Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Jos pelkällä pistemittarilla on liikenteessä, niin se kyllä edellyttää aikaa hyvää kokemusta ennen kuin tulokset on luotettavia. laaja mittausalue antaa tietysti aina vain kompromissin, mutta se on kuitenkin parempi kuin pistemittari osaamattoman käsissä. Itse pidän helpoimpana, nopeimpana ja varmimpana kohdistuvan valon mittausta, yksi mittaus ja tiedän paljonko valoa on (olettaen, että olen samassa valossa kohteen kanssa). Täälläkin puhutaan niin paljon filmin joustavuudesta valotuksen suhteen, ja nyt ollaan sitten sitä mieltä, että pitää pistemittarilla haarukoida kohde ja siitä sitten päättää mikä on se eksaktin oikea valotus. Useimmissa erilistä mittaria tarvitsevien kameroiden valotus ja aukkosäädöt lie pykälillä säätyviä, no aukkoarvoja voinee viritellä välillekin, mutta kuitenkin, eikö tässä ole pieni ristiriita - tarkka tuossa asiassa vaan ei niin tarkka tässä asiassa?
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Olen varmaan vähän hidas kun en ymmärrä missä sinun mielestäsi on se ristiriita? Myöskään en ymmärrä mainintaasi filmin joustavuudesta. Diafilmi ei kyllä jousta juuri minkään verran Mustavalkofilmit ovat sitten aivan oma maailmansa kuten varmasti tiedät, eri filmit ja eri filmi-kehite kombinaatiot varioivat, no, sanotaan nyt merkittävästi. Pistemittarin ajatus ei niinkään ole kohdistuvan valon määrän selvittämisessä. Pistemittarilla katsotaan miten valo heijastuu _kohteen eri alueilta_ . Jos ja kun tiedetään miten kamerassa oleva filmi käyttäytyy ja tiedetään tai päätetään miten se kehitetään, voidaan pistemittarin avulla rakentaa negatiivin sävyasteikkoa kuvaamishetkellä. Onko zone-system tuttu? Mustavalkoisella tyypillisesti sijoitetaan vielä merkittävää informaatiota sijaitsevat varjot III:een, esimerkiksi tässä pistemittari on oiva väline.
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Eikös Zonettelusta tms kokematon voi pisteellä vain hakea sen kohdan jonka haluaa keskiharmaaksi, hieman samalla tapaa kuin jollain yksinkertaisella mittarila varustetulla kameralla jossa vain pienen alueen keskustapainoitteinen mittaus. Ei se hirveästi kokemusta/osaamista vaadi. Alkuperäiselle postaajalle, niin tuolla budjetilla saa hyväkuntoisen käytetyn kuplan, esim Minolta autometer IV sekä Pentaxin digispotin molemmat
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Laajempi mittausalue on tietenkin nopeampi käyttää, mutta sillä ei voi selvittää eri alueiden tarkempaa sijoittumista sävyalaan. Ja totta kai, varsinkin yhden asteen pisteellä hätäinen tekee helpommin virheitä. Pisteellä on useimmin otettava monta mittausta. Toisaalta pisteen vaikeutta helposti korostaa liikaa, mutta ilman muuta on selvää että laajempi mittausalue on toisinaan paikallaan ja toisaalta myös vallitsevan valon mittari (kupu). Siis paikallaan nimenomaan niin että se on yksinkertaisesti parempi. Liikkeellä on kautta aikain ollut pistemittarin ilosanoman hurmoksen levittäjiä. Jos asiassa olisi yksi ehdoton totuus, ei muita käytettäisikään. Turha niitä on laittaa vastakkain. Jokainen erilainen mittari on nimittäin.... erilainen! Niillä on omat vahvuutensa käytännön tilanteissa. ed. Sanoin virheitä. Ainakin helpommin hätäisempi mittailija saa keskenään epätasaisempaa ruutua valotettua kuin vaikkapa kupumittarin käyttäjä tilanteissa, jossa otetaan samanlaisessa valaistuksessa useita erilaisia kuvia.
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Noinhan asia on. En minäkään kuvatessani kinolle värinegaa vähäkontrastisessa valossa kaivaisi pistemittaria esille.
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Kellään kokemusta tai mielipidettä sekonic l-478? Kosketus näyttö ja lisävarusteena 5 asteen spotti on mielenkiintoisen kuulonen laite kun itse tykkään näistä kosketusnäyttö vehkeistä.
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Sekonic L-308 on käypä muuhun kuin pistemittailuun. Kyllä silläkin saa hienosti valaistuksen mitattua ja pääteltyä vaikka diaa varten miten valottaa jotta saa itselle tärkeät sävyt talteen. Itseasiassa tuollainen "kupla" on ainoa mittari, jolla voi mitata fiksusti kokonaiskontrastin valon osalta. Tuossa on myös heijastuvan valon mittaus, joten toimii hyvin keskiarvoistavana mittarina siinäkin (huomattavasti paremmin kuin digi-gossenit, joiden mittaus-ala on yllättävän kapea). Pistemittaria jos tarvitsee, niin Gossen Spotmaster II on käyttöliittymän puutteineenkin lyömätön - jos sellaisen jostakin onnistuu löytämään. Sekonicilta löytyy sitten 758, joka yrittää tarjota kovasti kaikkea. Toimia sekä kohdistuvan, että heijastuvan valon mittarina + pistemittarina. Taskuun/kaulaan se ei mene yhtä kätevästi kuin L-308 pikkusisarensa, ja piste-käytettävyydeltä taas häviää Gossenin Spotmaster II:lle. Varsinkin kontrastin mittaus on tehty hölmösti ja rajoittuu liian pieneen skaalaan. Pistemittarilla on käyttötarpeensa, mutta zonettajatkin tuppaavat vähän liioittelemaan sitä. Zonetuksessa pistemittarista IMHO on apua silloin jos todellakin visualisoi valmiin kuvan etukäteen. Jollei näin tee, vaan lähinnä mittailee yleiskontrastia ja vedostus/skannailuvaiheessa vasta alkaa katsomaan, että mitäs tästä negasta saisikaan ulos, pärjää hyvin kohdistuvan valon "kuplamittarilla" ja sillä otetulla parilla lukemalla.
