Vs: Valosta ja väreistä Mulla taas kun laitan selaimeen kuvan, niin se on aivan liian punertava. Photoshopissa ja Nx2 värit ovat samanlaiset kuin tulostettaessa omalta tulostimelta. Kalibroinut olen spyder 2 proolla, itse mustan ja valkoisen pisteen arvot määräten sopiviksi tähän työskentelypisteeseen. TJukka
Vs: Valosta ja väreistä minulla kävi samoin, windowsissa värit punaiset. tutkin asiaa ja huomasin että windowsisssa näytön väriprofiili oli muuttunut näyttöajurin?(ei näytönohjain) automaattisen päivityksen yhteydessä. muutin sen takaisin srgb profiiliin. Auttoi.
Vs: Valosta ja väreistä Nämä värihallintajutut ovat jotain minkä kanssa ei kuuluisi joutua tappelemaan. Vaan niiden kanssa joutuu :/ Mulla on useaankin kertaan hihat palaneet kun olen skannannut jonkun kuvan ja vaivalla säätänyt hienoksi ja sitten se ei kuitenkaan täsmää joko muiden netin kautta kuvia katsovian näyttöjen kanssa tai kuvaprinttaamon kanssa vaikka miten laittaa profiilia ja muuta.. Enää en jaksa välittää Mulla onneksi värikuvat eivät ole se mun juttu vaan lähinnä ne on muistokuvia tms. albumikamaa... Ja mv-kuvia taas voi laittaa nettiin surutta jos kontrasti on kutakuinkin oikein =) Erityisesti magentan kanssa mulla tuntuu olevan ongelmia - jos saisin jostain lainattua kalibrointivekottimen niin se ehkä auttaisi. Silmämääräiset Adobe RGB- ja paremmat korvikkeet eivät tuota mitenkään hyviä tuloksia. Loputon suo, johon toivoisi nykytekniikalla jotain suoraviivaista ratkaisua. Tai vähintään jokaisen digipokkarin ja skannerin mukaan bundlattua kalibrointivekotinta.
Vs: Valosta ja väreistä Tämän kuvakaappauksen värien kommentointi vienee lisää metsään (tai en tiedä). Kuitenkin kun avaan sen ja vaihtelen edellisen kuvan kanssa, juuri LR on lähimpänä, mutta mikään ei ole samanlainen. Väreistä -kuvassa (housukuva) väri on violettiin päin, muttei noin rajusti kuin LR-kaappauksessa. Mielenkiintoista on että kaappauksessa värit eivät muutu sitä avattaessa. Edellisissä käy niin kuin yleensä täällä Kameralaukussa, että sävyt tulevat kohdilleen vasta avattaessa ja tekstin yhteydessä pienenä ne ovat hailakoita ja erivärisiä. Pikkukuvina housut ovat siniset ja hailakat, aivan kuten kuvakaappauksen kahdessa versiossa (Myös LR lienee vähän hailakka vai johtuuko sen kahta muuta kylläisempi olemus magentan runsaudesta. Mene ja tiedä.). Jotain tuon kuvakaappauskuvan suhteen on siis tehty eri lailla kuin kahdessa edellisessä. Minulla on Firefox, päivitykset kunnossa, mutta en tiedä onko tässä jotain säätöjä olemassa. Näytöstä en halua puhua, olen varma ettei siitä ole kuin haittaa. Jokainen säätää kykyjensä mukaan, itse olen säätänyt vain kirkkautta, koska en ole todennut pahoja virheitä.
Vs: Valosta ja väreistä No tämähän on mielenkiintoista! Mulla tuo alkuperäinen housukuva (tallennettu LR:ssä sRGB avaruuteen + rasti kohdassa minimize embedded metadata) on täsmälleen saman näkönen kun kuvankaappauksessa oleva explorer kuva. Kaappaus on muuten tehty vaan painamalla print screenia ja liittämällä Microsoft Paintiin. =) Ja muutenkin kuvat näkyy pienenä ja isonnettuna laukussa saman näkösinä (IE8) Tai sitten en nää mitään eroa ;-) Niin siis mulla on fujitsun läppäri + viewsonicin lcd. spyderillä kalibroitu. windows vista. LR toimii siten, että jos siirtää ruudusta toiseen, värit on hetken viturallaan mutta sitten vaihtuu kohdalleen. Hauska muuten, että jos avaan CS4:ssä niin on värit läppärin ruudulla samat kun LR:ssä mutta sitten toiselle ruudulle siirrettäessä menee vielä enemmän violetiksi :-D Varmaan tässä vistan puolella on asetukset persiillään luulisin. Tai sitten tämä kyseinen kokoonpano ei vaan voi toimia.
