Tänään näyttäisi olevan se päivä kun näppäilen tuolla vanhalla filmikameralla. Valotusmittarihan ei toimi kun patteri on loppunut. Kuinkas ohjeistaisitte? Filmi on 100Asa ja viimeiselle kuvalle näyttää olleen asetettu 250. Sisävalossa meinasin kuvata - meillä on valoisaa .
Vs: Valotusta Sulla ei ole yhtään kameraa jossa on valotusmittari? Sisällä se valoisuuden määrä on hieman hankala arvioida, aika isoa aukkoa ja pitkää aikaa tarvitsee kuitenkin. Vanhoilla kameroilla olen yleensä suosiolla pistänyt f/8 ja käyttänyt automaattisalamaa valottamaan oikein.
Vs: Valotusta Sisällä huoneenvalossa on valaistus 100 asan arvolla valoarvo 7 tai 8 se tarkoittaa aukkoa 2,8 ja 15 osa sekunttia jos 2 on suurin aukko, voit kokeilla 30 osa
Vs: Valotusta Niin, että käyppä ostamassa ittellesi I Phone että saata valotettua oikeen, tosin käypän valotusmittarin saát jollakin 1/10 osalla tuosta hinnasta...
Vs: Valotusta Jos teillä on valoisaa voisi lähtökohtana olla 9 EV. Sadalla asalla esim. 1/15 ja f5,6 ja siitä laskien sitten muut arvot. Toki riippuu siitäkin mitä filmiä kamerassasi on, mustavalkoinen, värinega ja dia valotetaan vähän eri tavalla.
Vs: Valotusta Niinhän minä muistelin - että vähän eri tavalla - mulla ei ole tietoa mikä filmi nyt on luultavasti värinega - (mustavalko- ja diakausi oli jo ohi).... luultavasti pilalla mutta pihinä ihmisenä en raatsi repiä ulos ennekuin loppuu. Toimii kyllä muistiinpalauttajana kun aikaahan on kulunut. Toisaalta toivon ettei nämä onnistu ettei taas joudu hommaamaan jotain ;D