Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Valokuvien organisointi

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Migelson, 10 Marraskuu 2010.

Vs: Valokuvien organisointi

Miten ko. palikka tunnistaa duplikaatit?

1. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Yllä olevan linkin takaa: "By using the EXIF data, this plugin finds all photos which came from the same source; it compares the camera model, serial number, lens, ISO speed etc. It can also filter by keywords and filename to narrow results down further. "

2. Vs: Valokuvien organisointi

Nonniin, arvostan nokkeluutta ja oma-aloitteisuutta ;-)

Elikkäs, ko. palikalla löytyy esimerkiksi originaali RAW ja vaikkapa siitä tehty ja skaalattu ja uudelleennimetty jiipekki. Niistä tehdään kuvakkeet vierekkäin SmartCollectioniin (itse kuvia ei siis siirretä minnekään), ja kuvaaja saa päättää heittääkö jiipekin menemään vai ei. Niiden voi myös antaa olla ko. Collectionissa odottamassa myöhempiä päätöksiä.

Plug-in on aika hidas (= laita palikka yövuoroon) etsimään isoa tietokantaa mutta osoittautunut varsin hyödylliseksi vuosien mittaan kertyneiden kuvaversioiden siivoamisessa.

-p-

3. Vs: Valokuvien organisointi

Tuohan kuulostaa fiksulta systeemiltä.

Kysyin siksi, että ne mitä aikaisemmin olen kokeillut eivät ole noin fiksuja ja minusta tuntui etteivät ne löytäneet kuin täysin samalla nimellä olevat kuvat. Eli liki hyödyttömiä.

Mutta tuo on ilmeisesti saatavissa vain LR:ään plugininä? en huomannut stand alone vaihtoehtoa.

4. Vs: Valokuvien organisointi

Kuten linkissä sanotaan:
    Requirements
    Adobe Lightroom 2 and 3
    Windows or MacOS X

-p-

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48

Mun tietokonepohjaiset arkistot taitavat olla aika samanlaiset kuin Haraldilla. Digien kansiot on miten on (käytännössä muistikortilta tuodessa menee päiväyksen mukaisiin alihakemistoihin).

Sitten taggailya yleensä Bridgellä ja sen jälkeen ei tarvitse pohtia mistä minkäkin kuvan löytää. Pitää vain laittaa hakusanat fiksusti ja välttää liiallisia "kuvapankki-hakusanoja".

Mutta jo "japani kesä 2008" haku antaa kattavan listan ko. kuvista, sen jälkeen voi rajata hakua tarkemmaksi jos haluaa. Joten en näe tarvetta alihakemistoille muuten kuin backupin helpottamiseksi ja muutenkin... Windowsissa on turha lähteä avaamaan kansiota jossa on tuhansia kuvia.

Skannit menevät myös hyvin samalla tavalla, mutta ei edes päivittäin tai kuukausittain omiin kansioihinsa, vaan lähinnä vuoden ajan mukaan :)

Skannien nimenä on aina sama kuin itse negan/dian arkistotunnus mun manuaalimapeissakin on. Jos tageilla haettuna löydän jonkun kivan kuvan ja haluan etsiä originaalin käsin, niin se onnistuu suoraan tiedoston nimellä..

Kuvien selaaminen ja etsiminen sujuu sitten millä tahansa tageja lukevalla ohjelmalla, alkaen windowsin omasta kansio-näkymästä :)

Hakusanojen ongelmakohtana on juuri hakusana. Usein ihminen (mä ainakin) muistan joitakin kuvia yleisen tapahtuman kautta. Esimerkiksi "se kuva mikä otettiin sillon kun käytiin Haminassa Sepon tyttären häiden jälkeen".
    Silloin hakemistorakenteen kautta voisi löytää helposti. Vuosi / tapahtuma -tarkkuus riittäisi. Parhaimmillaan windowsin hakuun riittäisi avaimeksi vain "sepon häät".

Hakusanoilla taas pitää lähteä etsimään haminaa ja kyseistä vuotta suoraan. Noissa em. esimerkin hamina-kuvissa tuskin on sepon häihin liittyvää hakusanaa.

6. Vs: Valokuvien organisointi

Minulta löytyisi hakusanoina tuollaisessa tilanteessa esim. Hamina, kesä, maisema, meri, Liisa ja automaattisestihan siellä olisi vuosi, päivä, kuvaaja, copyright jne.

Noilla se löytyisi ihan yksikin kuva.

Ja pelkillä Hamina, 2008, kesä löytyisi muutama kuva joiden joukossa se haluttu olisi. Ellen nyt olisi koko kesää Haminassa viettänyt... :)

Pyrin laittamaa halusanoiksi sekä laajempia, esim. tuo "Hamina", jotka todennäköisesti muistan jos jotain tiettyä kuvaa haen, jossen muista mitään koko kuvasta en tiedä sitä kaivatakaan, ja sitten jotain joka erottaa sen niistä muista esim. maisemakuvat henkilökuvista, merinäkymät metsistä, kuvassa olijoiden nimet, jos niillä on minulle merkitystä jne. En tee näitä sanoituksia kuvapalveluille vaan itselleni. Sen kertoo jo se, että ne ovat suomeksi.

