Laskin oranssisuotimelle 2-aukon verran korjausta mutta väärään suuntaan. Tarkoitus oli valottaa FP4+ ASA 50 mukaan, huomioiden oranssisuodin kahdella aukolla. Sähläsin valotusmittarin kanssa ja kahden aukon korjaus meni väärään suuntaan. Onko vielä mahdollisuuksia ihmepelastukselle vai suikaloinko filmin, heitän kameran seinään ja hyppään itse kaivoon?
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Eiköhän siitä jotain vielä tule. Olet siis käytännössä prässännyt sitä 2 2/3 aukkoa. Googleta vaikka fp4 800 niin löytyy juttua.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Minä en ymmärtänyt paljonko filmiä on valotettu. Ilmeisesti piti pullata lievästi kun ISO 50 mainittiin. Oranssi kai harvemmin vaatii kahden aukon korjausta, mutta kai niitä on sellaisiakin?
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Eikös tuo tarkoita 4 aukon korjaustarvetta kehitettäessä? Prässäystä (push, N+4) tms.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? No nythän mä hokasin mitä Tanttari laski. Juuri tuo 4 aukkoa miinus FP4 nimellisherkkyyden ja käytetyn ero = 2 2/3 Entä jo oranssin korjaus olisikin oikeasti 1 1/3 aukkoa? Silloin jäisi enää kahden aukon alivalotus nimellisherkkyyteen nähden. FP4 taitaa vaan monilla kehitteillä olla noin 80 ISO, mutta jos tuohon nyt valitsee fiksusti kehitteen kaipa se kehitellä kannattaa.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Valotusmittarilla sen suotimen läpi vaan niin näkee mitä mittari sanoo siitä. Vai kuinka sen kaksi aukkoa olet sille "laskenut" kuten sanoit? Kenties tarkemmin ihan aihe- ja filmikohtaisesti?
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Mä en ymmärrä ollenkaan ;P Siis herkkyyksien ero = 2 2/3 = 2.666 ?? Siis erotus? vai mikä?
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? ISO 50 kun nimellisherkkyys on ISO 125 ..... siinä on 1 1/3 aukkoa eroa. Neljästä aukosta mtanttar on ilmiselvästi vähentänyt sen.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Kuka sen mitenkin haluaa valottaa. Mulle FP4 on ISO 100. Toiset vetää toiseen suuntaan, kuka mitenkin. Sun esimerkillä ymmärtääkseni sun EI on 200, joten 800 mukaan kehitys voisi olla sinne päin. Mulle siis 50 olis aukon yli. Mun oranssi mittausteni mukaan on ~+2, joten valottaisin sen ehkä ~ISO 25 oranssin kassa. Jos olisin laittanut väärään suuntaan olisin @ ISO 400. Laakaa koittaisin kompensoida kehityksessä, mutta rullafilmin varmaan kehittäisin normaalisti ja katsoisin mitä tulee (riippuen onko useampia kohteita rullalla). Mukavaa pientä raetta toki tulee, mutta eipä niitä alivalotettuja varjoalueiden detaljeja oikein millään pelasteta.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Tuota ei kerrottu selkeästi että mitä oli pantu mittariin. Oletin että ISO 50 ja sen päälle tehdään suodinkorjaus. Näin selvästi mtanttarkin oletti. Ei mulle tullut mieleen että jotkut muuttaisi valotusmittariin herkkyyttä suotimen kanssa, mutta onhan siinä oma järkensä jos aikoo koko rullan kuvata samalla suotimella. ed. Kyllähän tuo "sähläsin valotusmittarin kanssa ja korjaus meni väärään suuntaan" viittaa vahvasti siihen ettei siinä ISO 50 asetuksessa vielä mitään korjausta tokikaan ollut.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Selventäisi ongelmaa jos tiedettäisiin, minkä ISOn mukaan OP olisi valottanut ilman suodinta ja minkä ISOn mukaan hän valotti suotimen kanssa?
