Olisi tarve pohjustaa muutama valokuva, joten siihen liittyen tarvitsisin kokeneempien vinkkejä. Kuvat tulevat esille valokuvauskilpailuissa ja niihin liittyvissä näyttelyissä. Olen ajatellut pohjustaa kuvia ns. paspartuuri-tyyppisillä kehyksillä. 1. Minkälaista pahvia pohjustukseen suositellaan? (tarve: musta tai valkoinen tausta) 2. Mistä PK-seudulta löytyy pohjustusmateriaalia? 3. Miten kuva kannattaa kiinnittää pahviin/kapalevyyn/etc? -Antti-
Jatketaanpa vanhaan threadiin. Eli löyty varastosta 5mm kapa levyä ja kevyttä alumiinilevyä, mille ajattelin pohjustella muutamia kuvia. Nyt tarvis löytää sitten sopiva liima tms. millä kuvat kiinnittäis noihin. Eli suosituksia kehiin, jos on hommasta kokemuksia.
Teipillä saa aika hyvin, jos tekee huolellisesti. Ei suuria kokemuksia oo, mutta kerran kiinnittelin teipillä ja kohtuullisen tiiviisti otti kuva kiinni pahviin.
Tiimarissa oli jotain valokuvien liimaukseen tarkoitettua suihkutettavaa liimaa, spraypullossa ilmeisesti. En ole kokeillut ja itseäkin kiinnostaisi tuo pohjustus tehdä joillekkin kuville kun ne tuntuvat kupristuvan kehyksissä pitkällä aika välillä. Ehkäpä ongelmaan ratkaisu löytyisi liimauksesta? Myös muistelisin että aukeassa oli keväällä joku topic jossa oli juttua aiheesta.
Joskus juniorina sutattiin sprayliimojen kanssa. Nyt kehystämäni kuvat olen pohjustanut Kapa-Fix -levylle, jossa on liima valmiina. Helppoa ja vaivatonta. Eipä se kuvan kehystäminen paikallisessa liikkeessäkään paljon maksa ja siellä tulee paspiksiinkin kunnon viisteet, mikä kotioloissa on vähän hankala tehdä.
Pray-liimoista varmaankin luotettavinta on 3M:n photomount. Se pitää kuin tauti (ainakin siellä missä ei pitäisi), ja on todennäköisesti turvallista. Ainoa ongelma on spray-liiman tapa päätyä muillekin pinnoille kuin sille, mikä on tarkoitus liimata. Paras liima lienee kuumaliimakalvo, mutta se tietty vaatisi kuumaprässin. Silitysraudallakin voi liimauksen toki tehdä, mutta se ei ole aivan niin helppoa. Joskus kokeilin köyhän miehen versiona kangaskaupasta saatavaa kaksipuoleista liimakangasta, mutta sen liimauskyky ei ollut riittävä aivan joka tilanteeseen. Muovipinnoitettuja kuvia lämmöllä pohjustettaessa (vallankin silitysrautaa käytettäessä) kannattaa olla varovainen. Muovi kuplahtelee kohtuullisen matalissa lämpötiloissa. Sitten on olemassa kaikenmaailman muita liimoja, joista en niin tiedä. Mikäli kuva tulee kehykseen paspan alle, voi kuvan vain teipata yläreunasta taustapahviin ja paspa+kehys-yhdistelmä painaa kuvan muuten taustaa vasten. Näin kehystetty kuva ei pääse kupruilemaan kosteusvaihteluiden ja/tai liian ohuen taustamateriaalin takia. Tämä teippaus ei tosin toimi välttämättä yhtä hyvin isoille kuin pienille kuville, ja vaatii pieniltäkin kuvilta hyvää suoruutta, joten käppyriäiset kuitupaperit eivät oikein näin kehystettynä toimi.
Itse olen pohjustukset teettänyt paikallisessa galleria/kehystämössä, 3mm kapalevylle prässättynä taitaa olla lähtöhinnaltaan jotain 30e/m² - kanta-asiakas alennukset, eli ei mitenkään tolkuttoman kallista. Tuota liimallista Kapa-Fix-levyä joskus harkitsin, mutta ainakin silloin vaikutti sen verran arvokkaalta verrattuna valmiiseen työhön tarvikkeineen, että olen jättänyt suosiolla tekemisen ammattilaisille.
Monochrom Shop liimakalvoa saa tuolta... valikoima on näköjään vaan pienentynyt. Selänne myy noita kanssa jos joku sattuu sen kanssa väleissä olemaan...
