Ajattelin kysäistä täältä kaikkitietävältä kansalta osaisiko kukaan neuvoa, kuinka tälläinen http://www.kapaza.nl/detail/popup.cfm?4852054.jpg laite toimii. Sain sen huokealla, mutta käyttöohjetta ei ollut mukana, enkä ole sitä osannut muuten käyttää. Kyseessä on siis valotuskello, jota käytetään pimiössä valokuvia tehdessä valokuvapaperin valottamiseen. Erinomaista jos joku tietää ja jos ei niin sillepä ei sitten voi mitään.. Kiitos kuitennii!
Vs: Valotuskellon käyttöohjeet? Minulta löytyy tuon laitteen käyttöohjeet, ja olen niistä tehdyn skannauksenkin tällä foorumilla jollekulle joskus lähettänyt, mutta minulla itselläni noita skanneja ei näytä enää olevan. Jos joltakulta ne tai vastaavat pikaisesti löytyy niin hyvä, mutta jos ei, niin minä skannan ne kunhan ehdin. ei tuota välttämättä ilman ohjetta osaa täysin käyttää, josko sittenkään. Oma mielipiteeni on, että tuo ko. laite on täysi susi, huonoin valotuskello, mihin olen törmännyt. Mutta sinä saatat olla toista mieltä.
Vs: Valotuskellon käyttöohjeet? Olisi hienoa jos saisit sen ohjeen skannattua jos kukaan sitä ei tänne laita. Minullakaan tuota ko. kelloa olisi, mutta sain sen ilmaiseksi yhdestä valokuvausalan liikkeestä kun kelloa etsiskelin. Olen koonnut pimiötä uudestaan ja kun etsin kelloa (kaikki muu oli jo ennestään valmiina) sitä oli vaikea löytää. Pitänee testata tämä versio myös. Muut kellot joita olen käyttänyt ovat olleet aikas paljon yksinkertaisempia käyttää (ei ole tarvinnut lukea ohjekirjaa), mutta tästä vekottimesta en ole päässyt vielä selvyyteen ja viimeksi tänään olen sen testannut.. Joten kiitos ja kumarrus jos sen ohjeen sinulta saan, voin sitten kertoa mielipiteeni siitä.. Kiitos!
Vs: Valotuskellon käyttöohjeet? No en minä tuota ihan sudeksi menisi haukkumaan. Kyllä se toimii ihan vaan valotuskellona ihan ok. Kai siinä joku mittauskin on, mutta enpä minä sitä osannut käyttää. Eli jos ne ohjeet löytyisi, niin voisinhan kokeilla sitä mittariakin...
Vs: Valotuskellon käyttöohjeet? Tuolla on jonkinlaiset ohjeet, valitettavasti hollannilta vaikuttavalla kielellä: http://www.kapaza.nl/Fotografie/Doka_benodigdheden/4852054/Doka_timer_Philips_PDT_022.html
Vs: Valotuskellon käyttöohjeet? Juu nuo käyttöohjeet minäkin olen löytnänyt, mutta koska tuo hollannin kieli on hiukka päässyt ruostumaan, en sitä ymmärrä kuin ehkä sanan sieltä ja toisen täältä. Kokeilin syöttää tuon hollanninkielisen tekstin netissä myös käännösohjelmaan, mutta siitä taisi tulla entistä sekavampi hollannin ja englannin sekoituksella.. Joten jos ohje löytyy selvällä Suomen kielellä, niin erinomaista =D
Vs: Valotuskellon käyttöohjeet? Ajathan valitaan niistä kahdesta kiekosta ja valotus toimii ihan hyvin. Sen sijaan se mittaussysteemi on vähän vaikea, eikä taida toimia muovipapereilla ollenkaan. Periaatteessa ensin säädetään paperin herkkyys siitä päällimmäisestä kiekosta, jonka asento muuten vähän vaikuttaa valotusaikoihinkin. Eli mittakenno asetetaan valoisimpaan, siis eniten mustuutta kuvaavaan kohtaan ja sitten tehdään vertailu tiheimmän kohdan kanssa. Itse olen kai kerran tai kaksi kokeillut, mutta ei tuo ollut kovin onnistunutta. Kyseisen tyyppinen kello minulla on ollut vuodesta 1983 asti, joten ihan hyvin se toimii. Mutta mittauksen voit unohtaa.
Vs: Valotuskellon käyttöohjeet? Kesällä sitä unohtelee asioita, sorry. Nyt on vielä muutto päällä, joten ei ihan heti pysty kykenee. Yritetään muistaa kuitenkin.
Vs: Valotuskellon käyttöohjeet? Vihdoin ja viimein on tehtävä suoritettu. Ohje löytyy pdf:nä osoitteesta http://www.vainola.net/moskaa/kello.pdf Toivottavasti tästä on iloa.
Vs: Valotuskellon käyttöohjeet? Suurkiitokset! En vielä ennättänyt tarkemmin tutustumaan, mutta printattu on jo. Kiitos!