Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valokuvien organisointi

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Migelson, 10 Marraskuu 2010.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Valokuvien organisointi

    Voi helvetti sanon suoraan, onko tämä kuvien arkistointi todella näin vaikea asia, jos on, niin empä enää uskalla ainakaan kysyä mitään neuvoa.
    Minulla meni överiksi jo alkumetreillä, mutta myöhemmin karkasi jo käsitys koko jutusta, nyt keskustellaan jo softan pitkäikäisyydesta.
    Eikö siis ole mitään tallennuspaikkaa missä kuvat ovat tallella vielä 50v kuluttua, edes niin, että paikkaa voi vaihtaa kopioimalla kun vanha häipyy alta?
    Onko vaikkapa Excel ohjelma täysin väärä paikka tallentaa kuvia, olisi ainakin hakutoiminnot kunnossa?
    Mutta, oli niin tai näin, entisillä ontuvilla käytännöillä jatketaan, kunnes joku kertoo YMMÄRRETTÄVÄSTI miten nuo kuvat tulisi kätevästi arkistoida.
    Ootte te monimutkaisia, en muuta sano.
     
  2. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Valokuvien organisointi

    Tieto lisää tuskaa, valitettavasti.

    Nyt on vasta raavittu kuvien organisointia, ilman pitkäaikaisarkistoinnin problematiikkaa...
     
  3. Kosh

    Kosh

    206
    0
    0
    Vs: Valokuvien organisointi

    Joo, joku voi käyttää, mutta myöskin firmat ovat hitaita ottamaan moisia käyttöön. Pitää ensin olla todisteet että siitä on jotain liiketaloudellista hyötyä, eli käytetty työ saadaan takaisin jollain olettamalla, että olemassa olevia ja toimivia systeemejä lähdetään puukottamaan ja muuttamaan jonkin uuden standardin mukaisiksi. Samalla on tietysti säilytettävä yhteensopivuus sen aiemman menettelyn kanssa, vaikka se standardi otetaan muklaan. Ennen kuin se uusi juttu on saavuttanut standardin aseman, niin useimmat kehitysjohtajat eivät edes lähde tekemään kustannus ja tuottolaskelmia... yksittäiselle (harrastus)koodarille tai pikkufirmalle se on tietysti eri asia.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Valokuvien organisointi

    Olin mainitsemanani ajankohtana palkattuna asiantuntijana. Tehtäväni oli toteuttaa digitaalinen kuva-arkisto organisaatiolle, jolla oli omia käyttäjiä noin 700. "Short listalle" ylsi kolme järjestemätoimittajaa, jotka kaikki tukivat XMP-tekniikkaa.
     
  5. Kosh

    Kosh

    206
    0
    0
    Vs: Valokuvien organisointi

    Teitte sen ilmeisesti scratchistä? Vai oliko se sovelluskauppa?

    Ensimainitussa on tietysti helpompi tehdä just sellainen toteutus kuin asiakas haluaa, koska hehän sen myös maksavat. Olen vastannut monista sellaisista tarjouksista ja toteutuksista, mutta olen vastannut myös ohjelmistotuotteen tuotekehityksestä jossa toteutettujen erillisten lisäominaisuuksien investoinnit pitää saada takaisin useilta niitä arvostavilta asiakkailta, eli sellaisilta jotka pitävät juuri sitä ominaisuutta arvossa johon on käytetty xxxk€ tuotekehitysrahaa, niiden muiden ominaisuuksien lisäksi
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Valokuvien organisointi

    Ratkaisu perustui valmisohjelmiston käyttöön. Kaikki kolme ovat edelleen markkinoilla.

    Alkaa mennä OT:ksi. Ota yhteyttä yksärillä, jos tarvitsette asiantuntija-apua.
     
  7. Kosh

    Kosh

    206
    0
    0
    Vs: Valokuvien organisointi

    Sinä se olet aina niin iloinen ja positiivinen, lienee raskasta moinen. Suoraan sanottuna, et ehkä olisi ensimmäinen johon ottaisin yhteyttä... primadonna koodareiden kiintiöni on tullut täyteen jo aikaa sitten.
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Valokuvien organisointi

    Ei niin raskasta, että pitäisi mennä henkilökohtaisuuksiin.
     
  9. Kosh

    Kosh

    206
    0
    0
    Vs: Valokuvien organisointi

    Minusta tuollainen osallistumani keskustelun katkaisu on henkilökohtaisesti loukkaavaa, tylyä ja asiatonta. Joten kerroin vain mielipiteeni asiasta miten sen koen. Mutta se siitä.
     
  10. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Valokuvien organisointi

    Minua rajoittaa kyseiseen hankkeeseen liittyvä vaitiolositoumus, en voi vastailla nettikeskustelussa sitä koskeviin yksityiskohtiin. Julkisen keskustelun lopettaminen tuolta osin on minua itseäni koskeva päätös, eikä siinä pitäisi olla ketään henkilökohtaisesti loukkaavaa?
     
  11. Vs: Valokuvien organisointi

    Kuvat kortilta suoraan Shotwellin hoitoon. Shotwellista kuvat löytyvät "sumean logiikan" avulla. En ole jaksanut ruveta tagailemaan jne. mitään, koska siihen menisi varmaan paljon enemmän aikaa kuin mitä menee etsintöihin sumealla logiikalla silloin kun tarvitsee etsiä. Luultavasti tulen kuitenkin tagittamaan kuvat lapsestani, jotta kaikki kuvat löytyy kertalaakista ja lapsen kehitystä on täten helppo seurata kuvista.

    Varmuuskopiot teen manuaalisesti silloin tällöin ulkoiselle kovalevylle.
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Valokuvien organisointi

    OS X 10.9 julkaistiin kuukausi sitten. Joko olet tehnyt ehdottamani kokeilun?
     
