Vs: Valotusmittari, tarpeellinen? Niin, NIIN, mutta kun ei - ammattilaisena jankkaan sittä samaa, eli ON tilanteita, kun valotusaika VOI mennä jopa puoleen tuntiin. Silloin kai ns. " hyvällä " val.mittarilla ON käyttöä ? Hä ?
Vs: Valotusmittari, tarpeellinen? HÄ hä. Niin on. Monia muitakin tilanteita löytyy, kuten ammTTilaisena HYVIN tiedät. Röyh.
Vs: Valotusmittari, tarpeellinen? No minun vanha Sixtar esmees näyttäis menevän minimissään jonnekin tuonne EV -2.5 ... -3 paikkeille. Ja jos tuolloin ASA 100 asetuksella katsoo niin f/16 aukolla täytyis käyttää 30 min aikaa. Valotusaika-asteikko ulottuu kahteen tuntiin asti. Mutta mikä olikaan pointti?
Vs: Valotusmittari, tarpeellinen? Pointti JUST se !! Kerros lissää sellasesta v.mittarista, jossa / jolla voi " karkeesti " päätellä esim. 200 ASA:n filmi, aukko vaikka se 16, miten sell. KÄYTÄNNÖSSÄ pelaa ?? Eli antaako jotain "aika-lukemia " / ohjeita ? PAKKO kysyy, kun EN tiedä...
Vs: Valotusmittari, tarpeellinen? No, vanha Lunasix 3 1960-luvulta mittaa mainitsemasi valon määrän (ISO 200 EV-3), joka tarkoittaa teoriassa aukko 16 ja 30 min. Vain teoriassa, sillä vanhat Cds -kennoiset mittarit ovat siniherkkiä, joten keinovalossa tehdyt mittaukset tahtovat mennä ali ja mittausaika on todella pitkä. Toisaalta filmin resiprookki-ilmiö tekee sen, että 30 minuutin valotusajalla pitäisi himmennintä avata kuitenkin filmistä riippuen 1-2 pykälää, eli tuonne 8 paikkelille, joten se syy, miksi haluat käyttää aukkoa 16 ei toteudu. Esimerkin vuoksi mainittakoon, että uusin ja hienoin Sekonicin mittareista mittaa kohdistuvalla valolla EV -2 asti (ISO 100 f16 ja 15 min). Alla oleva kuva on valotettu Tri-X:lle Rolleiflexillä f 11-16 ja 1 tunti, eli ainakin 8x ylivalotus edellämainittujen seikkojen vuoksi, mutta myös siksi, että filmiä voitiin kehittää loivemmaksi. Näin itse negatiivista löytyvät sävyt niin valaistujen rakennuksien kohdalla kuin jonkun verran varjoissakin (vaikkei niitä tässä jpg-versiossa näykään).
Vs: Valotusmittari, tarpeellinen? KIITOS , Mr. Tapiola. Noita asioita / tietoja kaipasinkin kovin. Lue : " Hiipivä dementija " = piruko niitä oikeita ( ? ) aukko / aikayhdistelmiä aina muistaa.... Niin että olen " valaustunut " taas hieman , tack !!