:
    Toi voi olla ihan järkevää jossain hemmetin jyrkässä/kovassa valossa, jotta saat kontrastia tasattua.

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Onko sulla kokemusta asiasta vai ei?

11. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Kokemusta mistä?

12. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Puuveneen vuolemisesta. No tätä bullausta...tietty.

13. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

On kokemusta filmin valottamisesta

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Just just.....tämä kertoikin kaiken. Hyvä.

15. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Vedätkö sä Juke aina herneitä, jos sulle ei anneta hyvin valmiita ja yksinkertaisia vastauksia myötäkarvaisella asenteella?

16. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Sä et todellakaan osaa lukea minua. Valitettavaa jos sä koet asiat näin.

17. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113

Aikoinaan kun paljonkin kuvasin mustavalkoista palkilla, niin tyhjensin valottuneet laakat kolmeen eri laatikkoon, joitten päällä luki N, +1 ja +2. Silmä oli sen verran jo harjaantunut, että tiesin kohteen nähtyäni, miten valotan. Kehitys sitten tietenkin valotuksen mukaan. Tuo oli sitä peruskauraa, miten toimittiin. Filminä Agfapan 100 ja Tri-X. Kehitteenä ID-11/D-76. Jossain välissä putkahti kummallinen Agfapan 200, jota ainakin täällä sai ainoastaan 9x12 cm koossa. Oli hieno filmi, mutta katosi yhtä salaperäisesti, kuin tulikin. Ylivalottamalla ja alikehittämällä saatiin kontrastia pienennettyä., joka monesti arkkitehtuurikohteissa oli välttämätöntä.

Kapa

18. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Eiköhän valtaosa filmin valottamisesta kiinnostuneet yritä saada sen tummankin pään kunnolla auki ja tilanteen salliessa valottaa sen + 3/4 -> 1 tai sitten sen takia että käyttää kehitettä (esim rodinal vs xtol), jolla ei saa sitä nominaalista herkkyyttä irti.

19. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113

Tässä ei ole käynyt ilmi mitä filmiä OP käyttää, mutta tässä on Ilfordin taulukko josta näkyy sen filmien kehityksiä sekä yli- että alivalotettaessa.

http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2006210204272065.pdf

Joskus tuota ylivalota - alikehitä olen käyttänyt esimerkiksi sisätiloissa jos kontrasti on ollut hyvin suuri (ikkunasta voimakas valo) mutta en juuri muutoin.

20. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Ei se mitään.. anna olla. Hyvin sä vedät ja jatka vaan samaa rataa ;-)