Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Negalehdet mappiin - mutta millaiseen?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana mablo, 5 Huhtikuu 2011.

Ollaan jo huhtikuussa ja tämän vuoden negalehtimappi on edelleen hankkimatta.  Aiempina vuosina olen hakenut lähimmästä kirjakaupasta tavallisen halvan A4-mapin. Niissä jää negalehti vähän repsottamaan mapin reunojen ulkopuolelle ja mietin prosessiin parannusta.

Onko tähän helpompaa ja etenkin halvempaa ratkaisua olemassa kuin tilata Saksasta joku kallis negalehtien erikoismappi? Olisiko ehkä laatikko parempi kuin mappi?

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113
    Vs: Negalehdet mappiin - mutta millaiseen?

Tuli mieleen että jos kuvaat vaikkapa 5x7 tai 13x18 ,niin tähän kokoon(ja muihinkin) ainakin on valokuva albumia joissa on "negalehti" elikkä valokuvan paikalle nega.Säilyvät hyvin pölyttöminä ja helppo plärätä valoa vasten t Kim0

2. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Ei luottaisi noihin valokuvalehtisiin negojen säilytyksessä, liekö niiden muovi ihan turvallista negoille.

Laakakokoon saa ihan niitä varten tehtyjä lehtisiäkin, jos mapin väliin negansa haluaa.

Negamapeista olen nyt tykästynyt fotoimpexin markkinoimaan Adofile-kansioon/laatikkoon.
    Toinen hyvä on haman valmistama mappi + kotelo sille (muistelisin että se oli hama).

Laakakoon negoja laittelin aluksi lehtisille ja mappiin, mutta jotenkin kypsyin siihen ja siirryin perinteisiin pergamiini-taskuihin jotka ovat sitten "kenkälaatikossa" tms. vastaavassa helposti plärättävissä.

Edit: näitä käyttelen: http://www.fotoimpex.de/shop/archivierung/adofile-archiv-ringordner-aus-grauem-pp-mit-ringmechanik.html

3. Vs: Negalehdet mappiin - mutta millaiseen?

Eipä minulla ole kuin kino- ja keskikoon negoja pergamiinilehdissään. Taidan poiketa Ikean laatikko-osastolla ja ottaa yhden pergamiinilehden mukaan kokomalliksi.

4. Vs: Negalehdet mappiin - mutta millaiseen?

Mä mietin kanssa, että ehkä tommoset laatikot tai peräti sellaset "kansiot" missä vaan taitellaan kartongin sisään nippu lehtiä ja kuminauhat kulmissa, niin olisi hyvä systeemi. Mutta sitten mietin taas tuota kaiken maailman happovapausasioita, niin että voiko tuommoisiin ihan tavallisiin pahvilaatikoihin negansa turvallisin mielin laittaa vai ei (tietty ovatten vielä siellä sisällä pergamiineissa (tmv.) mutta kuitenkin)

tPekka

5. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Aiheeseen löyhästi liittyen, kestääkö tuohon pergamiiniin tehdä tussilla merkintöjä? Tuollaisella ohut kärkisellä permanent tussilla olen noihin päivämäärää, valotustietoja yms. dataa kirjannut. Onko tuosta vaaraa negoille? Mun vanhimmat (n. 10v.) negat ovat muovitaskuissa joihin on myös kirjoiteltu tussilla ja niissä ei näy mitään ongelmaa, mutta miten tuossa käy pidemmän päälle?

6. Vs: Negalehdet mappiin - mutta millaiseen?

Niitä on kyllä olemassa myös A4 mappiin sopivia negalehtiä. Niihin tulee vaan yhtä kuvaa lyhyemmät liuskat. Muistaakseni ainakin Fotoimpex kauppasi noita kapeampia aikanaan.

7. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Ainakin mä olen tyytyväisenä kirjaillut pergamiineihin :)

Kuten myös negoihin... Negoihin Staedlerin pigment linerillä, oliko 0,1 se koko (Sexton suosittelee, joten pitäisi olla ok).

Pergamiineihin pyrin kirjailemaan kuitenkin osalle johon ei tule negaa alle, mutta tuskin noista tussien aineista niin suurta vaaraa on?
    Ennenmuinoin kirjoitin negoihinkin tietoja ohuella kalvotussilla tai permanent-tussilla, milloin milläkin. Vielä ei ole havaittavissa mitään ongelmia, mutta taitaa vanhimmista olla vasta reilut 20 vuotta.

Tutkimustiedon mukaan pergamiini ei muuten edes ole mitenkään hyvää - mutta mä luotan siihen, kuten niin monta sukupolvea aikaisemminkin...
    Wilhelm researchilla on tuosta matskua, paras materiaali oli joku muovi :eek:
    Ja taisipa tällä foorumillakin olla keskustelua - tai sitten jollakin toisella =)

8. Schind

Schind Member

493
    1
    18

Minä katselin tamperelaisista kirjakaupoista noita vähän leveämpiä kotelomappeja tuloksetta, eikä oikein jaksanut alkaa tilaamaan fotoimpexistäkään. Löysin ratkaisun sellaisesta ruskeasta vähän leveämmästä pahvikotelosta joka tuli joskus acerin läppärin mukana. Siis se pahvilaatikko jossa on kaikki manuskat ja ylimääräiset johdot ja asennusromput. Just sopiva tuollaiselle perus negalehdelle niin että menee helposti kiinni ilman että mikään jää väliin ja lonkalta heitän että ~100 sivua on negoja ja vielä menisi kymmenkunta. Sitten pitääkin metsästää uusi kotelo.

