Vs: Valotuksesta Nimenomaan pitää ottaa kantaa kuinka kamera mittaa. Tasaisessa valaituksessa, jossa valon määrä on vakio, M-valotuksella kerran säädetty valotusarvo pysyy aika kauan samana, mutta samassa tilanteessa automaattivalotuksella aiheen tummuuksien vaihtelu vaatii (jatkuvaa) korjausta, riippuen mitä kuvaan tulee. Hyvään lopputulokseen tosiaan pääsee monella eri tavalla. Itse vaan hermostuin kameraani kun joka kuvaan piti säätää ihan eri korjaukset kun taivaan osuus kuvassa vaihteli.
Vs: Valotuksesta Itse käytän mittaria salamavalon mittaamiseen, sekä piste-että kupla-Minoltaa. Yksistään vallitsevaa valoa mittaan mittarilla vähemmän. Valotuksenhaarukointia en juuri käytä, haarukoin ilmeitä ja tilanteita.
Vs: Valotuksesta Joko olette syntyjään tummapintaisia, tai sitten ette pese käsiänne. Muuten en tuota kämmenselän mittausta ymmärrä. Tai sitten on tehtävä siihen korjaus, joka olisi syytä kertoa tälläiselle asiaa ymmärtämättömälle. kapa
Vs: Valotuksesta Ruskettunut kämmensyrjä voi olla aika lähellä oikeata,mutta kalmankalpea suomalainen koura tuo kyllä alivalottuneet kuvat arvaten.
Vs: Valotuksesta En ole koskaan käyttänyt M-moodin lisäksi muuta, FM2:lla opittu täysi kontrolli asetuksiin toimii yhä. Leffakameroilla luotan Sekonicin sanaan.
Vs: Valotuksesta Mutta on moodi mikä tahansa, nyt luotat stillissä kameran mittariin. Se antaa joka moodissa saman valotuksen.
Vs: Valotuksesta Saa valita, säätääkö kameraa valaistuksen mukaan vai korjaako automaatin tekemiä valintoja. Itse olen katsonut parhaimmakasi säätää kameraa valaistuksen mukaan, paljon loogisempi toimintatapa.
Vs: Valotuksesta Mutta samaan päätymiselle tuskin kannattaa hirveästi antaa arvotusta. Tai no mikä ettei, tyyliseikat ratkaisevat.
Vs: Valotuksesta Joo, automatikalla tai manuaalilla, sama se, kunhan on omin käsin. Kameralla sen ymmärtäisikin jos selitettäisiin henkselit paikkuen että otin koeliuskan ja pistin varjostusta ja lisävaloa valottamaani digiruutuun, mutta kun kyse on ihan samasta valotuksesta. Kyse on siis siitä, että maistuuko kalja käteisellä paremmalta kuin kortilla...
Vs: Valotuksesta Voi kun hyvä keskustelu.... Nimimerkillä mitä P¤%¤#(&((! tää kamera arpoo! En oikeastaan tykkää noista kaikista automaatioista ja olen nyt sisätiloissa päätynyt M-tilaanja P-tilaan .... mut on tää vaikeeta onneksi on raw ja siinä valotuksen korjaus.
Vs: Valotuksesta Ja minusta kun tämä vaikuttaa pahasti jankkaukselta Ne tilat ovat tosiaankin ihan oma valintasi, mitä ergonomiaa nyt haluat. M ja P ovat mahdollisuuksien ääripäissä ja A ja S siinä välissä. Oleellista tässä on kuitenkin valonmittaus. M ei esimerkiksi ole mikään oikeasti manuaalinen tila jos annat valonmittauksen matriisimittauksen hoitoon, joka on olemukseltaan tavallaan automaatti - laskee keskimääräisen valotuksen automaattisesti kuva-alalta. Ja vielä automaattisemmaksi M-moodi muuttuu jos jätät auto-ison päälle. M-moodilla kuvaamisessa en näe paljon järkeä ellei valotusta ole mitattu pistemäisesti jostain kohtaa kuva-alaa ja auto-isoa kytetty pois. Vain tämä takaa, että voit saada valotuksen oikein - tai edes haluamallasi tavalla - esimerkiksi ihmisen kasvoihin. Itse kuvaan enimmäksen aukon esivalinnalla ja matriisimittauksella. Ei kuullosta hienolta, mutta tuo on toimivaa. Tietyissä tilanteissa korjaan valotusta suuntaan tai toiseen ihan kokemuspohjalta. Digikameran kanssa on myös sallittua kurkata äsken otetun kuvan histogrammia ja tehdä korjaus sen perusteella Hitaammissa kuvaustilanteissa kuten vaikka potretti tai maisema voi sitten toimia manuaalisemmin.
Vs: Valotuksesta Hih. Mulla on etu puolellani . Mulla on päässäni sellainen "baarikuuntelu" toiminto - eräänlainen automatiikka. Vastaavan toiminnon saa lukutilaan: mää en kuule tai nää ilkeyksiä, tai jankkaamista. Mulla on ollut juuri äskettäin harmia tästä valotuksesta ja näitä lukien tuli muutama "ahaa"- tilanne. Kuten myös tästä sinun menetelmästäsi...
