Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valokuvausta käsittelevä kirjallisuus

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Asuuri, 18 Heinäkuu 2006.

1. Asuuri

Asuuri

4
    0
    0
    Olen valokuvauksesta harrastuksena kiinnostunut aloittelija, joka on kiinnostunut harrastuksensa laajentamisesta; viikonloppuna tulikin hankittua sitä silmällä pitäen ensimmäinen digijärjestelmäkamera (Nikon D50 -peruskitti).

Pyrkimyksenä olisi nyt siis syventää osaamista ja kartuttaa taitoja, mutta pelkän omatoimisen kokeilemisen lisäksi tähän olisi hyvä saada lisämausteeksi vähän kirjatietoakin. Osaatteko suositella jotakin kirjakaupasta saatavaa, mahdollisimman kattavaa englannin tai suomen kielistä digivalokuvaamista käsittelevää opusta, joka menisi asioihin mielellään pintaa syvemmälle ja joka palvelisi lähdeteoksena vielä myöhemminkin?

Nimenomaan itse valokuvaus kiinnostaa - sekä sen tekniikka että luova puoli - ei niinkään Photoshopin kanssa tuntikausia väsääminen, joten sivumäärä kuvankäsittelystä ei ole niinkään oleellinen. Kirjastosta aikaisemmin muutaman kirjan kokeeksi lainanneena en ole ainakaan toistaiseksi törmännyt mihinkään kovin erinomaiseen esitykseen. No, ehkä sitäkin kautta voisi yrittää uudelleen - onhan se niinkin, että aloittelijalle tietysti jokaisessa kirjassa aina jotain uutta tulee.

Laittakaa hyviä ehdotuksia, jos mieleen tulee.

2. vaikka nykyään on paljon "digikuvausta hörhöille" kirjoja ilmestynyt hyllyihin vetämään uuvateilta löysää rahaa pois, kannattaa ehkä kuitenkin sieltä kirjastosta katsella niitä valokuvauksen ABC kirjoja.
    Tuli lainattua juuri vast'ikään sellanen kuin Advanced Photography" by Michael Langford (ihan pelkästään koska Puusa sitä joskus sfnetin aikaan suositteli) ja se on oikein kiva kirja.
    Suosittelen kirjastoa ennen omien ostelemista kska tarpeet varmaan muttuu melko vikkelään.

3. Asuuri

Asuuri

4
    0
    0
    Kiitos vinkistä, täytyypä yrittää etsiä käsiin mm. tämä kirja. Tietysti netistäkin löytyy tietoa joka lähtöön - tällä hetkellä kiinnostaa mm. komposition kehittäminen, josta löytyikin useita mielenkiintoisia artikkeleita - mutta kyllä kirjassa on aina paras käyttöliittymä.

4. Komposition ja värien jne. käsittelyn ei tarvita edes valokuvauskirjaa, vaan sieltä kirjastosta vois haalia mukaan myös monenlaista taidekirjaa ja -opasta. Samat asiat kun niissäkin on.

5. uneksija

uneksija Member

76
    0
    6
    Näistä olisi mukava kuulla jotain esimerkkejä, varsinkin kompositiosta. On nimittäin niitä kirjaston hyllyjä tullut pengottua muutamaan otteeseen, mutta sopivaa teosta ei ole sattunut osumaan käteen. Joko en ole osannut etsiä hyvää kirjaa, tai sitten ovat penteleet olleet lainassa aina kun olen yrittänyt löytää moista!

6. JPu

JPu Well-Known Member

5 455
    201
    63
    Kokeilin googlea ja löytyihän sieltäkin jotain:

sommittelu kompositio - Google-haku

Oppaat toki ovat simppeleitä, mutta matkaa voi aina jatkaa syvemmälle, että löytäisi jotain enemmän, asiaa on kuitenkin käsitelty jonkin verran myös netissä.. poimin muutaman tähän loppuun.. Tietysti itsekin olen pitänyt kirjoista lukemista hyvänä menetelmänä ja pidän edelleen, mutta nopeaan tarpeeseen voi etsivä löytää netistäkin :)

http://www.jvc.fi/kerronta4

KUVALLINEN SOMMITTELU

http://www.tml.tkk.fi/Opinnot/T-111.5020/linkkeja_kirjallisuutta.html

7. Ainakin itse aikoinaan luin kirjastoista pari Hedgecoen isoa kirjaa ja niissä oli mielestäni aika hyvin tasapainossa tekniikan ja sommittelun yms tarpeet. Tietenkin vanhemmissa kirjoissa on asiaa joka ei niin tunnu relevantilta, mutta on kumminkin hyvä tietää ainakin periaatteet siitä miten filmit toimii. Ohjeiden kohdalta parhaiten Digiin soveltuu diakuvauksen ohjeet.. Vaikka digissä valkotasapaino ei olekaan ihan yhtä onglema (ainakaan kun tietää mitä tekee) kuin diassa, on niissä kumminkin yhtäläisyytenä mm. tarkemman valotuksen ja etenkin huippuvalojen palamisen herkkyys.

Tietenkin, jos esim syvyysterävyyden merkitys ja suhde linssipituuteen ja aukkoarvoihin on jo selvä, ei nuo peruskirjat niin paljon anna uutta, mutta niistä saa pohjaa myöhemmille lukemisille.

