Mistähän (turussa liike tai postitse toimittava muualla) saisi skannerin filmipitimiin mittojen mukaan leikattuja lasipaloja painoksi jotta filmit pysyisivät suorana. Joko maitolasia tai jotakin AN-lasia. Eikä isompikaan pala huono olisi, voisi skannata laakafilmejä suoraan skannerin tason päältä kun päällä painona oleva maito/an-lasi pitäisi filmit paikallaan. Teknofokuksesta jo kysyin, mutta tarpeeksi suuria ei tunnu olevan... Tarkoitus olisi näin saada epson v700:n omista rimpuloista edes jotenkin käypäiset...
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Maitolasiin tai AN:ään en osaa auttaa, mutta tavallista ohutta lasia otin parin euron valokuvakehyksistä. Lasileikkurillahan (5€?) noita voisi itse askarrella pienemmäksi.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Joskus johonkin suurennuskoneeseen käytin samaa kikkaa, halvasta kehyksestä aavistuksen röpelöä lasia. Leikkaus vain.. Kulmat tahtovat jäädä teräviksi otaksun (en ole nähnyt koskaan lasin leikkuuta, joten arvailen vain).
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Lasi-Jussi voisi auttaa, sieltä ostin itsekin muutama palan tasoskannerille. Sijainti on Nummella, Paijulalta reilu 1km Hämeentietä pohjoiseen, oikealla puolella. Siinä on samassa muitakin huoltoliikkeitä ja korjaamoita.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Lasin kulmat leikkuun jäljiltä on helppo ja nopea itsekin hioa. Ihan hiomakivellä vaan. Ei montaa vetoa tarvitse kun ovat pyöreitä. Lasiliike ottaa usein siitä melko merkittävän summan. Hiomakivi maksaa 1-3 euroa ja sitten voi teroittaa puukotkin. Eiköhän tähyslasi toimisi AN-lasina. Tähyslasinkin voi valmistaa itse. Olen joskus nähnyt ohjeetkin sen hiontaan. Ei muuta kuin hiomaan sopivan kokoinen lasipala himmeäksi. Luultavasti hyvin hienolla hiontavälineellä.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Jesh, hiomakiviä on citymarketissa juuri nyt 1e/kpl =) Vaan kysästäänpä lasi-jussilta. Luultavasti arvaan jo sijainnin melko tarkkaan.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Kohtuullisia lasinpaloja olen saanut lasiliikkeiden leikkuujäteistä ilmaiseksikin, mutta kaipa ne laskuttaa osaa jos leikkaamaan joutuvat. Hintahaitari voi olla aika suuri tuollaisesta viiden minuutin työstä.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Oon joskus miettinyt, toimisivatko filminpitimet hyvin skannerissa? Ainakin omega 76 on pitimet, jotka ovat vain 2 metallilätkää vastakkain. Jos siihen tekisi itse joka kulmaan systeemin, jolla sitä saisi portaattomasti nostettua oikealle korkeudelle. Pitäisi skannata ruutu kerrallaan, mutta olisi varmasti tasainen filmi. Yksi tuttu askarteli pahvista 645 sopivat ja hyvin ovat toimineet. T Jukka
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Kyllä hioo paperillakin, mutta kiinalainen hiomakivi on kokonaistaloudellisin. Mutta millä lailla hiomalla sinä tähyslasia yritit aikaan saada? Ja mikä oli se väline? Eikö siinä voisi käyttää konetta? ------------------------ Miten lie skannauksen käyvän sitten jos on kiiltävää lasia? Kauheat AN renkaat sitten vaan kun kerrankin saa negan suoraksi? Tai jos emulsion laittaa lasia vasten niin sitten voisi onnistua?
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? kaima: Mikä takansa lasi käy, käypä hiekkapuhaltamassa jossakin maalaamossa toinen pinta hiukan mataksi. Minkä kokoista etsit, keräsin niitä talteen aikanani, ennen tuota "Flextight" vaihetta...
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Ainakaan halpistaululasista tehdyn ei uskoisi syövän merkittävästi. Tottahan se, että joku aukonkin valoa syövä maitolasi tekee kyllä dia-skannaamisesta hankalaa. Kun se on sitä jo nyt. Mutta eihän se ole "kuin" 0.3D näin tiheyksinä ilmaistuna. Jos skannerilla saa nyt kituuttamalla noin 2.8D luettua niin silloin 2.5D --> kuolema.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Näyttää Dougilla olevan noita AN-laseja jotka sopivat näihin epsonin originaali-rimpuloihin, mutta hinta on melkoinen: 35 mm Anti Newton Ring Glass Insert for Epson Scanners Glass Anti Newton Ring Insert for Medium Format Film Epson Scanner 3200 4180 3170 4490 4870 4990 V700 v750 Suorastaan suolaisia hintoja.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Jostain kehyksestä ripattu karhentamaton lasi: Ei se nyt kauheasti valoa syö.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Betterscannin keskikoon lasi ainakin sopii suoraan Epsoninkin (700) pidikkeeseen. Minulla on sellainen joutilaana, mutta en maininnut koska luulin sinun kaipaavan laakakoon lasia ja toiseksi koska siitä on vielä varaus olemassa toiseen suuntaan. Lasi on varsin kirkas, eikä lainkaan mataksi voi luonnehtia, pienen pientä AN 'röpelöä' vaan pinnassa.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Joo matta ei ole mikään itse tarkoitus, mitä kirkkaampi, sitä parempi. Kunhan ei tule newton-renkaita. Betterscanit vaan on hinnoiteltu ihan liian ylös. Mitenhän tuollainen AN-lasi vaikuttaa ICE:n toimivuuteen? Ilman ICE:ä hyöty on lähellä nollaa.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? En ehtinyt kokeilla tätä skannerini kanssa. Kokeilin vain että Epsonin pidikekin sen ottaa. Ostin sen Jukkikselta Bettercannin pidikkeen kanssa. Nyt on näistä 700-aiheista jäljellä enää pelkkä lasi. Mutta tuohan on negan taustalla valon puolella, joten miksi se vaikuttaisi?
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? Betterscanin saitilla ainakin on varoitus että ICE ei välttämttä toimi... Kyllähän se sopiva AN-röpelö varmaan näkyy IR-kuvassa ja algoritmit voivat sekoilla ja luulla että kyseessä on jotain mikä pitää "korjata". BTW. tulihan kokeiltua näinkin epsonia nyt. Ei tuolla vakio-rimpulalla hirveisiin pääse, himpun yli sen mitä laaja-alaisella linssillä... Pikakuva valopöydältä 28mm linssi nurinpäin käännettynä tuotti jo parempaa jälkeä kuin epson v700... Epson V700 - Wide area lens vs high resolution lens Suuri yllätys kyllä tuo, että laajakulmalinssiinkin tulee hieman lisädataa vielä 2400dpi -asennon jälkeen... Ehkä jos laakafilmin kanssa haluaa hifistellä ja yrittää kaiken mitä Epsonilla saa (siis 8x10 -filkasta) niin 3200dpi ja pienennös johonkin 2400dpi -tasolle.
Vs: Skanneriin maitolasia/AN-lasia? (+muuta V700 löpinää) ^ Olet ensimmäinen joka näyttäisi tuntevan V700:n suorastaan mysteerisen kaksilinssitoiminnan saloja. Ainakin kotimaan kielellä.