Vs: Valokuvien organisointi Photoshop elements 11, häveten täytyy tunnustaa, että LR4:n vielä levykkeellä, koska jo pitkään käyttämäni PS on edelleen hakusessa. Yksi pieni haaste on myös se, että kuvat pitäisi jaotella perhedokumentteihin ja "harrastuskuviin" ja aika usein on kuvia jotka kuuluisi molempiin ryhmiin, siinä pitäisi sitten olla hakusanat joilla löytää molemmista ryhmistä minkä vaan kuvan, tyyliin onkimis kuva "harrastuskuvista" ja puukuva perhedokumenteista. Toistaiseksi olen pärjännyt näillä omilla tynkäoksaisilla mutta helvetin korkeilla "hakupuilla", määrien lisääntyessä puu sen kuin kasvaa korkeutta, käytännössä yhdellä tai kahdella kansio-oksalla jokaista tyhjennettyä korttia kohden. Mutta nyt vielä ottamaan viimeiset kaupunkiruskakuvat, alkaa jo värit harmaantua ja lehdet varista, joten ihan viimeiset hetket menossa
Vs: Valokuvien organisointi Oletko kokeillut hakusanojen lisäämistä OS X:llä esim. NEF-tiedostoon? Ovatko tiedot tallella myös RAW-kehityksen tuloksena syntyneessä JPG:ssä?
Vs: Valokuvien organisointi Ovat, ainakin kun ne lisää Breezen Downloader Pro:lla siinä vaiheessa kun lataa kuvat koneelle kortilta. Eli LR näyttää samat hakusanat jpeg:lle kuin alkuperäiselle NEF:lle. Luulisin että se on ihan sama millä ohjelmalla ne hjakusanat sinne NEF:iin laittaa.
Vs: Valokuvien organisointi Ei voi vielä kokeiila koska OS X 10.9 (Mavericks) ei ole vilä julkaistu. Julkaistaneen tässä kuussa.
Vs: Valokuvien organisointi Kerro sitten kun olet päässyt kokeilemaan; että tiedostonhalinta todellakin kirjoittaa NEF/RAW tiedostoon hakusanoja. Eikä mihinkään XMP-sidecar tiedostoon. Ja että tieto siirtyy esim. ARC:llä kehitettyyn JPG:iin.
Vs: Valokuvien organisointi http://breezesys.com/Downloader/help/index.html?general.htm "Some raw converters are unable to convert raw files after IPTC IIM data has been added by Downloader Pro."
Vs: Valokuvien organisointi Some...unable... Hauskoja sanavalintoja. Mikään oikein toimiva raw-konvertteri ei saa käpälöidä kameroiden raw-tiedostoja eikä edes saisi avata käpälöityjä raw-tiedostoja, koska käpälöimällä voidaan harhauttaa toimimaan väärin. Kameroiden raw-tiedostoja ei saa muuttaa, koska muuttamiselle ei ole olemassa mitään sovittua standardia. Lisäksi kysehän on toisen omistaman koodin ottamisesta omaan käyttöön ja sen luvattomasta muokkaamisesta. Nikon ei varmasti ole antanut lupaa sormeilla omaa koodiaan. Lightroom muuten ei kirjoita NEF:iin yhtään mitään. Myöskään OSX-pakettiin kuuluva Esikatselu ei suostu kirjoittamaan kameroiden raw-tiedostoihin mitään. Kuten AnselA on yrittänyt perätä tiedostoon kirjoittaminen ja sivuvaunuun kirjoittaminen ovat eri asioita. Lightroom tekee NEFille sivuvaunun. Esikatselu ei mitään. DNG on poikkeus tässä, koska siinä on alun perin eroteltu paketin kääreessä sallitut kentät IPTC IIM -hakusanoille ja muille vastaaville tageille ja kielletyt kentät, joita ei saa muuttaa.
Vs: Valokuvien organisointi Ajatus on yhtä mielekäs kuin että ihmisen Wordistä tallentamaa dokumenttia ei saisi muuttaa, koska se on Microsoftin koodia. Kyllä laitteiden ja ohjelmien tuottamia tiedostoja saa muokata ja miten tahansa "sormeilla" ihan vapaasti.
