Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Valokuvauksen (taiteena) itseopiskelu/kehittyminen siinä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana kb, 29 Lokakuu 2009.

1. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113
    Vs: Valokuvauksen (taiteena) itseopiskelu/kehittyminen siinä?

Kiireessä viskattu taidekasvatuksellinen demonstraatioyritykseni :

2. drako

drako Member

132
    0
    16

Niin kai se oma luovuus näyttelee jonkin sortin roolia tuossa miten oma tekeminen vaikutteiden ja ideoidenkin ottamisen jälkeen muokkautuu omaksi taiteelliseksi tulkinnaksi tai vain tekniseksi suorittamiseksi ja kopiomiseksi. Ei meillä jokaisella ole sellaista luovuutta, silmää ja näkemystä. Kun se oma luovuus sattuu antamaan, niin mun mielestä voi hyvinkin tehdä jopa samankaltaisia teoksia, jos niistä haluaa oman näkemyksensä tulkita ilman että se pitäisi luokitella kopioinniksi.

Taiteen tunteminen on varmasti avartavaa oman tekemisen rinnalla, jos se edes hitusen kiinnostaa mitä muut ovat tehneet tai miten esim. jotain tiettyä taiteen kenttää on käsitelty yleisesti. Samalla se voi myös avata sen samankaltaisen teoksen erilaisuuden nimenomaan sisällöllisesti kuvan katsojalle. Mun mielestä pelkästään visuaalisesti vaikuttava kuva voi olla hyvinkin taiteellinen aivan yhtä lailla kuin sisällöllisesti tai tyylillisesti hallittu teos. Nuo tyhjät teknisesti erinomaiset kuvat sen sijaan, ne vaativat kyllä jo melkoisen virtuoosimaisen yksilöllisen tekniikan hallinnan ollakseen taiteellisia pelkällä teknisellä osaamisella.

3. kb

kb

2 235
    0
    0

Tällaisia kirjoja on joko tilauksessa tai tilausjonossa (sitten kun tilatut olen lukenut).

- Image Makers, Image Takers: The Essential Guide to Photography by Those in the Know; Anne-Celine Jaeger
    - The Photographer's Eye; John Szarkowski
    - Criticizing Photographs: An Introduction to Understanding Images; Terry Barrett
    - Basic Critical Theory for Photographers; Ashley la Grange
    - Photowisdom: Master Photographers on Their Art; Lewis Blackwell (Editor)
    - Photography Speaks: 150 Photographers On Their Art; Brooks Johnson
    - Photography in 100 Words: Exploring the Art of Photography with Fifty of its Greatest Masters; David Clark

... kaikki liittyvät valokuvaukseen, eikä siis esim. kuvataiteen perusteisiin.

Voisin vielä heittää suoran kysymyksen, että eikö täällä kukaan ole lukenut sellaista kirjaa jonka olisi tuntenut olevan hyödyksi valokuvauksen taiteellisen puolen kehittämisessä? (tietysti hyvä kirjallisuus ylipäänsä kehittää lukijaansa, mutta tällä kertaa rajaisin kaunokirjallisuuden ym. pois). Yhtään konkreettista suositusta sen suhteen mikä teos on koettu hyväksi/mielenkiintoiseksi ei taida olla tässä ketjussa.

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vaihtaa modernit vehkeet neulanreikään tai muoviseen lelukameraan,
    sen jälkeen voikin jo kutsua itseään taidekuvaajaksi.
    Se on taidetta se.

Ja älkää nyt hyvät ihmiset, vetäkö tästä kommentista hernettä nenään.
    TJukka

5. Vs: Valokuvauksen (taiteena) itseopiskelu/kehittyminen siinä?

Kyllä se taitaa olla valokuvauksessakin sama juttu kuin muissakin taiteissa, että oikotietä onneen ei ole. Ennenkuin omaa alkaa löytyä, on vain syytä selvittää, miten muut sen tekevät ja yrittää tehdä perässä. Siinä kehittyvät tekniikka ja ilmaisu.
    Eipä ole sellaista fakiiria tullut vastaan, joka löytäisi jotain pysyvää uutta ja hypähtäisi suoraan sfääreihin.
    Kyllä musiikissakin soitellaan ne "aaronit" ja sonatiinit, ennenkuin alkaa olla jotain pohjaa. Arkkitehtuurissa pitää tuntea mennyt aika ja opetella mestarin opastuksella nykyiset menetelmät ettei tule aivan sitäsuntätä jne.
    Työkalut pitää tuntea mennen tullen, jotta ne ovat käden (ja aivojen) jatke. Muuten insinööri tekee kuvan puolestasi.
    Kohdalleni sattuneesta opetuksesta pidän arvossa neuvoa, jonka perusteella katson, mitä muut tekevät, pohdin miten he sen tekevät, yritän tehdä yhtä hyvin ja jos pystyn, teen paremmin. Siitä se lähtee...

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä ajattelen siten, että kaikkeen kannattaa tutustua ja perehtyä, kaikkien mielipide kuunnella.
    Ottaa sitten kultakin sen, mikä itselle tuntuu tärkeältä.
    TJukka

7. Antti M

Antti M Member

545
    18
    18

Gillian Rose: Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials

Törmäsin tällaiseen opukseen maisemamaantieteellistä ryhmätyötä tehdessäni. Oon lukenu vasta muuaman  kappaleen, mutta lupaavalta vaikuttaa. Tää liittyy enemmänkin kuvien tulkintaan ja tutkimukseen, mutta tästä on kyllä ainakin itselleni hyötyä myös kuvien suunnittelussa ja sen kuvallisen ilmaisun opettelussa.