  13. Vs: Valokuvien organisointi

    Minulla on ollut työnalla tuohon Shotwelliin perehtyminen, mutta en ole vielä oikein päässyt sisään. Mitä tuo sumea logiikka tarkoittaa noin käytännössä?
     
  14. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Valokuvien organisointi

    En tiedä miten muilla, mutta minua on pidemmän aikaa häirinnyt se että kun kuvaan yleensä JPEG + RAW ja organisoin kuvat koneelle siten että pääkansiona on päivämääräväli ja sen alla sitten erikseen JPEG ja ORF kansiot. En ole löytänyt yhtään valmista työkalua jolla noita JPEG kuvia olisi voinut selata ja samalla kun poistaa JPEG version, olisi poistunut automaattisesti myös RAW. Samalla tietenkin olisi näppärää jos olisi pikanäppäimet joilla voisi  valitusta kuvasta käynnistää photarin siten että RAW kuva aukeaa Camera RAWin kautta tuotavaksi sisään.

    Noh, kun ammatikseen koodailee niin jossakin vaiheessa se mitta täyttyy ja tein tuommoisen softan itse. KISS periaatteella toimivana katseluohjelmana se on todella simppeli, mutta tekee juuri nuo yllämainitut jutut. kuvien poisto siirtää ne roskakoriin, josta ne voi palauttaa jos tulee kämmättyä. Tällä hetkellä softa tukee raw tiedostoissa päätteitä orf, nef, pef, dng, cr2 tai käyttäjän kirjoittama tunniste. Hakemistorakenteessa ohjelma osaa etsiä jpegejä joko valitusta kansiosta tai sen alta mahdollisesti löytyvistä "jpeg" tai "jpg" kansioista ja raweja joko valitusta kansiosta tai valitun kansion alta löytyvästä raw kansiosta. Lisäksi raweja haetaan valitun kansion alta mahdollisesti löytyvästä kansiosta jonka nimi on sama kuin raw tiedoston pääte.

    Jos jonkun kiinnostus heräsi, voin tehdä softasta semmoisen testiversion että sitä pystyy käyttämään muutkin kuin vain sen tekijä itse. :) Alustana on Windows / .NET, joten vaatii .NET Framework 4.0:n, joka on auttomaattisesti päivitettynä ainakin Win8, Win7 ja Vistassa. XP:ssä vaatinee Service Pack 3:n ja käsin asennuksen.
     
  15. Vs: Valokuvien organisointi

    En oo ottanu arkistoinnista kovin suurta ongelmaa. Ensin kuvausvuosi. Sitten paikka ja se riittää. Acr päivittää kuvaushetken  automaattisesti. Tarkempaa en oo tarvinnu.
     
  16. reiban

    reiban

    29
    0
    1
    Vs: Valokuvien organisointi

    Ihmettelen mikä tuossa arkistoinnissa olisi nyt niin vaikeaa? Siis noi mainitut poistot onnistuu ja myös arkistointi hakusanoilla sekä kategorioilla ACDSee:llä. Maksaa vain jokusen kympin ohjelmasta riippuen ja ongelma on poistunut. Lisänä tulee älyttömästi toimintoja: mm. tuplien haku ja poisto, sävyjen säätöä, varmuuskopiointia etc.....
    On mulla kameran mukana tullut Lightroom 5.0:kin, mutta kyllä se jää monipuolisuudessa kakkoseksi tähän ACDsee 8.0 Pro:hon verrattuna.
     
  17. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Valokuvien organisointi

    Mihin ACDsee tallentaa metatiedot?
     
  18. PortaDiFerro

    PortaDiFerro Member

    55
    0
    6
    Vs: Valokuvien organisointi

    Onkos kukaan käyttänyt Amazon Glacieriä kuvien varmuuskopioihin? Vaikka olenkin IT ammattilainen, niin jotenkin olen itse laiska pitämään varmuuskopioita ja kun tuo NAS alkaa käymään vanhaksi niin alkaa vähän huolettamaan kuvien säilyvyys. Jpegit nyt otin ja puskin Googleen autobackupilla ????x2048 koossa kun se ei maksa mitään. Tuo on kuitenkin ihan riittävä koko nettikäyttöön ja niitä saa sieltä näppärästi jaettua tarvittaessa. RAW:it (ja alkuperäiset jpegit joista ei ole RAW:ia) pitäisi vaan vielä johonkin laittaa ja Glacier tuntuisi parhaalta ratkaisulta.

    Muutenkin itsellä kuvien organisointi on ollut aika leväperäistä meininkiä, mutta nyt on Lightroom koekäytössä ja vaikuttaisi aika pätevältä, vaikka linuxille sitä ei saakaan. Saa nyt nähdä tuleeko ostettua vielä kun saisi opiskelijahintaan. Tuohon kuukausimaksuun en kyllä ala.
     
  19. reiban

    reiban

    29
    0
    1
    Vs: Valokuvien organisointi

    Käsittääkseni metadata on ADCSeessä melkoisen monipuolisesti valittavissa. Joko erillinen yhteensopiva xmp ns. sidecar (ainakin aikaisemmat <8 versiot) tai valittavissa myös kirjoitus kuvantiedostoon (embedded). Mahdolisuudet myös metadatan kopio/paste/remove toimintoihin. Yhteensopivat metatiedot esim: Photoshopin kanssa.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • meta.jpg
      meta.jpg
      Tiedostokoko:
      36,7 KB
      Katsottu:
      2 085
  20. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Valokuvien organisointi

    Mihinköhän luotettavaan pilveen vois toisenasteen_varmistaa 2.98 TB ilman että "maksais mitään"?