Vs: Valokuvien organisointi Adoben tuotteet eivät kuulu tuohon ryhmään. Etuna on, että kaikki minulle vastaan tulleet ohjelmat jotka homman ylipäätään osaavat, osaavat lukea nuo filun sisällä olevat hakusanat ja hakea niiden perusteella ne kuvat jotka haluan. En ole vielä törmännyt yhteenkään joka ei siihen pystyisi. Enkä tosin ole törmännyt myöskään konvertteriin joka ei niitä osaisi kääntää, joten on mielenkiintoista mihin ohjelmaan tuossa viitataan. Mikään yleisistä ohjelmistä se ei ole. Tämä sidecar juttu on hankalampi, ne kun pitää aina huomata siirtää sen varsinaisen tiedoston mukana. Jos ne häviävät syystä tai toisesta, häviävät myös sen kuvan hakusanat. Näin on minulle kerran jo käynyt, joten siirryin nimenomaan hakusanojen kohdalla kirjoittamaan ne varsinaiseen tiedostoon. Sama koskee eri ohjelmien tekemiä sidecareja, ne eivät ole välttämättä (koskaan?) yhteensopivia toisen ohjelman kanssa. Se miksi olen erittäin kriittinen näille sidecareille johtuu siitä että aikanaan tein hakusanoituksen eräällä arkisto-ohjelmalla joka laittoi ne sidecariin. Kun ko. ohjelma sitten hävisi markkinoilta, sen sidecarit olivat yhtä tyhjän kanssa. Mikään kokeilemani toisen valmistajan ohjelma ei niitä lukenut. Meni koko paska uusiksi ja siinä yhteydessä saivat sidecarit kyytiä. Tärkeintä on että edes se raw-tiedosto löytyy, siitä saa tehtyä uuden kuvan vaikka se aiemmin tehty katoaisikin. Nyt LR tekee taas niitä sidecareja, mutta nyt ne sisältävät vain ne asiat mitä olen ko. kuvalle tehnyt LR:ssä. Hakusanat ovat turvassa jos joskus käytän jotain muuta kuin Adoben tuotteita. Tuo potkan huoli tiedostojen oikeuksista on aivan huuhaata, eli huoli pois.
Vs: Valokuvien organisointi Mistähän PPotka noin älyttömän aivopierun kehitti? Aiemmin olet mainostanut kuinka käännät alkuperäiset kameran tuottamat Raw-tiedostot DNG-tiedostoiksi? Siinähän alkuperäistä Raw-koodia muutetaan oikein isänkädellä, eikä kukaan puutu koko prosesiin. Kyllä omat tuotoksensa saa vaikka kiskaista paskapöntöstä alas, ilman Nikonien sun muiden lafkojen lupaa.
Vs: Valokuvien organisointi Konvertoituani kaikki CR2:t DNG-tiedostoiksi, tuli heti sellainen triviaali käytännön ongelma eteen tulevaisuutta silmällä pitäen, että läheskään kaikki konvertteriohjelmat eivät tue DNG-tiedostomuotoa, vaikka de facto tämän hetkisen kuvankäsittelyn ykkösohjelmistokauppiaan Adoben ohjelmat sitä laajalti tukevatkin. Valmistajillahan saattaa olla jotain jippoja kätkettynä omissa natiiviformaateissaan, joten täytyy näemmä säilöä vielä CR2:t erikseen ainakin jonkin aikaa.
Vs: Valokuvien organisointi On tosiaan hassua että joku "uskaltaa" kääntää koko tiedoston DNG:ksi, mutta ei "uskalla" kirjoittaa tiedoston sisällä olevaan yhteen muokattavaksi tarkoitettuun kenttään hakusanoja. DNG käännös on todella radikaali toimenpide, josta luovuin kun huomasin että se epäonnistuu aina silloin tällöin eikä sitä huomaa ennenkuin yrittää avata tiedostoa. Minun siis pitäisi avata jokainen tiedosto yksitellen konvertterissa, ennenkuin uskallan tuhota ne alkuperäiset raakafilut. Tällaisella harrastajalla ei nyt vain ole mielenkiintoa moiseen, ja uskallan epäillä ettei ammattilaisella ole aikaa siihen. Vasta selailuvaiheessa kukin yleensä katsoo että mistä kuvasta lähdetään tekemään sitä käännöstä ja jos se onkin se korruptoitunut, niin voi voi. Ehkä olen vain onnekas/epäonnekas, mutta kameran tuottamista raweista ei yksikään ole toistaiseksi ollut korruptoitunut, mutta Adoben konvertteri on minulla onnistunut korruotoimaan monia. Siis ennenkuin heitin sen mäkeen omasta prosessistani.