Vs: Valotuksesta P(rogram) -valotus on kyllä ihmeen huonossa maineessa. Ilmeisesti se sekoitetaan joko tahallaan tai tahattomasti usein täyteen auto-tilaan jossa kamera päättää yleensä kaikesta tarkennusta myöten? Olen kuvannut P-moodilla ison osan kaikesta kinomateriaalista ja digistä. Ei ongelmia. Poikkeustapauksia ovat ne joissa ehdoin tahdoin haluaa käyttää tiettyä aukkoa, silloin A tai yksittäisen kuvan kohdalla luultavasti jokaisen kameran sisältämä aukko/aika -yhdistelmän siirtäminen toimii hyvin. Toinen kätevä on 'P hi' tai vastaava, joka käyttää mahdollisimman lyhyttä valotusaikaa tiettyyn rajaan saakka ja alkaa sitten himmentämään. Kätevämpää monesti kuin A -automatiikalla kuvata täydellä aukolla paitsi silloin kun joko kamerasta loppuu nopeat suljinajat kesken tai yksittäiset ruudut mahdollistaisivat pari aukkoa lisähimmennystä hetkellisesti. S -automatiikka (suljinajan esivalinta) on jäänyt vähälle sen jälkeen kuin siirryin Nikoneihin ja totuin A -automatiikkaan. Ensimmäisessä järkkärissäni jota käytin 80-luvulla oli nimittäin vain käsisäätö ja ajan esivalinta.. Hieman kuten mm. Olympus 35 RC:ssäkin on.
Vs: Valotuksesta No joskus muinoin kun valotusautomatiikka oli uutta, puhuttiin 'puoliautomaatista' ja program oli sitten vasta täysautomaatti. Tällöin konservatiivinen voisi ajatella puolikkaan olevan vain puoliksi paha. Esim. D90 valintakiekossa on juoksijan symboli. Mutta P voi olla myös täysin säädettävä laidasta laitaan sormirullasta kuten Leica R8:ssa mainiosti on. Eli kaikki aika-aukko yhdistelmät löytyvät suoraan rullasta ja näin siinä on kaikki P-ohjelmoinnit laidasta laitaan. D90 näyttäisi toimivan samoin, mutta en ole sitä vielä tarkemmin tutkinut. Verrattavissa osittain Hasselbladin toisiinsa lukittuihin aika-aukko renkaisiin, mutta valotusautomatiikan perusongelma tietenkin on: Jokaiseen ruutuun erikseen mitatut ja vaihtuvat valotussäädöt. Joskus se on tietenkin etukin, mutta kyllä tämä RB:n aloituspointti on huomion arvoinen. Samoin automaattinen valkotasapaino tuo samansukuisen ongelman. (Miten muistan juuri hiljattain samasta kirjoittaneeni. Taisi olla jossain toisessa ketjussa.) edit. Sehän olikin tässä samassa edellisellä sivulla!
Vs: Valotuksesta Aivan, kuten mainitsinkin. Kaikissa kameroissa lienee sama toiminta. Mekaanisella puolella Hasseli ei ole poikkeus, Flexaretissakin on sama aika-aukko -yhdistelmän vaihtaminen kuten P-automatiikoissa.
Vs: Valotuksesta En kyllä tunnista maininneesi täysin säädettävää programia. (Taisi muuten olla yksi ensimmäisistä tuo R8? Varmaan joo aika pitkälle vakiokauraa dslr kameroissa.)
Vs: Valotuksesta Puhummeko samasta asiasta, siitä että esim. peukalokiekolla voi vaihtaa kameran valitsemaa aika/aukko -yhdistelmää haluamakseen ja kamera myös (yleensä) muistaa tämän tehdyn siirron seuraavien kuvien yhteydessä? Jos puhumme niin tämä on ollut kaikkien filmi-sähkökameroiden (AF) vakio-ominaisuus parikymmentä vuotta ja löytynee liki kaikista digipokkareistakin.
Vs: Valotuksesta No sitä juuri. (Leica R8 on vain 15 vuotias julkistus.) Muistaakseni Canon T90 (25 vuotias) ei sitä vielä omannut, vaan olisikohan ollut pari kolme 'kiinteää' P:tä siinäkin kuitenkin, en muista. (Ja nämähän on sähköisiä runkoja käsitarkenteisin objektiivein, mutta osoittaa että samoihin aikoihin niihinkin on tullut tämä ominaisuus kuin AF-runkoihin.) Ihmettelen myös miksi tällä säädettävyydellään kehittyneimmällä valotusautomatiikalla pitäisi olla yhtään huono maine. edit. T90: Variable Shift Program AE allowed the photographer to bias the camera towards narrow aperture with three Wide Angle settings, or fast shutter speed with three Telephoto settings as well as the standard mode. Canon T90 - Wikipedia