Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valotusmittariasiaa!!

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana jalava72, 20 Maaliskuu 2008.

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Valotusmittariasiaa!!

Mul on Gossen Digiflash ja oon ollu tyytyväinen. Spottia ei oo mut heijastuva ja kohdistuva valo löytyy, mittari on todella pieni ja ainakin perustoiminto (mittaaminen) on helppokäyttöinen. Suurimmat edut ovat siis pieni koko, menee helposti taskuun ja on suht herkkä.

Digisix olis kyllä riittäny hyvin, kun harvemmin salamoita mittailen, se olis vähän edullisempi.

2. Vs: Valotusmittariasiaa!!

Eikun Retinan kaverina pitää olla Gossen?

Tied. Kerkko.

3. jalava72

jalava72 Member

365
    0
    16

Fototeknisiltä löytyi Sekonic Twinmate L-208 suoraan hyllystä. Tilasin sitte sellaisen kun vielä myyjäkin kehui..=)

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Paljo makso?

5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113

Ja jos kuvaa diaa, niin sitten tuollanen kans. Mulla on.

Site Disabled - 50megs

kapa

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ja ne korjailusuotimet sit kans..

7. jalava72

jalava72 Member

365
    0
    16

Sekonic maksoi postukuluineen 120e. Olipa nätti tuo linkin Gossen! Misätähän sellaisen riipaisee seuraavaksi.=)

8. Vs: Valotusmittariasiaa!!

Äläpä sure. Tyylinmukaisuus on hanskassa. Mulla on Gossen Sixtar joka mittaa oikein. Laiskuuttani ajattelin vain pienempää mittaria ja tykkään pikku-Sekonicin analogisesta näytöstä.

Ns. hienoihin hommiin on kyllä kaapissa Sekonicin Digitalmaster L-758DR, mutta sehän on isompi kuin Retina. Tosin mittaa vaikka mitä ja melkeinpä käveleekin ;-)

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ihan pätevän oloinen tuo seko Nikkikin kyllä. Olis saattanu tulla hommattua aikanaan Digiflashin sijasta jos olis ko. laitteesta tietoa ollut.

10. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113

Jos tuota värilämpötilamittaria meinasit, niin täällähän se on. Tee tarjous. Ei ole minulla käyttöä, eikä sopivaa lasivitriiniä. Toimiva on, eikä syö pattereita. Pääasia, että viihtyisi hyvässä kodissa.

kapa

11. jalava72

jalava72 Member

365
    0
    16

Sekonic tuli ja on siisti kuin sika pienenä. Ihan hyvin istuu mittaetsinkameraan. Mittarin jalkakin on suunniteltu hyvin ja sen saa säädettyä useampaan eri asentoon kameran päällä. Helppokäyttöinen. ei puutu kuin mittaustulokset enään.

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ite aikanani harkitsin mittaetsinkameraan Voigtländerin VC Meter (II) :n ostamista, jotta olis saanu mittarin kameraan (kiinni). Tajusin, että kyllä sitä mittaa ihan hyvin niinkin, että pieni mittari on taskussa ja sen ottaa esille tarpeen mukaan. Saishan tohon Gosseniinkin sovitteen jolla sen sais kameran varustekenkään, mutta.. Olen ollut tyytyväinen näin.

Käytännössä ne valotusolosuhteet kuitenkaan ei niin äkkiä muutu, etteikö yksi lukema riittäis yhteen tilaan, jos nyt vaikkapa aurinko ei mene pilveen tms.. Ja jos joku selkeä muutos tapahtuu, luultavasti aukon-parin korjaus ihan "perstuntumalla" toimii hyvin.

Näin oon tykänny ite kuvailla, ajattelin vaan mainita, kun itsekin ensin "pelkäsin" tällaista valonmittausfilosofiaa, mutta nyt se on osoittautunut hyväksi.