Vs: Valokuvien organisointi No voi voi, täällähän on pojilla ihan peruskäsitteet hakusessa. It-guruna esiintyvä mvuorikaan ei ymmärrä datan ja koodin eroa... Jessus sentään! Kun kuvaaja muuttaa Adoben softalla oman kuvansa vaikkapa nef-päätteisestä dng-päätteiseksi, siinä ei kajota Nikonin omistamaan koodiin millään tavalla. Siinä vain otetaan nef-paketista kuvaajan omistama data (sitähän Nikon ei omista) ja laitetaan se uuteen pakettiin, dng-pakettiin. Tässä ei tehdä minkäänlaista "käännöstä", sama tavara vain siirtyy pussista toiseen. Adobe ei saa ilman Nikonin lupaa käyttää nef-määrityksestä mitään osaa. Firmat kävivät jopa lähellä raastupaa aiheesta kameran valkotasapaino. Adoben mukaan se oli dataa, Nikonin mukaan koodia/osa tiedostomääritystä. Nikon ehti jo kieltää Adobea käyttämästä tätä informaatiota ennen kuin tajusi oman etunsa. Adobe siis siirtää vain datan pois Nikonin pussista, laittaa sen omaansa ja on sitten pähkäillyt (reverse engineering) mitä sille tehdään, että demosaic toimisi oikein ja saataisiin aikaan valokuva ensin ruudulla näkyvässä muodossa ja siitä pikselitiedosto, esim jpeg tai tiff. Nef-tiedostoa ei saa kirjoittaa kukaan ilman Nikonin lupaa. Opetelkaa pojat perusasiat ennenkuin ammutte reikiä päähänne...;-)
Vs: Valokuvien organisointi Nikon ei ole julkaissut NEF-tiedostoformaatin kuvausta. Jos on, niin kiitän tiedosta mistä se löytyy? Nikonilta voi lisensioida SDK:n (Software Development Kit), jonka toiminnoilla NEF-tiedostoa voi lukea, mutta ei kirjoittaa. SDK:n reverse engineering käsittääkseni rikkoo lisenssiehtoja. Kuluttajan etu olisi, jos kameroiden valmistajat avoimesti julkaisisivat RAW-formaattiensa kuvaukset tai pystyisivät sopimaan yhteisestä standardista. Tämän hetkinen realiteetti on, että kaupalliprotektionistisistä (?) syistä RAW-rakenteita pidetään "liikesalaisuuksina". Jos pitää paikkansa ja esim. NEF-tiedostoon voidaan toimivalla ja lisenssiehtojen mukaisella tavalla kirjoittaa IPTC-TAGejä, niin kuvaajan elämä helpottuu ainakin yhden nytkähdyksen verran. Nyt kun vielä omin silmin näkisi tuon pienen ihmeen.
Vs: Valokuvien organisointi Missä tuo "muokattavaksi tarkoitettu kenttä" sijaitsee NEF-tiedostossa? Minun tietääkseni sellaista ei ole. Juuri noin käyttämäsi Breezen Downloader Pro:n dokumentointi (linkki aikaisemmassani viestissäni) kehoittaa tekemään: "Please check very carefully that your raw converter is able to convert Nikon NEF raw files after adding IPTC data before deleting the images from the memory card."
