Vs: Valokuvien organisointi Mulla kun on yksityisiä asiakkaita joista yleensä tehdään kuvat ja sitten laitetaan arkistoon. Yhdet ihmiset ei yleensä käy kuin kerran saman asian takia, ja yleensä muistavat vuoden koska on tapahtunut, joten kyllä ne helposti löytyy. Miksi näkisin vaivaa että nimieäisin kuvat uudelleen ja antaisin niille hakusanoja? ajanhaaskausta. Mulla ei oo tarvetta löytää Matti meikäläisen rippikuvaa yhden napin painalluksella. Yks asia mikä kyrsii, on kameran laskuri joka pyörähtää useasti ympäri vuoden mittaan, miksi siinä ei ole 10 000:kin. Tapanani on jättää kuvan nimeksi se mikä kamera antaa niin kuvan numerostakin voi päätellä että ollaan suunnilleen oikeita kuvista käsittelemässä.
Vs: Valokuvien organisointi Samaa mieltä, että kuvan numero on hyvä tiedostonimi. Perään voi laittaa esim koon eli 2045_1318. T Jukka
Vs: Valokuvien organisointi Jep, justiinsa näin. Ja tilatessa vielä kappalemäärä perään. Olis aika kenkkua kun olis pitkä moninumeroinen kuvan nimi. Mulla on käsittelemättömissä nimessä kirjaimet edessä, mutkun käsittelen ne, niin tiputan kirjaimet pois.
Vs: Valokuvien organisointi Kun käyttää tuota tuontiohjelmaa, ei ole mitään väliä miten kamera sen kuvan nimeää. Itselläni on Downloader Pron asetuksissa kuvien nimeäminen siten että se ottaa nimeen mukaan päivämäärän ja yhden itse antamani Job Coden jota se kysyy ennen siirron aloittamista. Esim. jos olen ollut kuvaamassa maisemia Näsijärvellä, annan sille job codeksi Maisema Nasi, jolloin se nimeää kuvat alkuperäinen kameran antama nimi + job code. Vaihtoehtoja säätää tuo sellaiseksi mitä haluaa on vaikka miten paljon. Minulle tämä on vain äärivarmistus että tiedän minkä tyyppisistä kuvista on kyse vain nimeä vilkaisemalla. Työnkulussa ei tätä käytetä mihinkään. Sinun tarpeesi on siis erilainen kuin minun, luulen kyllä että useimpien meistä tarve on lähempänä minun tarvettani kuin sinun. Useimmat haluavat löytää kuvansa helposti kun tarve tulee.
Vs: Valokuvien organisointi Senkin oon ymmärtänyt, että muiden tarpeet on erimoisia kun mun. Omat harrastekuvat on kieltämättä hieman sekaisin, mutta niillä ei oo niin väliä. Kyllä minä nekin löydän.
Vs: Valokuvien organisointi Tärkeintä kai on, että löytää arkistointimenetelmän, jolla itse tietää mistä minkäkin kuvan löytää. Minä tykkään tehdä tuon arkistoinnin LR:llä, koska näin saan tehtyä 99% kuvien kanssa räpläämisestä samassa ohjelmassa. Pidän LR:ssä myös siitä, ettei varsinaisiin kuvatiedostoihin kosketa millään tavalla, eikä mun tarvitse tallentaa eri versioita kuvista minnekään - senkun säätelen kuviani ja lopetettuani nakkaan LR:n kiinni. Tallessa on aina originaali kuva ja kaikki siihen tehdyt säädöt aina viimeisimpään fiksaukseen asti. Tarvetta eritarkoituksiin tehtyjen versioiden tallenteluun tai säästämiseen ei yksinkertaisesti ole. Niinpä en säästä mitään muuta kuin alkuperäisen filen, joka nyt mun tapauksessani on aina RAW- kuva, koska koneella räplään ainoastaan digikuvani.
Vs: Valokuvien organisointi Mulla suurin osa kuvista kokee pakollisen photosoppikäsittelyn, joten tuo sun kuva-arkistointi/käsittely-hommeli ei käy. Tallennan useinmiten käsitellyn kuvan 3:4 kuvasuhteella TIFF:nä ja siitä teen halutun kokoiset kuvat loppuviimeisteltyinä oikean kokoisina JPEG:nä. Oma LR on jäänyt 1.4 versioksi, saan paremmat kuvat ACR:n kautta vaikka vain käväisiskin siellä.