13. jalava72

jalava72 Member

365
    0
    16

Jos rehellinen olen niin tuo mukana tullut kaulanauha taitaa olla se yleisin tapa kuljettaa mittaria. Jos sitä roikottaa kameran päällä kulkeissaan niin saattaa huomata pian, että mittari on pudonnut. Kaulassa sitä ei tosiaankaan edes huomaa on sen verran kevyt....

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mä pistän taskuun ku se on nii kiva pieni :). Hihnakin oli mut otin pois, oli tiellä vaan. Just kiva mitata valo ennen kuvan ottoo, eka vaivihkaa tsekkaa valotuksen, sit vasta kaivaa kameran esiin, ei tartte niin kauaa sihtailla, jos yleisemmillä paikoilla kuvaa eikä halua kameraansa niin kamalasti esitellä :).

15. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Noh, en saanut Digiflashini mukana manuaalia, ja downloadasin sen amazon.comista. Ehdin lueskella manuaalia tosi pitkään ennen kuin tajusin, että se onkin Digisixin manuaali. Niin kovin samanlaisia laitteita ovat, en tosiaan muuta eroa keksi malleissa kuin että Digiflash mittaa salamankin.

Pieni ja hieno ja toimivahan tuo on, mutta luulen että käyttöliittymästä olisi saatu hieman jouhevampi, jos olisi laitettu pari nappia lisää. Lähinnä ISO-arvon vaihtaminen on vähän hitaahkoa, mutta ryhdyinkin kompensoimaan suotimet manuaalisesti niin ei sillä oikeastaan väliä ole.

Lisävarusteella tuon saisi salamakenkäänkin kiinni mutta ei oikeastaan ole tarvetta.

Heh koitin mittailla sillä Canonin digipokkarin salamaa ja se sanoi vaan E niinkuin ERROR. Onneksi noiden oikeiden salamien kanssa se näyttää EV:tä eikä ERRORia :)

16. Juan

Juan Member

510
    0
    16

Kellähän olis mullekin tuollanen Gossen ylimäääräisenä. On aina hiukan epävarmaa tuon valotuksen arviointi tuolla luonnossa. Eli mä ottaisin jonkun tuommoisen pienen, mutta muitakin saa ehdotella. Uuteen ei varmaan kannata sijoittaa mun kuvaustahdilla, tarvis varmaan laittaa oma ostoilmo.

17. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Juu, sen vuoksi pitää aika ajoin kokeilla että vieläkö se on mukana ;-)
    Mutta kätevä peli kiistatta. Suurin heikkous on asteikkojen pienikokoiset numerot, sama vaiva on muuten toisessa mittarissanikin, Spotmeter V:ssä.

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Joo tuo ISO-arvon vaihtaminen on hiukan hidasta ja sit pari (ainakin mulle) aika turhaa ominaisuutta on mukaan ängetty, kuten jotain ajastinta, kelloa, lämpömittaria...

Oon kyllä miettiny, että Digisix riittäis hyvin, että jos joku haluaa vaihtaa ja maksaa hieman väliä =). Näissä tais olla kolmen EV:n verran enempi herkkyyttä ku siinä sekossa, niin ei kai sitä kehtaa vaihtaa semmoseen ihan :). Taitaa nää Gossen Digi___:t olla ihan samankokosia, enkä oo varma onko paljon värieroakaan. Flash vaan tosiaan mittaa salamoita.

19. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Ajastinta tulis melkein käytettyäkin mutta kun tosiaan nappien vähyydestä johtuen sen säätäminen on aika kankeaa. Sitä voisi muuten käyttää kehitysajastimena ja pitkävalotusajastimena..

20. Vs: Valotusmittariasiaa!!

Suosittelen kaikille Gossenin Sixtomat 3x. Mittaa heijastuvan ja kohdistuvan valon ja siinä on pohjassa vielä värilämpötilamittari, sellainen suuntaa antava. Sopii ehdottomasti Retinan kaveriksi. Itse aikanani ostin sellaisen 30 markalla Hietsun kirpputorilta ja toimii ainakin minulle riittävän tarkasti. Hienoimmissa malleissa on kullattu hihna ja sivupellit ja kaunis vaaleanruskea nahkalaukku.