8. uneksija

uneksija Member

76
    0
    6
    Kiitos JPu noista linkeistä. Tuolta tosiaan perusteet löytyvätkin, mutta itse toivoisin sitä hieman syvemmälle menoa. Kirja kun on paljon mukavampi opintokumppanikin tietokoneen monitoriin verrattuna. =)

Noista linkeistäsi löysin parikin mielenkiintoista kirjaa. Varsinkin Unto Pusan Plastillinen sommittelu on nimeltään varsin tuttu. Osaako kukaan kertoa enempää siitä. Vaikka helpommallahan pääsen menemällä huomenna itse kirjastoon...

9. Lilja

Lilja

8
    0
    0
    Mä en lähti heti tuohon Advanced Photography-kirjaan, vaan suositttelilisn ekaks Basic Photography. Kirjailija on sama Michael Langford ja nimestä perusteellakin kertoo perusteista ja ymmärtääkseen kunnolla tuota Advanced-kirjaa tarttis mun mielestä tietää perusteistakin jo jotain ;-)

10. uneksija

uneksija Member

76
    0
    6
    Mainittakoon vielä Jussi Aalto: Kohteena ihminen - Muotokuvauksen opas. Nimensä mukaisesti ihmisten kuvaamisesta. Mielestäni hyvin kirjoitettu, paljon tekstiä ja kuvia, helppolukuinen, asiaa riittämiin. Eikä ole kai hinnallakaan pilattu, jos innostuu ostamaan.

11. Osti juuri Hedgecoen Valokuvaajan suuren tietokirjan. Uusimmassa painoksessa on otettu myös digikuvaajat huomioon. Taitaa olla ainoita suomeksi käännettyjä Hedgecoen kirjoja. Maksoi lähemmäs 60 euroa, mutta on ehdottomasti hintansa vääri. Itse olen harrastanut valokuvausta parisen vuotta, mutta kirjassa on silti paljon uutta ja ennenkaikkea sopivasti sekä tekniikkaa että käytännönläheisiä vinkkejä.

12. jomppa

jomppa

29
    0
    1
    Itse aloitin aikoinaan kyseisen kirjailijan opuksella Valokuvaajan käsikirja. Suomenkielinen painos on näemmä vuodelta 1981, mutta eihän perusasiat mihinkään muutu.

13. Hedgecoea on käännetty ainakin toistakymmentä eri kirjaa viimeisen 40 vuoden aikana, koska jkl-alueen Aalto kirjastojen online-hausta löytyy kymmenkunta eri nimikettä suomennettuja + alkukieliset päälle.. Itsellä on semmoiset kuin Valokuvaajan käsikirja (b5.-koko aika paksu) ja Alastonkuvaus hankittuna. Lisäksi olen kirjastosta lainannut ainakin paria muutakin kirjaa joista on ollut iloa.. Sellainen jota suosittelisin (jos muistaisin nimen) oli jossa on noin satakunta erilaista kuvaustehtävää. Niiden kunnollisen pohtimisen ja toteuttamisen avulla voisi oppia paljon.

Eli ellei hetimiten halua ostaa niin kannattaa käydä paikallinen kirjasto läpi, ja jos ei ole hyllyssä niin varaa nuista muutaman ja katsoo minkälaisia ovat.

14. Oikeassa olet, tuli kirjoitettua hieman harhaanjohtavasti. Tarkoitin tietysti, että ainoita tällä hetkellä myynnissä olevia Hedgecoen kirjoja. Kaikista muista lienee suomenkieliset painokset loppuneet, eikä niitä tahdo siis tahdo löytää uutena mistään. Kirjastoista ym. luulisi toki löytyvän.

15. Minä suosittelen kohnaamaan kirjastosta sitä ihan ensimmäistä, siinä oli kivasti myös historiaa.

16. Ok. tuo pitää varmaan paikkansa. Niitä tuskin on kovin montaa yhtäaikaa kauppojen hyllyllä. Eihän ne ilmaisia ole, mutta toisaalta eipä se perustieto juurikaan ole osannut vanhentua joten voi olettaa että kirjasta on apua pidemmälle ajalle.

Edit: lisätään senverran että tuo Heggecoen iso opus oli ainakin JKL:n suomalaisessa kirjakaupassa alennuslapulla 45 egen hintaan, uskoisin että tarjous lienee maanlaajuinen.

17. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Jos kirjan ei ole pakko olla uusi, kannattaa kysellä antikvariaateista. Taas kerran tulkoon tiedoksi, että Helsingissä toimii pitkälle valokuvausalan kirjoihin keskittynyt Laterna Magica. jos pääsee käymään paikan päällä, voi samalla katsastaa kulloisenkin esillä olevan valokuvanäyttelyn.

18. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Minä en kyllä suosittele kumpaakaan kirjaa aloittelevalle harrastajalle. Nuo ovat ammattikoulutuksessa käytettäviä kirjoja, ja aika raskaita luettavia. Hedgecoet ovat aika hyvä kompromissi noiden ja hömppäoppaiden väliltä.

Vanhemmista oppaista suosittelun kestävät Andreas Feiningerin ajattomat "Hyvä valokuvaaja" ja "Värivalokuvaaja". Digeistä ei tuolloin ollut tietysti aavistustakaan, mutta monet valokuvaajalle merkitykselliset fysiikan ilmiöt esitetään noissa kirjoissa, toisin kuin uudemmissa oppaissa.