Vs: Valokuvien organisointi Mitenkähän ne reiät kenenkin päähän menevä? Kyse koko ketjussahan on vain niin saatanan simppelistä asiasta kuin kuvien arkistoinnista? Ei siinä tarvita mitään kodekkien murtoa ym. hölynpölysanahelinää, millä jengi yrittää nostaa omaa häntäänsä, sillä paskahan se kissan hännän nostaa ja sitä täällä tuntuu riittävän? Miksi täällä aina aletaan jonkun hiton yksinkertaisen asian perässä hienostelemaan ja saivartelemaan, eikö niitä kuvia millään saa laitettua johonkin simppeliin tietokantaohjelmaan ja siellä voi niitä laitella aivan mielensä mukaiseen järjestykseen, tai vaikkapa jättää järjestelemättä? Mikä vika siinä Lightroomissa muka on? Ehkä näitä kysymyksiäkin kannattaisi kysyä jostain muualta kuin täältä, kun joka asiassa täällä unohdetaan koko ketjun alkuperäinen kysymys ja alkaa se saatananmoinen vääntö. Pekka, olen silti sitä mieltä että omalle kuvalleni saan tehdä aivan mitä lystään, kilpailuihin osallistuminen on sitten aivan eri asia. Saan myöskin tietokoneellani olevan Raw-kuvan koodin, tai jopa koko koneeni hakata vaikka kirveellä paskaksi EIKÄ SIIHEN OLE KENELLÄKÄÄN OIKEUTTA PUUTTUA. Ei Olympuksella eikä Nikonilla, vaikka omistaisivat mitä kodekkeja. Aivan eri asia on se, saisinko noita kodekkeja vääntää tai muokata kaupallisesti -todennäköisesti tässä ja vain tässä on sen kodekin vääntämisen raja ja tästä kaupallisuudesta oli Nikonin ja Adobenkin välisessä kiistassa kyse, ei mistään muusta.
Vs: Valokuvien organisointi Juu, samaa mieltä. Unohtakaa kaikki mitä olen asiasta sanonut. En minä tiedä mittään, etenkin kun eläkkeellä oleva valokuvaaja alkaa opettaa minulle tietotekniikan ihmeellisyyksiä... tuli taas yksi kynnys lisää osallistua täällä keskusteluihin ja yrittää auttaa kysyjää. Minun puolestani tehkää aivan kuten teillä hyvä tulee, minä teen omalla tavallani, ilman mitään mörköjen maalaamista seinille. t. ammatikseen sen daattan ja IPR:ien kanssa puljaava.....
Vs: Valokuvien organisointi Ei mitään, koska se on yksi parhaiten standardeja noudattava softa. Mitään muusta en ole kirjoittanut. Ja sitähän minäkin käytän. Oikaisin vain virheellisen käsityksesi siitä, että Lightroom jotenkin muuttaisi "Raw-koodia" isänkädellä tehdessään dng-tiedoston. Ei muuta eikä muuta, turha pillastua. Paskapieruvessaosastollasi saat puolestani kieriä ihan vapaasti.
Vs: Valokuvien organisointi Aha. Kukas taas kerran pillastui - ja minä kun luulin että olet jo niistä ajoista viisastunut, kun et osannut velä Kuusamon Nature Fotofesitvaaleilla tykkiä mäcciin liittää, vaan et näköjää Samaa sonttaa lykkäät vielä näköjään tuutin täydeltä. Ota väliin valiumia?
Vs: Valokuvien organisointi Tässähän on se ongelma, että pääluokka = tagi. Ja tageja flat-tyyliseen kertyy ajanmyötä paljon juuri kirjoitusvirheiden ja erilaisten kirjoitusasujen takia. Harva kai flatti-hakusanoille mitään synonyymejä laittaa? Etenkin jos osa kuvista on tagiettu jo kauan ennen LR:n olemassaoloa. Siihen päälle vielä LR:n tapa ymmärtää muut kuin US-ASCII -merkistön isot ja pienet kirjaimet erillisiksi merkeiksi niin soppa on valmis. (puhumattakaan siitä, että joskus opin väärinkäyttämään tageja myös erilaisen kuvaamisdataa sisältävien asioiden taltiointiin paremman kentän puutteessa - siihen oli näppärä kopioida exceleistä tms. suoraan hakusanat kirjoitusvirheineen, "exiffit", valaistusjärjestelyt yms...) Mulla oli siis pahimmillaan noin 9100 "päätasoa" jos noita yksittäisiä tageja haluaa siten kutsua. Kovalla työllä niitä on saanut karsittua ja pilkottua hierarkiaan...