Vähän köyhäähän tämä on mutta vituttaa aina ostaa uusia UV-suotimia vaihtuvan optiikka-arsenaalin suojaksi. Eli Minulla on ylimääräsenä ** meni HOYA Super HMC pro1 72mm SKYLIGHT(1B) ** ja HOYA HMC 62mm UV(0). Tarvisin jonkun 52mm UV:n. 52mm ja 58mm mustavalko värisuotimia saa tyrkyttää kanssa.
Tolle 72 milliselle olisi vaihdossa - 58 mm keltainen HOYA [K2) - 52 mm punainen Kenko R1 sr-60 - 52 mm vihreä Aroma (P00) Naarmuttomilta vaikuttivat. Kotelot on noille 52:lle 58:llekkin varmaan kunhan saan pengottua. Järvenpään kauppalassa.
Mulla on yks Marumi-merkkinen 58 mm skylight 1A, joka on pikkasen eläneen näkönen, varsinkin ulkopuolelta. Kierteet näyttäis kuitenkin pelaavan. Siihen on kylläkin kierretty jonkinlainen metallivahvike siihen kierteeseen, johon pitäis tulla linssinsuoja kiinni. Näyttää vaativan voimistelua, että sen saa irti. Vahvikkeessa ei oo kierteitä, joten suotimeen ei saa linssinsuojaa ennenku vahvikkeen saa irti. Lieneekö se ollu jonku laajiksen vvs:nä tai sitte ihan vaan vahventamassa suotimen metallikuorta tai suojaamassa sitä ja sen kierteitä kolhuilta.. Jaa no joo toi 72 mm meni jo.
Mä tarttisin tollasta 62mm.. 52mm UV:kin oli, mutta se taitaa olla jo liian naarmuilla kuvaustarpeeseen.. se on pimiössä mulla gaussian blurrina