Ja vielä vanhaa aihetta kierrättääkseni. Ajattelin viedä Lutakkoon (se rokkiklubi) kymmenisen vedosta ripustettavaksi seinille, luultavasti 20x30 koossa, mahdollisesti pari isompaakin. Haluaisin pitää budjetin noin viidessäkymmenessä eurossa, eli paperikuvien esillepanoon olisi käytettävissä 3 eur / kuva. Haluaisin myös saada sähköpostiosoitetta tms. näkyviin nätisti kuvan alle (ei mitenkään erityisen isona), ilman että se näyttää askarrelluta (ajatuksena yrittää saada niitä myös bäkkärin seinille, ja ehkä sieltä kautta sitten kenties saada kontakteja, ja jopa kenties maksavia asiakkaita). Eli miten tämän "kehystämisen" teen, ja mistä löydän tarvikkeet? Muistaakseni jossain täällä Jyväskylässä, kirkkopuiston lähsitöllä, on kehystämö, mutta huhujen mukaan ei järin halpa liike ole.
Tällainen linkki tuli joskus jostain poimittua talteen: The Library of Congress -- Guide to Preservation Matting and Framing. Ehkä tuo antaa ideoita.
Vs: Valokuvien pohjustus Aivan ihana alan kauppa. Palvelu ollut hyvää. Toki lähempääkin voisi saada. Dexter mat cutter on ihka mainio ja edullinen instrumentti paspiksen leikkaamisessa: Framing - Art Supplies at BLICK art materials - Art Supply Store
Vs: Valokuvien pohjustus Itsekin olen harkinnut omien kuvien pohjustamista, mutta olen aivan hukassa mistä aloittaa. Lähinnä materiaalit ja työkalut hukassa. Ilmeisesti Custom Framing olisi hyvä kauppa sellaseen, mutta veikkaan että tuollasen tukkupaketin rahtaaminen Amerikoista Suomeen maksaa enemmän kuin tolkuttomasti. Sivustakatsojille voin heittää linkkiä Alain Briotin lyhkäiselle oppaalle pohjustamisen alkeisiin: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/matting.shtml. Olen minä nähnyt DVD:ltä kun alan ammattilainen pohjustaa kuvan (previkka videosta täältä), ja hän teki sen teipeillä ja "T-saranoilla" - vaikutti olevan hyvä systeemi. Näin ei haittaa vaikka paperi eläisi hieman, vaan siinä on hengitysvaraa jonkin verran. En tiedä mitä liima tekee paperille joka yrittää laajentua.
Vs: Valokuvien pohjustus Tällä hetkellä omat paperit ei juuri ole paljon mitään. Hankin juuri oman printterin (joka tosin on vielä epäkunnossa) joten paperivaihtoehdot ovat avoimet. Ainakin alussa taidan keskittyä muovipapereihin (lähinnä tuntuman saamiseksi), mutta ei ole mahdotonta että jatkossa panostan kuitupohjaisiin papereihin jotka ymmärtääkseni reagoivat lämpöön ja kosteuteen kuten paperikin.
Vs: Valokuvien pohjustus Valitse happovapaa paspartuuri sekä taustalevy. Kuvaa ei tarvitse kiinnittää kuin yläreunasta (toivotaan siis, että kuvassa on sen verran leveät reunat, että kiinnitysvaraa löytyy). Tuo sandwich-rakenne pitää kuvan riittävän suorana ja ennen kaikkea on ystävällinen tapa pitkäaikaista säilytystä silmälläpitäen.
Vs: Valokuvien pohjustus Ifin isot kuvat menevät (tai ainakin menivät) pohjustamattomina allloille -ei siinä pelkkä yläkiinnitys auta. En ole tuota tarkemmin tutkinut, mutta vaikuttaisi että paperi kiristyy reunoista jolloin se jää keskeltä alloille.
Vs: Valokuvien pohjustus Joo, näin on. Mut A4 ei taida tota tehdä ku ei tuu rullalla. Omat vedoksetkaan ei onneks moista tee.
Vs: Valokuvien pohjustus Joo aina tulee kuprua jos ei ole arkki koko alaltaan kiinni. Ehkä mattapintaisella paperilla haittaa vähemmän kuin kiiltävällä. Tuo paperin eläminen johtuu kai enimmäkseen ilmankosteuden muutoksista Clasohlsonin standardikokoiset paspat on halpoja ja aika hyviä, värit valkea tai musta
Vs: Valokuvien pohjustus Jaa, ainakin Hahnemuhlen tuhdeilla papereilla ja perinteisillä pimiöpapereilla ovat kuvat pysyneet suorina. Nähdäkseni juuri tuo liikkumavara on estänyt mm. paperin taipumisen laineille.