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Onhan tuo ihan selvästi sanottu että mikäli se kahden aukon korjaus on oikein tälle suotimelle, on filmi saanut neljä aukkoa vähemmän valoa kuin oli tarkoitus. Ja tarkoitus oli valottaa 50 ISO mukaan. Millä ja miten oli tarkoitus kehittää? Oliko tuo tarkoitettu lievä pullaus (N-1) tarkoin harkittu ja kohteet sen mukaisia? Vai sellainen kehite käytössä, millä 50 ISO on ihan normaali? Toivotaan samalla että puhe on ollut erillisestä mittarista eikä ainakaan TTL:stä. --------------------------------- ed. On monilla oransseilla tosiaan kahdenkin aukon korjaus... taitaa olla jopa yleisin. Tai 1 2/3.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Kehität sen normaalisti 100 mukaan. EDIT:Älä vaan usko minua. On toi ehkä väärin hyvinkin. Saattaa se olla 200. Ei mun aivot toimi. Ei pitäis yöllä ajatella.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Sotketaan vielä vähän, miten/mistä valotus on mitattu, heijastuva/kohdistuva valo, jne...
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Villi veikkaus. On otettu laatikosta nopeus ISO 125 ja laskettu kaden aukon suodinkorjaus väärin, ja päädytty ISO 50 (oikeasti 1 1/3 yli). On seottu suunnassa, kompensoitu sama toiseen suuntaan ja valotettu ISO 320 (1 1/3 aukkoa ali). Eikä ole mitään suurempaa ongelmaa, normi kehitys, vähän menee tummat tukkoon.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Huomenta! Kiitos vastauksista! Kohde oli tuo sama proomu josta galleriassa pari Fujilla otettua kuvaa. Dev chartista katsoin ISO 50 kehitysajan valmiiksi FP4+ rullafilmille jonka nimellisherkkyys on 125. Oranssilla suotimella halusin saada pilviä paremmin näkyviin. Oranssisuotimen korjauskertoimeksi katsoin rollein taulukosta 2. Taulukko antaa arvon välille 1,5-3. Itse suotimessa (rollei) ei ole arvoa merkattu. Tämän korjauksen asetin valotusmittariin corr. arvoksi mutta väärään suuntaan. Mittasin kohteesta heijastuvan valon. Itse kuutioin että 4 aukkoa olisi mennyt pieleen. Kehitteenä tarkoitus oli käyttää D76. Tuota standia mietin itsekin yhtenä vaihtoehtona. Skannauskelpoista negaa jos saisin kaikesta huolimatta syntymään. HC-110 olisi käytettävissä.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? Heti aloituksesa sekä Mirrorediltä tulivat oikeat ohjeet. Kehitä se filmi ISO 500 mukaan, niin ei mene pieleen. FP4nen on erittäin anteeksiantavainen filmi, mutta jos kehitys jää liian ohueksi, on oranssin tummentama sinoinen taivas ikävän harmaa lässykkä ja voi olla jopa läikikäs. Sikisi enemmän on nyt tällä kertaa enemmän lopputuloksessakin. Siksi kehotan tekemään reilun kehityksen. Ei tämä ole niin millin / sekunnin / pilkun päälle. N-kehityksiä voi sitten tehtailla, kun valotus kohteen eri osien välillä on tarkkaan hansakassa ja tietää, millä sävyalueella haluaa liikkua. Sitä paitsi FP4sta ei kovin rakeista tule vaikka yrittäisikin Muista liikuttaa tasaisin välein ja pidä kehitystapa aina samanlaisena. Vasta sitten voit arvioida eri filmien ja suodatusten todelliset erot.
Vs: Valotin väärin, voinko korjata? En viitsisi liikoja valaa uskoa pelastukseen, mutta eihän sitä kannata jättää kehittämättäkään. Ikävää jos oli ainutlaatuista. Mutta jos hyvin sattuu, tulee mukavia ylläreitä, vaikkei luultavimmin sitä mitä alunperin toivoit. En tunne tarpeeksi HC-110 ja sen kaikkia käyttötapoja, mutta se varmaan auttavasti sopii push-kehitykseen jollain käyttötavalla. Miksei tietty D-76/ID-11 stockina myös. Jos taas olisi tosiaan ainutlaatuista, voisi miettiä kolmannen kehitteen hankintaa. Tuo on kuitenkin varsin raju alivalotus. ISO 500 - 800 mukaan ei hassumpi arvio kehitysohjeelle. Siellä sitten on varjoissa jotain tai jos ei ole, niin enempi kehittäminen kuitenkin tekisi jo varmemmin varsin vaikeaa tiheyttä valokohtiin. Että siinä sitä ollaan otsikonkin kanssa, ei voi korjata valotusta. http://www.ilfordphoto.com/applications/page.asp?n=88 http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/20062102012331472.pdf http://www.covingtoninnovations.com/hc110/