Hiukan hankalahan tuo on selaamisen kannalta, enkä tiedä pahvin arkistokelpoisuudesta, mutta toistaiseksi palvelee.

Hyvä että otit tämän puheeksi, haeskelin hiljattain itsekin kameralaukusta vastaavaan ratkaisua. Tuntui että aiemmissa ketjuissa tarjotuista ratkaisuista oli aika ajanut vähän ohi ts. linkit oli vanhentuneet ja joitakin mappeja oli lakattu valmistamasta tai myymästä, anttilassa ei enää myyty niitä leveämpiä mappeja, jne. :)

9. massee

massee Member

420
    0
    16

Tuskailin itse samanlaisen ongelman kanssa: negalehdet eivät mahtuneet kunnolla tavalliseen mappiin. Negojen repsottaminen kansion ulkopuolella ei ollut kivaa, kansiota joutui käsittelemään liiallisen varovasti koko ajan.

Filmitilauksen yhteydessä tuli sitten tällainen hommattua:
    http://www.macodirect.de/panodia-archival-album-p-1462.html

Filmitaskut mahtuvat mainiosti ja kansio on todellakin hintansa arvoinen.

EDIT: nyt kun lukee ekaa viestiä, tämä ei tietenkään ratkaise ongelmaa jos ei halua tilata saksasta :)

10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Käytän laatikoita. En pidä kansioista, mielestäni negat keräävät pölyä ja vääntyvät niissä. Laatikot on hankittu Akateemisesta Kirjakaupasta. Isommat laatikot negataskuille ja pienemmät Polaroidkuville. Yksi laatikko per kamera (kalsareita vaihdan, kameroita en). Netagaskuihin muutamat merkinnät: filmi, juokseva numero, päiväys milloin kehitetty, ISO-arvo jos on normista poikkeava, kehite ja kehitysaika. Mielestäni homma toimii älyttömän hyvin.

11. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Kenin pimiö ja järjestelmällisyys on vertaansa vailla. Ihailen.

Taidan itsekin hylätä pikku hiljaa nämä negamapit. Se on taivaan tosi, että niissä lehdykät eivät pysy suorassa ja ulkonevatkin yli reunojen syvyyssuunnassa.

12. Vs: Negalehdet mappiin - mutta millaiseen?

Toteutin uhkaukseni ja kurvasin Ikean kautta. Siellä oli halvennuksessa "Kassett" niminen kahden vaatesäilytyslaatikon setti, hinta luokkaa 6€.

Furniture - Quality Furniture Everyone can Afford - IKEA

Valitsin tietenkin mustat. Yhteen laatikkoon mahtui mukavasti kahden täyden Mercantile-mapin verran negoja pergamiinilehdissään.

Kiitän kaikista ehdotuksista, ideoista ja kommenteista.

13. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Pahveilla ja pahveilla on eroa. Kuinkahan paljon näistä erittyy negoille haitallisia kaasuja? Siis oikeasti. Vai meneekö vainoharhaisuuden puolelle?
    ;~)

Tietysti kuvaajan omillakin kaasuilla saattaa olla haittavaikutuksia. Hrrmm.

14. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

On todellakin Dietherimäisellä tarkkuudella toteutettu .

15. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Varmasti vähemmän kuin avoaltaista höyrystyy mv kehityksessä...

16. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

Oma DIY-patenttini on että hommasin pari vuotta sitten Tiimarista (jooh) halvan pahvisen mapin, siis sellaisen standardin, eli liian pienen. Taidetarvikeliikkeestä sitten sopivat palat konepahvia jotka liimasin tähän pahvimappiin "sisäkansiksi". Eli tavallaan pahvinpalat on mapin välissä ja näiden palojen välissä negalehdet. Pahvit ovat niin suuret että työntyvät mapista reilusti ulos suojaten negatiivien päitä. Saman käsittelynhän voi tehdä mappikotelollekin, mutta oman mappini olen toistaiseksi säilönyt pahvilaatikossa.

Tämä oli ainakin itselläni ehkä nopein, edullisin ja kenties paras ratkaisu. Nykyään tässäkin on se ongelma että pahvisia mappeja ei tunnu oikein löytyvän helposti. Kaikki tuntuvat olevan muovia.

17. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Tuo Ikea laatikko tuntuu ihan fiksulta

18. Söder

Söder

71
    0
    0

Minä jemmaan negat 24 x 30,5 valokuvapaperilaatikoihin. Ne ovat just oikean kokoisia.

19. mscore

mscore Member

595
    15
    18

Kyllähän kirjakaupasta 6-ruutuisille negalehdille kansiot löytyy kun katsoo albumiosastolta (esim. Akateeminen, HKI).

Miksi pergamiini? Kun ei siitä näe negoja läpi vai näkeekö?