Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

valopisteet

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Pii, 29 Elokuu 2012.

  1. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Kertokaapas mulle mistä tällaiset kuvassa esimerkinkaltaiset valopisteet tulevat?


    (kuvaa ei suotta tarvitse arvioida - on vaan sellainen missä nämä valopisteet näkyvät.)
     
  2. Vs: valopisteet

    Linssistä ja kameran asetuksista.. Noista lyhtypylväistä en tiedä missä valmistettu, mutta polttimet varmaankin osramin..
     
  3. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: valopisteet

    XD. Kiitos oon ihmetellytkin niitä,  että ne öisin loistavat...
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: valopisteet

    Osansa voi olla joskus  myös lialla etulinssissä tai naarmuilla sekä suodattimella.  Kannattaa vertailla ilman niitä.

    Erilaisia valon leviämisiä lampuista tulee myös joskus ilmankosteudesta. Ei silloin voi syyttää välineitä.
     
  5. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: valopisteet

    Vai meinaatkohan noita tolpan tyven paikkeilla olevia täpliä. Ne tulee linssin ja edessä olevan suotimen yhteisvaikutuksesta. Siki en käytä uv- tai suojasuotimia koska niillä olen onnistunut monta hyvää kuvaa pilaamaan. Myös jos linssin ja suotimen pinnoilla on likaa, nuo tulevat helpommin näkyviin.
     
  6. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: valopisteet

    Joo mulla oli venematkalla suodin - vähän niikuin suojaamaan linssiä retkiolosuhteissa sehän unohtui siihen. Vois olla se... - naarmuista ei ehkä kun ovat kuvasarjassa eri paikoissa.
     
  7. Vs: valopisteet

    Jos siis puhut noista heijastepisteistä, niin nehän vaihtavat paikkaa kun kääntää kameraa, vaikka syyllinen oliskin sama naarmu...
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: valopisteet

    Eikös tollasia heijastinpisteitä tule jossakin vastavalotilanteessa vaikka ei naarmun naarmua olisi?
     
  9. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: valopisteet

    ... siis vaikka ei ole käännetty kameraa...oikealla ja vasemmalla...
     
  10. Vs: valopisteet

    Juu, varsinkin jos käyetään turhia, likaisia suotimia, eikä käytetä vastavalosuojaa. Ja toiset objektiivit ovat arempia kuin toiset, tyypillisesti mitä enemmän pintoja, sitä enemmän heijastuksia, halvat zoomit ovat usein varsinaisia murheenkryynejä. Ja toki toisilla valmistajilla on paremmat kalvotukset kuin toisilla.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: valopisteet

    Mulla ei onneksi ole turhia likaisia suodattimia laisinkaan. Kaikki on tarpeellisia ja puhtaita.
     
  12. Vs: valopisteet

    Hyvä, sitten sinulla ei varmaan ole niitä heijastuksiakaan joita sanoit kuitenkin olleen...
     
  13. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
  14. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: valopisteet

    Ei mulla ole heijastuksia. Sä ymmärsit ihan väärin ton kommenttini, ja tiedän että et tahallasi ymmärtänyt väärin. Tollasia väärinkäsityksiä sattuu kun ei ole ihan tarkkana.

    (mä yritän ymmärtää kaikkia ihmisiä)
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: valopisteet

    Mitä jos yritettäisiin auttaa Piitä, eikä ratkoa Juke.K:n "ongelmaa", jota ei edes ole...
     
  16. pasipasi

    pasipasi Member

    68
    0
    6
    Vs: valopisteet

    Tollaset vihreät haamukuvat on aika varmasti suotimen syytä. Yleensäkin suotimia ei kannata yöllä käyttää, koska juuri näitä vihreitä palluroita ilmestyy kuvaan kaikista kirkkaista valonlähteistä.
     
  17. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 260
    378
    83
    Vs: valopisteet

    Piin kuvassa sensorin pinnasta takaisin ja uudestaan sensorille tasaisesta suodattimen takapinnasta heijastuvia kuva-alalla olevia kirkkaita valopisteitä.
     
  18. hsm

    hsm Member

    833
    0
    16
    Vs: valopisteet

    ..ja objektiivin linssipinnat eivät heijastele?
     
  19. Vs: valopisteet

    Jepjep, kuten tuossa on varmaan jo todettiinkin, nuo aloitusviestin kuvan täplät näyttäisivät aika tyypillisiltä linssikummituksilta (lens flare, ghosting), eli linssin sisäisiltä heijastuksilta.
    Kaksisakarainen tähti taas on hiukan eri asia, ja viittaisi joko suotimeen tai mahdolliseen pölyyn, huuruun tai muuhun möhnään etulinssin tai sen suotimen pinnalla. Himmentimen pienestä aukosta (+kennosta) tulee puolestaan vähän omanlaisensa tähti.

    Tuo valopisteen vinosakara on monesti nähtävissä paljain silminkin, kun esim. ajelee autolla katulajppujen alta hernerokkasumussa tai sopivan hienorakeisessa lumipyryssä, varsinkin jos/kun tuulilasi ei ole ihan 100% puhdas, kuten yleensä.
     
  20. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: valopisteet

    Onko nyt ihan varma, että on kyse objektiivin jonkun linssin sisäisistä heijastuksista, vai objektiviin sisäisistä heijastuksista, jotka ovat linssien välisiä?