Tein tällaisen testin kun oli joku filminloppu joka piti kuvata. Neljä kuvaa on otettu 1EV pykälillä, yksi noin suunnilleen miten olisin sen valottanut, toinen siitä aukon ali, sitten yksi ja kaksi aukkoa yli. Ääripäillä eroa siis 3EV. Filmi oli APX100 vanhalla emulsiolla ja kehitettu muistaakseni XTOL:lla. Ei siis mikään kovin kummoinen testi mutta tulipahan tehtyä, jos jotakuta kiinnostaa. Skannattu kohtuullisen hyvällä skannerilla, jostakin syystä dng:t näkyvät ainakin mulla Lightroomissa positiiveina, mutta ne voi kääntää tone curves -työkalulla. Meniköhän joku asetus skannatessa väärin. Raw1: +2EV Raw2: +1EV Raw3: "optimivalotus" Raw4: -1EV Täältä raakaskannit: http://mtanttar.kapsi.fi/dynamiikkatesti/ Laitan kuvat jpeg -käännöksinä tähän alle, exposure -säädöllä on passattu suunnilleen samaan, muut säätimet ovat samoissa kohdissa. EDIT: Meni tietysti ensimmäisellä yrityksellä väärin päin tuo sarja, nyt ne pitäisi olla nimetty oikein.
Vs: Valotustesti (sis. kuvat) EV:n muutos on sama kun yksi aukko. Eikös se näin menny? Aika heikosti minusta näissä näkyy tuo ero. Mulla on käsitys että aukon muutos eli puolet lisää tai vähemmän tekee isomman eron.
Vs: Valotustesti (sis. kuvat) Nähtävästi maltillinen kehitys ja runsas valotus koska neljän aukon välillä on tuon verran vähän (sopivasti) eroa. Liite printscreen.. Avasin dng:t ja laitoin namikat nollille. Eipä se ohuinkaan näytä varsinaisesti välttämättä aukon ali olevalta. Mutta tuohan on omakin valinta ilman standardia. Että mihin zoneen halutaan sijoittaa kohteen tietty kohta. Jos lähtisi oikein tutkimaan zonettajan tyyliin, niin ohjelmissa löytyy tiheysmittaria (densitometri). Jos on ihan raakaskannit niin senhän saisi varmaan vastaamaan vanhaa kunnon mittausta suoraan negasta? Vai voiko sentään skannerin tuottamaa tummuusastetta mitenkään vakioida..