Vs: Valokuvien organisointi Reunaehdot rajoittaa vaihtoehtoja. Liekö muita kuin tämä Kiinalainen pilvipalvelu. http://www.1mtb.com/how-to-get-10-tb-free-online-cloud-storage-from-tencent-weiyun/ Kokemusta ei ole sitten pätkääkään. Edit: Tämä nyt vain noin niin kuin akateemisesta kiinnostuksesta. Lukekaa viimeiset kommentit.
Vs: Valokuvien organisointi On toki: hapottomalle paperille kopioitu kuva paloturvakaapissa säilytettynä.
Vs: Valokuvien organisointi Tulevaisuutta on hankala ennustaa. Itselläni on dokumentteja, joita ei enää saa millään auki. Egyptiläiset hakkasivat kuvia kiveen. Monet niistä ovat säilyneet melko pitkään. 80 ja osin 90 luvulla kirjoittamiani Lotus ja Word Perfect dokumentteja ei ainakaan saa helposti auki. Pitäisi kokeilla jotain 90 luvulla kirjoitettua CD-R levyä onko enää luettavissa.
Vs: Valokuvien organisointi Miten avaisit tuollaisen: https://en.wikipedia.org/wiki/Magneto-optical_drive niitä käytettiin 80-90 -luvuilla. mutta esim. 90-luvun puolivälissä Mäkki ei enää osannut lukea 10 vuotta aikaisemmin kirjoitettua levyä. Käyttiksestä ei enää löytynyt driveria. Windows ehdotti levyn formatointia ennen käyttöä...
Vs: Valokuvien organisointi jos lukuasema toimii, täytyisi varmaankin löytää ensin jokin vanha toimiva kone ja lukea levy sillä ja kopioida siellä jollekkin toiselle medialle, joka on luettavissa nykykoneilla.
Vs: Valokuvien organisointi Värierottelu väriprinteistä ja mv-negat pakastimeen. Sen parempia ei tänä päivänäkään ole. Pilvi- ym. palvelut ovat vain ohut vitsi - ja huono sellainen. Olen repronnut 1800-luvun hienossa kunnossa olevia printtejä ja nyt hukassa ovat 1990-luvun alussa tehdyt tiedostot. Ei tämä homma tällä tavoin etene. Mielummin tunkisin kaikki diat ja negat -24 C pakkaseen
Vs: Valokuvien organisointi Ei kait tuollaista staattista säilytystä ole mahdollista tehdä. Sen sijaan säilytys, jossa aktiivisesti päivitetään ja uusitaan sekä tallennusmediaa, että sitä ohjaavaa elektroniikkaa, on (halutun asteisesti) varma niin pitkään kuin ylläpito pysyy jaloillaan. Eikös paras vaihtoehto ole pitää yllä kuvaserveriä, jonka levyjä (tai mikä tallennusformaatti milloinkin on käytössä) kierrätetään. Levyt uusiutuu jonkun syklin mukaan, ja data seuraa uusille. Levyjen uusimis-sykli, kierrätys säilytykseen ja varastointipaikat on sitten mietittävä tarpeiden mukaan.
Vs: Valokuvien organisointi Tuossa mainitsemassani tapauksessa ongelma oli se, että käyttistason laitetuki (driveri, ajuri) oli poistettu uusista käyttisversioista. Eräs hakkeri koodasi palikan, jolla medialla olleet tiedostot saatiin kopioitua DVD:lle. Kyllähän TIFF-dokumentit sitten aukesivat.
Vs: Valokuvien organisointi Itsellä on mm. vanhoja ns. lerppuja joissa WP:llä kirjoitettuja dokumentteja. Talletettu vielä WP:n salauksella. Saahan ne auki jos löytää jostain toimivan aseman. Sitten etsii jostain WP:n asennuslevyt ja asentaa sen johonkin dos emulaattoriin. Hyvällä tuurilla saa dokut auki ja tallennettua ilman salausta johinkin tunnetumpaan formaattiin. Jos data on salattua, niin yksikin virhe tahtoo pilata koko dokumentin. WP on siis WordPerfect jota käytettiin paljon dos-aikoina.