Vs: Valosta ja väreistä Tuosta viestiketjusi aloituksesta sen verran, muotokuvauksessa ei ole tarkoitus etsiä mahdollisimman tasaista valoa, vaan muotoilla mallia valon kanssa. Jos haluat käyttää sateenvarjoa, se onnistuu pienellä varjolla heijastaen hyvin läheltä. Sen lisäksi voit tarpeen mukaan täyttää varjoja suuremmalla, tasaisemmalla valopinalla, joka voi olla styrox-levy, vaaleaksi maalattu seina tai luonnonvärinen pahvi/paperirulla. Kiinnitä paljon huomiota asuihin ja ennen kaikkea niiden väreihin. Punainen syö kohdetta, saman tekevät liian suuret ja värikkäät lelut. Violetti/kirkas sininen pusero värittää varjopuolen kaulan ja posken salakavalasti ym. ym. Jos tarvitset kuvaan dramatiikkaa, ei puhdas musta tai kunnon varjo synny alivalottamalla vaan valottamalla oikein tummaa kohdetta/kohteen osaa. Voit myös lämmittää salamasi valoa kultanauhoilla tai käyttämällä joulun kultanauhakoristeita heijastavan varjon sisäpinnalla. Ole kuitenkin varovainen, välähtävä salama on välähdyspään kohdalta erittäin kuuma ja em. kotiviritykset voivat syttyä hetkessä palamaan.
Vs: Valosta ja väreistä Alkup kuva kait pikkutuikulla valaistu. Rosco julkaisi taannoin setin värikalvoja (kyllästyivät sample packien väärinkäyttöön) jotka on leikattu valmiiksi. Setillä ei liene hintaa kuin reilu 10 dollaria ja pitää sisällään oleellisimmat kalvot. mm 1/4 - 1/1 cto:t. Ei tarvi viritellä, tai pelätä että leimahtelee. Elinkan läpiammuttava ei kaipaa lämmitystä niin railakkaasti, kuin ebay-halpisvarjot. Maksaahan se yli tuplat, mutta minusta kelpo sijoitus muutenkin. Aivan kaikki sontikat ei kuitenkaan sovellu kuvaamiseen.
Vs: Valosta ja väreistä Joo jees, kiitos kaikista kommenteista. Nyt päivitin LR:n ja siinä on sitten nämä kamera profiilit. Joka tapauksessa nyt (mahdollisesti) saan värit paremmin kohilleen. Ja olisi varmasti saanut edellisessäkin, kokeilin säätää niitä rgb saturaatiota ja sävyä verraten kameran tallentamaan jpgiin. Lisäksi vaihdoin selaimen tosiaan FF 3.5 (oli ie 8) ja nyt tuntuu vastaavan lightroomin näkymä selaimen näkymää. On tämä ihmeellistä!
Vs: Valosta ja väreistä Kiitti näistä vinkeistä! Kunhan saan vaimon assariksi niin pitäisi kuvata lapset. Laitetaan sitten esille, niin jos saisi taas apua lissee. Varmaan tarkotus olisi ensin saada aikaan tota ns. kuva-ahtimaista potrettia (jos olen ymmärtänyt sinne päin) Ei ole kyllä kuva-ahti taustaa, mutta pitäis tosiaan jostain hommata se paperirulla.
Vs: Valosta ja väreistä Jees, mä tilasin jostain brittipuljusta (flashgels.co.uk muistaakseni) setin noita kelmuja. Onnistu jo asunnon myyntikuvissa salaman tasapainottaminen hehkulamppujen valoon. (asunto meni muuten kaupaks alta viikon ;-) Ihan oon tyytyväinen tohon ebay sontsaan (kun ei muutakaan ole!) pitäis huvikseen vähän testailla vielä (väriä ja miten diffuusia tulee, vertaan vaiks rakkaan vaimoni kaavapaperiin)