Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valotusmittari

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Mugn, 24 Marraskuu 2013.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Vs: Valotusmittari

Juu, L-508.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/meters.shtml

Minua ei tippaakaan haittaa tuo, että etsimessä ei näy arvot, vaan ne täytyy kuikuilla sivulta. En ole niin jäniksen selässä, kun mittaria käytän. Sinne voi myös tallentaa kolme eri arvoa ja mittari laskee valotukselle keskiarvon.

Kapa

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Helppo mittari.  Olen kyllä onnistunut mokaamaankin sen kanssa, kun voi unohtua kiertää asento pisteestä kuvulle ja sitten piste osoittaa ties minne.  ;-)  Eli ei täysin idioottivarma laite sentään.  Itse asiassa, Minoltassa niin ei voi käydä:

3. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mulla  on tuossa Minoltassa Skyport-lähetin kiinni, on hyvä kun saa säädellä salamatehoja mittarista. Ei vaan mahdu taskuun ja parhaimman päivänsä oli nähnyt jo ostettaessa. Paljon on mittarissa toimintoja, sillä pystyis siirtämään jotain valotustietoja filmi-Minoltaaankin. Näyttää se kontrastin vallitseva- ja salamavalon suhteen, mutta pääasiassa käytän ihan normaalimittaussysteemeitä.

Mittariin pitää laittaa ISO 80 kun kuvaa  kameran normaalisäädöillä ja ISO 100:lla, sama juttu se on tuolla pistemittarillakin.

Liitetyt tiedostot:

4. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Millä kameralla?

5. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Canon 20, 30, 5 ja 5D MK II.

6. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Noista muista en tiedä, mutta joskus itsekin tuon viimeisimmän omistanut, niin jäi mieleen siitä mittaukset, eli DxO mittaa kameran 100:n oikeasti olevan 73, tai siis noin asian itse ymmärrän, ts luotettavaan mittariin verrattuna menisi n. puoli aukkoa metsään.

7. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Sehän näyttäis olevan totta, mitä olen itse ISO:ta pähkäillyt.

Ainakin kun RAW:tä kuvaa, niin kameran kontrasti-ym. asetukset vaikuttaa kameran näyttämään histogrammiin, joskus kokeilin laittaa kontrastia pienemmälle, niin olis pitänyt nostaa salaman tehoja ainavaan isommaksi...palaisin takaisin siihen millä olin ennenkin kuvannut.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla on sekonicin 758 cine ja siinä on kaikki herkut.
    Käytettynä ostin, halvalla sain.
    T Jukka

9. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
  10. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Kenelläkään vinkata windows phonella toimivaa valotusmittari appsia? Paria kokeillut, mutta näyttivät mitä sattuun.