Vs: Valokuvien organisointi WP:n salaus on hyvin simppeli kaksinkertainen XOR, joten tiedoston lukuvirheet eivät tee salatusta tiedostosta yhtään sen rikkinäisempää kuin salaamattomastakaan - rikkinäistä kohtaa edeltävä ja seuraava data on edelleen avattavissa. Toimivan lerppuaseman saa kympillä parilla. WP 5:n tiedostomuodolle löytyy tuki uusimmastakin Wordista, ja vanhemmissakin itse teksti on hyvin helposti kaivettavissa ulos tiedostosta. Mikäli tiedostoilla on yhtään mitään arvoa, niiden avaaminen on kaikkiaan tunnin parin projekti. Ymmärrän pointtisi, mutta esimerkki oli nyt vähän huono. Jos lerput korvaisi vaikkapa '70-lukuisella vaihtopakkalevyn pakalla, homma muuttuisi jo paria kertaluokkaa kalliimmaksi ja pitkäkestoisemmaksi, muttei se vieläkään mahdotonta olisi. On firmoja, joiden liiketoiminta perustuu käytöstä poistuneiden dataformaattien tukemiseen.
Vs: Valokuvien organisointi Itse jo kuvia jonkin aikaa räpsineenä edelleenkin tallennan vain kuukasittain eri kansiot joka kuukaudelle ja joka vuodelle. Jos kuussa tulee paljon kuvia teen aihe alue alikansiot esim: elukat, ihmiset, maisemat... Ja tietenkin jokaisen kuun kansiosta löytyy kansio nimeltä Parannellut josta löydän lightroomissa tai jotenkin muuten muokatut kuvat (ja yleensä ne paremmat kuvat) nuo lightroomin organisointi hommat sun muut on hyviä mutta niitä pitää käyttää alusta saakka eli jos on enemmän kuin 100 kuvaa jo koneella eikä vielä lightroomin catalogeja sun muita opeteltuna ja luotuna on jälkikäteen kuvien järjestäminen ja vielä löytäminen mahdotonta. ja nykyään sen verran teen lightroomissa että liputan joka kuvan mitä olen käsitellyt niin löydän ne paremmat kuvat sieltä helpommin.
Mitäs teette kun kameran laskuri pyörähtää ympäri? Itse olen tässä numeroinut kuvia, niin että numerointi jatkuu. Hankalaa. Ehkä helpompi muuttaa nimeä DSC_xxxx vaikka DSD. Sitten tuli uusi kamera ja numerointi alkaa taas alusta DSC_xxxx. Jos samannimisiä tiedostoja muutama ei liene suuri ongelma kun kuvat omissa kansioissaan. Tehdyissä kuvissa kuljetan numeroa mukana esim. pikkuapollo_dsc_11300.jpg. Juokseva numero kuitenkin helppo ja kuvat kansioissa aikajärjestyksessä vuosi - pvm muotoa vvvv-kk-pp. Varmuuskopiointi tärkeää. Usein tehty automaattinen kopionti kopioi kyllä sen virheenkin. Jos tietokanta hajonnut voi käydä niin, että varmuuslevylläkin on jo se rikkinäinen. Varmuuskopioita tehdään levyrikkoa varten ja myös inhimillisiä kämmejä varten. Poistetaan vahingossa jotain ym. Sitten oma lukunsa on nämä softien metadata. Jos vaikka vaihtaa levyn ja kansiorakenne muuttuu voi tietokanta seota. Itselle kävi kerran näin.