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Juuri noin, siksi meikäläinen erillisiä mittareita viimeksi 80-luvulla käyttäneenä ja silloinkin harvakseltaan, on kohdistuvan valon mittaamisen kannalla, toimii kuin se vanhan ajan junan vessa, eikä tarvitse laskeskella mitään. No nyt tietysti nuo mittarit kai jo hoitaa kaiken kuvaajan puolesta, mutta silti.
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Yksi huono puoli tuossa sekonicin 758 mallista näin käyttäjäkokemuksena. Kun käyttää pistemittausta, niin se voi joskus antaa vääriä lukemia. Se johtuu siitä, että siinä ei ole minkäänlaista syvennystä tuolle puolelle, joka suunnataan kohteeseen. Sellainen 'vvs' on esim. pentax spotmeterissä, joka mittaa valon todella vain tuosta pisteen kohdalta. Jos sekonicin kuvassa on valonlähde, esim. aurinko, niin se ottaa jotain heijastuksia siihen, näyttää liian pientä aukkoa, jolloin pääkohde alivalottuu. Mutta jos itse katsoo missä valonlähde on ja samalla toisella kädellä itse suojaa, ettei ylimääräinen valo pääse mittariiin, niin silloin toimii. Tämä johtunee siitä, että tuon mittarin koko on haluttu pitää mahdollisimman pienenä. T Jukka
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Mulla on Sekonic L-308s. Loistopeli filkan ja salaman mittamiseen, haittapuolena oikeastaan vain että pisin suljinaika on 60 sek.
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Tunsin jotenkin Pentaxin pistemittarin analogisen version kauan sitten, mutta eikös se uudempi digitaalinen ole laskennallisesti fiksumpi, eli antaa jo lopullisempaakin tietoa kuvausasetuksista jos mittaaminen on tehty useammasta pisteestä? Sinänsä Pentaxin mittaria on pidetty muiden esikuvana, Minolta oli kai tunnetumpi värien mittaamisessa?
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen joo, pentaxissa menee sellainen musta aika kauas ensimmäisestä linssistä. Se blokkaa valon hyvin, että valo menee vain siihen pisteen kohtaan siitä kohdasta, mihin sillä osoittaa. Tässä sekonicissa ei sellaista ole, joten kirkas valonlähde ympärillä saattaa aiheuttaa sen, että se 'vuotaa' siihen mittauskohtaan mittarissa, jolloin se näyttää ihan ihmelukuja. Mullakin on ollut pentax spotmeter, se oli hieno peli. Mittasikohan se peräti neljään minuuttiin asti valotuksen? T Jukka
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Mulla just tälläinen ollut jo vuosia, erittäin pätevä http://kameratori.fi/viewitem/9415
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen No tuli ostettua sekonic 308s kun lukenu joka paikasta vaan hyvää siittä ja amazonissa oli ostetuinkin ja halvin
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Hieno mittari, ainoa pieni murhe aukon esivalintaa käyttävälle on se, että sellaista valintaa ei ole mittarissa, joutuu siis hakemaan ajan esivalinnan kautta. mallissa 358 on myös aukon esivalinta, mutta hinta pompsahtaakin jo useampaan sataseen.
Vs: Valotusmittari filmikuvaukseen Sillä ei ole mitään merkitystä tuossa Secinissa, koska se juoksuttaa näytössä EV-mittausarvoyhdistelmää eli jos haluat valita aukon, skrollaat ylös- tai vastaavasti alaspäin. Sama tilanne myös aika-arvon kanssa. Hyvä valinta. Paras vaihtoehto nyt, kun Minoltaa ei ole enää saatavilla.
Ostimpa sitten tuossa Seconikin 208 valotusmittarin Mikkelin valokuvausliikkeestä. Ajattelin, et käytän sitä ton yhdenYashica 44:n kanssa sekä pääasiassa Pentaxin K1000:n kanssa kunkäytän siinä tota 12mm:stä Laovaa, ku se ei käännä Pentaxin rungossa sitä valotus kompensoitia aukon osalta, niin tarvii mittarin. No pakko sanoa, että taitaa lentää roskiin koko mittari. Ei sillä uskalla kuvaa ottaa tai metsään menee. Olen ottanut lukuisia vertailuja Pentaxin omalla valotusmittarilla, joka on juuri kalibroitu sekä pentaxin K1 MK II:n mittarilla ja kumpaankin nähden Sekonic näyttää sellasia lukemia, että kaikki kuvat palaa puhki kokonaan jos mittarin mukaan säätää valotuksen. Täytyy kysyy, et paljonko maksais sen kalibrointi tai sit ostettava joku kalliimpi lallikait. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Seconic 208 on pellittänyt minulla ongelmitta - joskus se valkea läpyskä (istant light) tai mikä sen nimi - luiskataa mittapään eteen ja joskus filmin herkkyys muuttuu hypistellessä - muuten ok. EV arvo on tuossa kätevä. Vanhoissa mittareissa patterit vaikuttavat arvoihin - mutta tämä niin uusi, ettei taida olla merkitystä..