7. Vs: Valokuvien organisointi

digiKam:illa (Linux) sain duplikaatit kuriin.
    Bibble5 ja Picasa oli mielessä organisaattoriksi, nyt en enää tiedä.
    Kiitos tagitus neuvoista ja kokemuksista.

8. J.Vuokko

8 192
    62
    48

Picasa on sinänsä ok, jotenkin vain (no oma mielipide) kömpelön oloinen ja tagien laitto on vähän hankalampaa enkä ole varma osaako se tallentaa tagit kuvien iptc:hen vai ei.

[EDIT: ei osaa, jpg-kuvista picasa osaa kyllä lukea tagit - vaan ei muista formaateista ja picasaan kirjoitetut tagit eivät tule mm. olemassaoleviin tiffeihin vaan näkyvät vain picasassa - ei hyvä ]
    Toisaalta kuvat on helppo heittää nettiin ja albumeiden kautta myös exportata muualle... Yksi juttu mistä en pidä on tähdityksen erilaisuus. Jos vaikka adobe bridgessä tai windowsin kansionäkymässä annan jollekin kuvalle 4 tähteä niin siinä ne ovat. Picasalla taas on oma yhden tähden logiikkansa.

Picasan plussaa on tuo hyvä ajan tasalla pysyminen, ts. se skannailee vahdittavia hakemistoja riittävän usein jotta kuvat löytyvät picasan omista rakenteista helposti.
    Bridget yms. saman tyyliset vaativat aina joko hakusanaa suoraan tai sitten vähän kansioissa hyppimistä - sopii mulle koska pitää kuitenkin mennä mm. juuri skannattujen kuvien hakemistoon ropeloimaan mutta noin muuten ehkä olisi kiva nähdä heti vaikka lista uusimmista kuvista. Tai kaikista kuvista joihin ei ole annettu mitään hakusanaa...
    Onneksi picasaa voi helposti kokeilla.

9. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

Itse olen kokenut aika järjestelmällisesti kaikki arkistointisoftat melko vaikeakäyttöisiksi ja sekaviksi. Tosin maksullisia ohjelmia en ole juuri testannutkaan. Olen päätynyt siihen että kuvien tuontivaiheessa koneelle tuon ne kameran mukana tulleen softan kautta jonka olen konffannut niin että kuvat ripotellaan kuvauspäivän mukaan nimettyihin kansioihin ja that's it. Hakusanoitukseen tms. hienouksiin en ole ryhtynyt koska on tuntunut että sellainen vaan hidastaa menoa aivan jumalattomasti. Sovellukset vaan tuntuvat toimivan näissä jotenkin hemmetin jäykästi, esim. useamman kuvan yhtäaikainen metatietojen kirjoittelu ei ole oikein ottanut onnistuakseen sujuvasti. Varmasti osittain vika on omassa perehtymisen puutteessa.

Itse olen kaivannut kasvojentunnistusominaisuutta, eli henkilö X merkitään kuvaan ja softa käy kuvakansiot läpi ja pyrkii etsimään saman henkilön muista kuvista. Kaikki tietenkin RAW-tasolta lähtien. Olympuksen Viewerissä joku tämäntapainen ominaisuus oli, mutta kavahdin senkin käyttöliittymää. Ehkä siihen tulee vielä palattua.

Duplikaattien metsästykseen kokeilin hiljattain Auslogicsin maksutonta Duplicate File Finderia. Tuntui tekevän tehtävänsä, tosin verkon yli ei tuntunut pelaavan. Se tsekkaa tiedostot sisällön perusteella, eli esim. identtiset mp3-tiedostot löytyy vaikka tiedostonimi ei olisikaan niissä sama. En usko että tunnistaa saman kuvan eri formaateissa olevat kopiot.

http://www.auslogics.com/en/software/du ... le-finder/"]http://www.auslogics.com/en/software/duplicate-file-finder/

10. J.Vuokko

8 192
    62
    48

Picasa tekee kasvojen tunnistuksen.

Tagien laittamisen hankaluus on ollut syynä sille että olen alkanut suosimaan Adoben bridgeä.
    Vaikka ei siinäkään ole liian helppoa lisätä uutta tagia lukuisille kuville. Usealle kuvalle vanhojen tagien korvaaminen kokonaan uusilla on kyllä helppoa. Mutta miksi lisäämisestä on tehty vaikeaa?

Myös maksullisia arkistointisoftia kokeilleena voi vain todeta että vaikeita ja kankeita...

Haavemaailmassa olisi omatekemä kaikista paras, mutta tuskin jaksan motivoitua.

11. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

ai? pitänee katsastaa ehkä tuon viewerin jälkeen.

picasaa testailin joskus hyvin kauan sitten mutta oli niin sekava etten päässyt jyvälle. sisälsi se vanha versio ainakin jotain muitakin omituisuuksia, kuten sen ettei kansiorakennetta tainnut saada esille niin että olisin sen itsekin ymmärtänyt. kuviin/kuvakansioon ei tainnut tallentua metatietoja, vaan ne meni johonkin picasan omaan tietokantaan/tiedostoon. muistan vaan että poltto levylle tms. siirto aiheutti ähinää siitä ettei metatiedot siirry, mikä rupesi sapettamaan liikaa. lisäks integrointi googleen jotenkin otaa päähän: hirvittää kaikki "vain napin painallus ja kuvat on julkaistuna netissä"-ominaisuudet.

12. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

ei kun se olympuksen softa joka tunnistaa kasvoja olikin ib eikä viewer. ei se kyllä kauhean sujuvaa ole. liekö sen takia erotettu vieweristä, vaikka noissa on päällekkäisiä ominaisuuksiakin.

vilkaisin picasaa ja kasvoja tuntuu löytyvän sujuvammin. vaikuttaa kuitenkin ettei tuo tallentaisi tietoa kuvatiedostoihin, mutta en mene vielä vannomaan.

13. J.Vuokko

8 192
    62
    48

En kyllä tiedä onko picasan metatietopuoli kovinkaan fiksu vieläkään.

Myös nettiin kuvien siirto on vähän heikko. Toimii kun siirtää kuvat nettiin eikä sen jälkeen koske mihinkään, mutta jos nettipuolelta käy vähänkin editoimassa jotakin kansiota niin synkronointi ei pelitä. Ja nettipuolellahan joutuu tekemään muutoksia koska picasa ei ymmärrä mitään sellaisten kirjainten päälle jotka nyt sattuvat olemaan käytössä muissa kielissä kuin englannissa...

On se hienoa, US-ASCII on kunkku vaikka tässä on UTF-8:n käyttöönkin pakotettu tietokoneiden käyttäjät jo 10 vuoden ajan...

14. whig

whig

2
    0
    1

DupeGuru PE:llä: dupeGuru Picture Edition

Tuon jälkeen pitää tosin LR:ssä synkata hakemistot jotta se tajuaa muutoksia tapahtuneen.

15. Vs: Valokuvien organisointi

Itse aloitin juuri Lightroomin käytön ja pakko sanoa että olen tykännyt. Tätä ennen olin koittanut kaikki kuvat pitää parissa kansiossa, ottohetken mukaan nimetyissä alikansioissa, mutta kun näitä rupesi olemaan jo satoja, alkoi niiden selaaminen saati etsiminen tökkiä jo pahasti ihan käyttiksen ominaisuuksilla.

No, importtasin ensin n. 15k kuvaa Lightroomiin, joka järjesteli ne hienosti oton ajan mukaan ja siitä sitten aloin luomaan collectioneja joihin siirtelin kuvia sen mukaan milloin ja missä niitä oli otettu. Noin puolet on nyt järkkäilty parissa illassa, mutta näyttää siltä että jos/kun on tarvis ettiä kuvia tietyiltä tapahtumilta tai ajalta, niin tuo auttaa todella paljon.

En ole vielä hakusanoja tai tähtiä paljoa laitellut, mutta se on varman seuraava savotta.

Kunhan saan kaikki haluamani kuvat järkkäiltyä, Lightroomissa löytyy paljon hienoja juttuja koko työnkulkuun jossa voi muokata ja erotella massasta ne ns. parhaat ja tietty toimii Photarin kanssa mainiosti yhteen jos kaipaa vaativampaa säätöä.

16. Pii

Pii

4 011
    0
    0

.

17. Postimies

Postimies Member

123
    0
    16

Onkos täällä yhtään Linux käyttäjiä? Valokuvien järjestely vasta aluillaan. DigiKam ohjelman käyttön aloittamista olen miettinyt. Onko kokemuksia? Tietokannoissa tahtoo vaan olla se vika, että toiseen systeemiin siirtyminen on vaikeaa. Nyt kuvat on kansioissa tyyliin vuosi / pvm_tapahtuma. Miten sitten jos kuvaa kahdella kameralla? Tähän asti olen siirtänyt kuvat ihan kameran juoksevan laskurin mukaan. Nyt kun on toinenkin runko pitänee nimeämistä muuttaa.

18. Vs: Valokuvien organisointi

Olikohan gphoto vai mikä jolla siirtämällä nimesi ajan ja ruudun mukaan ja lajitteli suoraan pvm-kansioihin..

Shotwell on ollut mun valinta.. Nyt on vaan ollu taukoa noitten dfigikuvien kanssa niin on asiat hatarassa muistissa.

19. AnttiO

AnttiO Member

201
    0
    16

Digikamia olen itsekin käyttänyt kuvien arkistoinnin apuna. Kuvat tulee tallennettua omasta mielestäni loogiseen hakemistohierargiaan, jonka Digikam tulkitsee sitten albumirakenteekseen. Metadatan tallennuksen olen määritellyt siten, että asiasanat yms. tallennetaan suoraan kuvaan, joten digikamin tietokanta voidaan luoda tyhjästä uudelleen, kunhan vain kuvat ovat tallella.