Mä käytän Lightroom:a ja tallennan joka kameran kuvat omaan hakemistoonsa. Näissä kameroiden hakemistoissa on kukin vuosi erikseen ja sen alla kukin kuvauspäivä. Kuva tallentuu samalla nimellä kuin kamerasta tulee. Käytännössä mulla kameran laskuri ei pyörähdä, mutta jos pyörähtäisi, niin tekisin sille uuden kamerakohtaisen hakemiston (esom EOS_6D_B). Lightroom:n collectionsseihin tai hakuihin tämä rakenne ei vaikuta mitenkään - soi ja kukkuu. Mulla on työpöydällä kuvake, jonka nimi on "Peilaa ja sulje". Kun sammutan koneen tästä kuvakkeesta se peilaa kaiken varmuuskopiointiin määritellyn (muuttuneen) datan (myös kuvat) Synology:n verkkoasemalle ja lopuksi sammuttaa PC:n. Toiminto ei siis ole automaattinen, vaan tehdään kun näen asian tarpeelliseksi. Automaattista on vain se, ettei kopiointia ja koneen sammutusta tarvitse valvoa - voin mennä rauhassa nukkumaan. Synology puolestaan hoitaa (automaattisesti) inkrementaalikopion peilatusta datasta ulkoiselle levylle (säilyttää siis kaiken aineiston). Tästä datasta löytyy kaikki vanhat tiedostotkin, myös ne ajalta ennen tiedostoon tullutta virhettä tai vahingossa poistetun tiedoston viimeinen versio. Tätä ulkoista levyä tulee vaihtaa jonkin systeemin mukaan, jotta levyt ei täyty ja levyrikon sattuessa on kuitenkin jokin tieto tallessa. Tietokannan ei pitäis nojata kuvien metadataan vaan pitää yllä tietoa kuvien sijainnista ja omasta rakenteestaan. Jos kuvien sijainti muuttuu levyrikossa, niin Lightroom:lle on vain kerrottava mihin ne on menneet. Ja: Lightroom:n tietokanta tulee varmuuskopioida myös.
Nyt on onneksi nämä xmp-tiedostot joihin tallentuu metadata myös. Itse en käytä Lightroomia ja olen kyllä miettinyt sen hankkimista. Kynnys on tietysti se, että kuvat ovat levyllä mitä Windows ei osaa lukea. xmp-tiedostostoista useimmat ohjelmat osaa kerätä datan vaikka tietokanta vioittuisikin. Kun ohjelma vaihtuu/päivityy xmp-tiedostot kannattaa pistää pakettiin koska usein takaisinpäin yhteensopivuutta ei ole. Tarkoitan sitä vanhalla versiolla uudet xmp-tiedostot eivät välttämättä toimi. Tai jos vaihtaa editoria, sitten xmp-tiedostot ylikirjoitetaan. Jos kaikki metadata vain tietokannassa kuten joskus vuosia sitten tein niin ohjelman pöivitys tai raudan päivitys voi rikkoa sen. Paljon kuvaavalle tuo laskurin koko voi tulla melko nopeasti täyteen. Ulkoisten kovalevyjen oletustiedostojärjestelmä myös huono. Fat-pitäisi kuopata ja sen eri laajennukset.
Mun piti oikein tarkistaa Canon 6D:n tiedostonumerointi: "Continuous: Numbers files in sequence, even when you insert a new card or store images in a different folder. Images are numbered to 9999 and then start over at 0001. " Eli se näyttää olevan aika ahdas - olisin luullut ainakin 5-numeroiseksi. Synology:n NAS-asema tarjoaa ulkoiselle levylle aika hyvin erilaisia levyformaatteja: "Synology NAS recognizes the following formats: ext3, ext4, FAT, FAT32, exFAT, HFS, HFS Plus, and NTFS." Varsinaiset varmuuskopiot (peilaus) tehdään aseman sisäiseen kovalevyyn (mun mallissa on vaan 1) ja noi ulkoiset asemat saa kiinni USB:llä tai eSATA liitännällä.