Heipähei! Pitäisi mennä tutun autoa kuvaamaan myyntiä varten ja haluaisin vähän vinkkejä. Käytössä on valaistukseen vain 2 salamaa (nikon sb-600 ja canonin 430ex) ilman softboxeja tai muutakaan. Sisäkuvat(esim etupenkit ja kojelauta) ajattelin ottaa ampumalla salamat molemmin puolin autoa ikkunoista sisään mutta miten nämä kannattaisi laittaa ulkokuviin? Kylkikuvassa tuonen viistosti keulaan ja toinen perään? Kaikki vinkit tervetulleita. -JK
Vs: Auton kuvaaminen Mitä nyt joskus noissa autotalli.com ja vastaavissa olen kuvia katsellut niin vaatimukset ei päätä huimaa. Edestä ja takaa, sivu(i)lta ja kojelaudasta. Joskus konehuonekin on kuvattu ja se on siinä. Jos olisi moinen homma esissä niin ottaisin jalustan kameralle mukaan. Ensin kuvat ilman salamaa valotus maiseman ehdoilla ja sitten laitetaan salamoilla autoon valot kohdalleen. Aukko niin pieneksi, että auto on kauttaaltaan terävä. Salamat saa olla niin sivussa, ettei ne peilaa autosta eli kuten oletitkin toinen keulan ja toinen perän puolelta. Mitä kauemmas ne salamat saat sen tasaisemman valon ne antaa. Valon tehohan vähenee etäisyyden kasvun myötä. Jos saat venytettyä valotusajan useisiin sekunteihin niin ehdit salaman kanssa juosta vielä auton toiselle puolelle ja lasauttaa sieltä vielä auton sisälle valoa. Sisäkuvissa voi myös yrittää hyödyntää pitkää valotusaikaa.
Vs: Auton kuvaaminen Juu ajattelin vähän parempaan pystyä kun autotalli.comin kamerakännyllä otetut kuvat missä näkyy melkeen koko auto. Ja sen takia minut hommaan pyydettiinkin. ("voitko ottaa kuvat, sullahan on se hyvä kamerakin." JES) Tuota salaman kanssa ympäriinsä juoksemista mietin myös itsekkin.
Vs: Auton kuvaaminen En tiedä mitään autojen kuvaamisesta, mutta muutama pikainen ajatus: * Ideana on saada kohderyhmä rakastumaan autoon, joten ensin pitäisi miettiä potentiaalista ostajakuntaa ja sitä, mihin autossa voisi rakastua: vauhtiin, kuljetuskykyyn vai muotoiluun. Kuvat sitten sen mukaan. Kiillotetun moottorin kuvia ei kannata ottaa aina, eikä myöskään peräkontin kokoa visualisoivaa kuvaa, mutta joskus ne voivat olla äärimmäisen tärkeitä * Jos haluaa erottua satojen autojen joukossa, ei kannata kuvata autoa samoin kuin muut * Ympäristö on autojen myyntikuvissa yleensä onneton - jokin autokaupan piha tai kellarin parkkiruutu. Kuvaus esimerkiksi ylellisen omakotitalon pihassa liittäisi auton menestykseen ja antaisi lupauksen auton laadusta * Valon ei tarvitse olla latteaa, pehmeää ja varjotonta (kuten niissä parkkihallikuvissa lähes aina). Päinvastoin: kesäinen aurinko antaa syvät varjot ja tarjoaa lupauksen vapaudesta ja lämmöstä. * Rekvisittaa käytetään kuvissa harvoin, mutta sen avulla voi auton liittää kohderyhmän elämään
Vs: Auton kuvaaminen Olen itse ehkä ansioituneempi autoharrastajana kuin kuvaushommissa; 1) Vuori puhuu asiaa, komppaan joka kohtaa yleisessä mielessä 2) Auton ostaja on aina, siis aina, ostamassa mielikuvia joten niitä tulee ilmoituksessakin tukea. Tarkoittaa sitä että kohderyhmä olisi hyvä olla tiedossa. Jos kyseessä on jokin kapean harrastajajoukon ajokki, niin kuvista tulee näkyä yksityiskohtia (itse näen esim alkuperäisyyden, varustelutason, vaihdetut osat yms. jos vain kuvat on hyviä) 3) Vanhemmassa autossa joka muuten on yleisesti siisti, kannattaa pikkukuvissa näyttää myös viat (naarmut puskureissa, kulumat verhoilussa yms.). Olen onnistunut omissa myyntiprojekteissa aina hyvin kun ehdin luettelemaan auton viat ennen kuin ostaja ne huomaa. Jälleen psykologiaa, ostaja on muodostanut mielikuvan autosta jo ennen katsomaan tuloa, sitä mielikuvaa ei saa pettää. Jos auto on parempi kuin mielikuva, niin lähes aina kauppa on varma, pettyneelle on huono saada myytyä.
Vs: Auton kuvaaminen Kiitos vastauksista. Tämmösen siitä nyt sain kuvattua http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,34433.60.html
Vs: Auton kuvaaminen sorry tupla postaaminen, mutta tulipa vielä mieleen jakaa tälläinen sivu: http://www.rigshots.com.au/ keskittynyt rigshotteihin, mutta on siellä juttua mm. valolla maalaamisesta sekä hienoja kuvia.