Hei, olen suhteellisen tuore yrittäjä (valokuvaus/graafinen suunnittelu/digimarkkinointi) ja ilman kirjanpitäjää (ensimmäinen virheeni). Viime vuonna tuloja oli luokkaa 20000 mutta menoja (poistoja ja kuluja) 16000 eli plussaa tuli vain 4000€. Tästä huolimatta verottaja muisti minua verotuspäätöksessä 2015 yhteensä lähes 2000€ jäännösverolla. Nyt olen vähän ymmälläni. Olen tähän asti elänyt siinä uskossa, että vain tuotto (eli tulot miinus menot) on verotettavaa. Osaako joku selventää? Kiitos.
Vs: Valokuvausyrittäjän verotus? Eikö siitä verotuspäätöksestä ilmene, minkä verran vähennyksiä ja poistoja on hyväksytty? Verotoimistoon kannattaa kuitenkin olla yhteydessä ja pyytää sieltä lisätietoja ynnä selvennystä. Topi
Vs: Valokuvausyrittäjän verotus? Mites alv? Tuolla liikevaihdolla pitäisi kaiketi olla arvonlisäverorekisterissäkin.
Vs: Valokuvausyrittäjän verotus? Kun kuluja on noin paljon, vaikuttaa että siellä on mukana tavaraa, jota ei voi poistaa kerralla.
Vs: Valokuvausyrittäjän verotus? Valokuvaajalla on aina romppeita mukana, kätevä ratkaisu on auto, ja firman nimiin tietysti. Siitä irtoaa jatkuvia menoja verotusta varten.
Vs: Valokuvausyrittäjän verotus? Eikös ainakin ammattilaitteista (kamerat, studiovalot) poisteta tosiaan 3 vuoden aikana arvo, ensimmäisenä vuotena osa, toisena osa ja kolmantena osa. Mutta esim. tulostinmusteet menevät täysimääräisinä tai kopiopaperit, kotivisun ylläpitökustannukset jne. Sitten joskus kun myyt nuo vähennyksissä olleet laitteet, niin ne ovat tuloa.
Vs: Valokuvausyrittäjän verotus? Poistoja (=kalusto) saa vähentää aina 25% per vuosi. Jos poistoja on alle 2000€, saa ne vähentää kokonaisuudessaan. Oletkos nyt ihan varma, ettei verottaja verota jotain ihan muuta kuten osaketuottoja tai osinkoja tms? Käsittääkseni ytirräjä maksaa veronsa ennakkoon käyttäen ennakkoverolippua, joka "tilataan" verottajalta etukäteen. Joku korjannee, jos olen väärässä.
Vs: Valokuvausyrittäjän verotus? Kuulostaa siltä että täysin tietämätön liikkeellä. Jos tuloja on tuota luokkaa pitää olla kyllä asiat melko pitkälti kunnossa ja kirjanpidot hoidettu. Ihmettelen jos verottajan verotus tuli yllätyksenä.