Vs: Valokuvien organisointi [OT]Oletko varma, että uudemmista LR:stä ei löydy työkaluja, joita tarvitset? Itseni ainakin yllätti kuinka monipuolinen työkaluvalikoima LR:ssä on.[/OT]
Vs: Valokuvien organisointi Nykyisessä ACR:ssä ja Lightroomissa on samat työkalut RAW-kehitykseen ja kummastakin tulee tasan sama kuvalaatu (sama "kehityskone" kummankin sisällä).
Vs: Valokuvien organisointi On mulla ollut testiversiot 2 & 3:sta. Sikäli huomattava parannus on tullut, 2 näytön tuki ja jotain muutakin. On toki käynyt mielessä LR:kin päivitys, mutta katsotaan nyt kun päivittelen konetta vuodenvaihteessa....
Vs: Valokuvien organisointi Seelvä juttu, pitää kattella kun päivittelen konetta. LR:n arkistointiosa on tosiaankin turha mulle, joten saatan pysyä entisellä linjalla.
Vs: Valokuvien organisointi LR:n systeemin heikko puoli on, että jos sen tietokanta menee sekaisin, kaikki on menetetty... kuvat on, säätötiedot poissa, ei mitään mahdollisuuttaa enää selata niitä mitenkään muuten kuin hakemistojen ja kuvien tiedostonimien kautta. Jos hakusanat ja muokkaukset on lisätty vain LR:ssä, sen tietokannan hajotessa ne ovat mennyttä. Jos tyytyy tähän että kymmenien tuhansien kuvien muokkaustiedot ja hakusanat yms. saattavat tuhoutua, niin sitten menettelysi on oikea. Tulee vain ymmärtää riskit jotka ovat tässä tapauksessa todelliset, eivät kuvittelua. Tässä suhteessa jopa vanha tapa lisätä lisätiedot kuvien kanssa samaan hakemistoon sidecar-tiedostojen muodossa oli parempi. Joko LR:ään on tuotu mahdollisuus tehdä tietokannasta backup? jos on, moniko tietää sen tehdä ja tekee säännöllisesti?
Vs: Valokuvien organisointi Minä nimeän digikuvat EXIF-tietojen kuvausajankohdan mukaan: exiftool.exe -k -r -v0 "-FileName<DateTimeOriginal" -d "%%d/%Y%m%d_%H%M%S%%c.%%e" -Source<${FileName} -overwrite_original -P windows-työpöydällä on ikoni johon voi raahata yksittäisiä kuvia tai koko kansion. Nimeäminen varmistaa että kuvatiedostojen nimet ovat yksikäsitteisiä.
Vs: Valokuvien organisointi Oletuksena LR ehdottaa kerran viikossa backupin tekoa. Sama mainitsemasi ongelma on missä tahansa tietokantapohjaisessa järjestelmässä.
Vs: Valokuvien organisointi Kaikissa arkistoohjelmissa on tietokanta, sen vikaantumisen seuraukset vain vaihtelevat. Hienoa että tuo backup on tullut mukaan. Toivottavasti porukka ymmärtää käyttää sitä ja tehdä sen vaikka samalle levylle mihin kuvatkin varmuuskopioidaan.
Vs: Valokuvien organisointi LR:n backup kannattaa asettaa tekemään backup joka kerta ohjelmaa sammutettaessa. Sen ohessa nimittäin kannattaa ruksata tietokannan optimointi, ja se toinen ruksi. Optimonti on yksi asia, joka pitää softan lipevästi juoksevana. -p-
Vs: Valokuvien organisointi Tyhmä kysymys; voiko sen LR:n asettaa tekemään backup verkkoasemaan? Kait sen voi, ja kait sen näkisi helpistä, mutta kysyn laiskuuttani.
Vs: Valokuvien organisointi LR on minunkin rakastettuni, vaan on useamman homman kohdalla käynyt niin että mystisesti onkin käsittelyt kaikonneet taivahan tuuliin. Senhän tajuaa sitten vasta pitkän ajan päästä, joten ne varmuuskopiotkaan ei oikein ole kätsiä tässä mielessä... Ei ole täydellistä mikään nykyään, ennen oli ihan puhdas hakemistorakenne-arkistointi käytössä (eikun onhan se sama systeemi edelleenkin), silloin vaan oli jpggiä enemmän seassa, ja niistä kun on työversionumerolla tallennetut kopiot jpg/psd/tiff-formaatissa niin ainakin on säädöt tallella. Tosin eipä peruta niitä säätöjä myöhemmin kyllä... Kaikkea ei voi saada, loppupeleissä LR on oikein, erittäin tyydyttävä työväline ja painonsa arvoinen kultaa ainakin minulle. Halpakin on verrattuna moneen muuhun asiaan valokuvauksessa tai kuvankäsittelyssä...