Täytyisi hankkia erillinen valotusmittari. Budjetiksi asetin parisataa euroa. Gosseneita saisi uutena, kannattaako esim. Minoltan Autometer IVF:stä maksaa paria sataa? Suosituksia (milellään siis sekä vallitseva että salamamittaus).
Gossen! Gossen on yhtä kuin valotusmittari. Halvemmalla msaa hyvän hobbymallin, kalliimmalla hyvän proffiksen. T. Kerkko
Itse ostin juuri Gossenin, kun sain alennuksella ja piti tukea mukavaa kauppiasta. On erittäin kätevän kokoinen (luokkaa pieni sekuntaattori, joka roikkuu kaulassa), mittaa salamaa, lankeavaa ja heijastuvaa valoa kolmannesaukon tarkkuudella ajoilla 1/2000-4 min, aukoilla 1-32 (muistaakseni). Fiksu mekaaninen pyörylä, josta vertaillaan tulokseen. Nopea käyttää. Löytyy myös ajanotto (alaspäin), ajastin, kello, kontrastimittaus ja lämpömittari (vallitsevan ilman. Alhainen virrankulutus, toimii yhdellä pienellä paristolla. Vuoden takuu. Mittauskiila on 25 astetta. Ainut mitä jäinkin kaipaamaan oli pistemittaus, mutta pistemittarithan tuppaa yleensä olemaan semmosia isoja pistoolimaisia, jotka maksaa satoja euroja eiks niin? Se olis kyllä hyödyllinen sellanenkin, jos ja kun ei oo kamerassa pistettä.
Miten hyvän herkkyyden tarvitset mittarille? Hinta määräytyy melko paljon sen mukaan ja halvassa päässä hyvä herkkyys ja salamamittauksen mahdollisuus ovat usein toisensa poissulkevia ominaisuuksia. Kokeile valitsemaasi mittaria myös käytännössä, mikäli mahdollista, ennen ostopäätöstä. Esim. uusissa Gosseneissa on juuri noita useimmille käyttäjille melko toisarvoisia ominaisuuksia kuten sekunttikello mukana, jotka lähinnä haittaavat normaalia käyttöä. Mutta noista käytettävyyteen liittyvistä asioista on juuri olemassa niin monia eri mielipiteitä.
Eikös kaikki tarvitse tuota polaroidien kanssa: lämpömittarin avulla saa oikean kehitysajan ja alaslaskevalla sekundaattorilla se mitataan! Fiksu vekotin. No, Gossenilla on kyllä muitakin malleja. T. Kerkko.
No en minä ainakaan ole koskaan tarvinnut, silloin harvoin kun olen peel-apart-"filmejä" käyttänyt. Huonelämpötilan kuitenkin tietää melko tarkasti, eikä sitä edes tarvitse polaroidien tapauksessa niin tarkasti >20 astetta alueella tietää. Ajan näkee kätevämmin ihan oikeasta kellosta. Mutta kuten jokainen selvästi näkee, nämä ovat ainoastaan minun preferenssit. Jokaisella meistä on erilaiset tarpeet. Siksi kehoitin alkuperäistä kysyjää tarkistamaan vehkeen käytettävyyden etukäteen, eikä ainoastaan tuijottamaan ominaisuuksien määrää. Jos mittaria on todellakin tarkoitus käyttää lähes jokaisessa kuvaustilanteessa, käytettävyys on melkein tärkein ominaisuus.
Kiitos vastauksista. Hyviä huomioita, eli kenttäolosuhteisiin on tulossa ennen kaikkea. Salamapuolesta siis saa tinkiä. Täytynee vielä vähän jatkaa kartoitusta.
Suositus on tavoitteistasi kiinni. Pienellä, kevyellä, laajemman mittauskulman laitteella (esim Gossen Digisix) on oma käyttönsä, pistemittareilla omansa. Molempi parempi ;-) Gossenin, Minoltan ja Sekonicin mittareilla on kaikilla hyvä maine, joten kaipa niistä mitä vaan voi huoleti suositella. Minulla tosin on ollut joku vuosi sitten Autometer IIIF pistelisäkkeellä, mutta sen digitaalinäyttö kuoli kovassa pakkasessa (muuta syytä ei ole keksitty). Nyt on tilalla vanha analoginen SpotmeterV ja tuo mainittu Digisix. Parisataa IVF:stä kuulostaa mielestäni hiukan yläkanttiin menevältä, jollei laite ole liki uusi.
Onkos tommosta toimivaa Weston Master IIsta näkynyt missään, valkoisella mittaritaustalla? Se on niin kaunis että melkeen pitää saada http://www.diaxa.com/weston/assets/mastertwofront.JPG
Hankin itse polaris dual- mittarin Komin verkkokaupasta. Tässä mallissa on 5 asteen spottimittaus ja maksoi n 300. Heillä on myös halvempi malli n 200 euron hintaan. Ihan asiallinen peli, joissa myös salamamittaus.