previewkin löytyy: http://books.google.com/books?hl=fi&lr=&id=D4rUIobsQZQC&oi=fnd&pg=PP11&dq=visual+methodologies&ots=OIY4P5F7Vi&sig=z4JN7AXLVuaQQc3LacFeGyfo-WE#v=onepage&q=&f=false

8. Jukka H

Jukka H Well-Known Member

1 965
    45
    48

Kyllä lukemalla varmaan jotain jää päähän, mutta taide on sitten sitä muuta mitä tapahtuu mielessä ja toteutuu vaikka ny kuvan kautta. Halu tulla paremmaksi, ei välttämättä ole se mikä taiteessa on tavoiteltavaa, näkökulmat kun asioihin ja kohteisiin lisääntyy kuvien katselijat (todelliset) vähenevät, huomaa sen, että kun
    kuviin (jos puhutaan valokuvauksesta) alkaa muodostua ei heti havaittavaa syvyyttä, mikä ei missään nimessä ole salaperäisyyttä, eikä mystisyyttä. Näkee taiteen nimessä kulkevaa kuvaa joka on väännöksiä jostain jonkun kuvamasta jota on pidetty taiteena
    se paistaa nopeasti läpi. Valokuvaustaide on ilmaisun lennokuutta persoonan kautta minuudesta poimittua, parhaimmillaan siis. Se, että joku nimittää itseään valokuvataiteilijaksi ei ole mitään muuta kuin 18 kirjaiminen sana, se todellinen taiteilija ei titteleitä kaipaa, se vaan tekee kaiken sen minkä tekee, itsestään antaen, välittämättä ja odottamatta kritiikkiä, samassa persoonassa voi asua kuvaaja joka tekee sitten tilaustyönä vaikka muotokuvausta tai muuraa seiniä etc. Tätä on todellinen taide, itseilmaisua.

9. kb

kb

2 235
    0
    0

Kiitos vinkeistä ja ajatuksista.

Suosittelen tätä dokkarisarjaa (onkohan tämä tullut Suomessa TV:stä):

10. Vs: Valokuvauksen (taiteena) itseopiskelu/kehittyminen siinä?

Kb:paiskit vaan töitä ja tuot ittees esille ihan netin ulkopuolellaki. alotat jutustelut lähimmän galleristin kanssa ja siitä sitte etiäpäin. Mulla on kanssa päämääräksi noussu valokuvataide. Alku innostuksen mainoskuvaaja unelmat on hälvenny ja valokuvataide kenttä ruvennu kiinnostamaan enempi ja enempi. Tosin tällä hetkellä työn puolesta keskittyy kuvajournalismiin mutta se sydän on valokuvataiteessa:)

mulla semmone yks iso henkilökohtanen tavote on sinne taikkiin sisään pääseminen joka tosin näillä koulupapereilla tuntuu vähän tökkivän. No mut pitää vaa tehdä päräyttävää/erillaista kuvaa ja myös oppia ilmasemaan se kynällä.
    Tää on siis mulle henkilökohtasesti vaan yks etappi johon mä oon tähdänny

en tosiaankaan tarkota että pitää kouluun hakea jos joku nyt alkaa tästä kitiseen. Vaan tää on henkilökohtanen tavote/seuraava etappi.

Sullaki on Kb niin vahvat pohjat et senku räiskit vaan kuvia! hehe

11. kb

kb

2 235
    0
    0

Kiitti taas suosituksista ja kannustuksista.

Lähinnä ne neuvottelut pitäisi aloittaa pankin tai apurahan myöntäjien kanssa, luulen ;)

Vaikka en tuota ole kovin paljoa lukenut, uskallan suositella Image Makers, Image Takers -kirjaa. Siinä on jako ensin aihealueittain (esim. Art, Documentary, Portraiture...) ja sitten jokaisen aihealueen sisällä on haastateltu useampaa valokuvaajaa (esim. Corbijn, Martin Parr, Mary Ellen Mark). Muutaman haastattelun perusteella kysymykset on laadittu järkevästi, kysyjä on tutustunut valokuvaajan töihin ja esittää sitten (yleisempien lisäksi) suunnattuja kysymyksiä.

12. Vs: Valokuvauksen (taiteena) itseopiskelu/kehittyminen siinä?

kb:meinaan että tuo paikallinen galleristi voi tutustuttaa sut uusin ihmisiin joiden kautta voi aueta mahdollisuuksia:)

13. kb

kb

2 235
    0
    0

Criticizing Photographs: An Introduction to Understanding Images; Terry Barrett

Tuo on osoittautunut mainioksi kirjaksi, jos kirjan aihepiiristä on kiinnostunut. Selvennykseksi se, että "criticizing" sanalla ei tarkoiteta sanan mallikkomerkitystä, eli kirjan sisältö ei keskity kuvien tuomarointiin.

14. Vs: Valokuvauksen (taiteena) itseopiskelu/kehittyminen siinä?

Mulla on tuossa naapurissa yks frendi, mallina aloitteli ja sitten opiskeli vähän leffaa ja videota englannissa. Siellä sai kimmokkeen suunnata vaan suoraan "taidekuvauksen" puolelle. kivinen on ollut tie, mutta kova tahto ja päättäväisyys auttanut. hemmo käyttää taiteilijanimeä " ARTEVUO" , taitaa löytyä netistä. kannattaa tsekata.

15. mir

mir

1
    0
    0

Hyvä kuulla, olen itsekin vilkuillut tuota Amazonissa. Se lista joka pitäisi tilata on vaan niin loputon, ja lukuaikaa ei taas tunnu löytyvän mistään... huoh. Image makersia katselin myös, vaikuttaa sekin hyvältä.

Kyselit lukemista: yksi perusklassikko on Roland Barthesin Valoisa huone. Saa kirjastosta tai säkällä divarista, painos jostain 80-luvulta. Englanniksi Camera Lucida - oikeastaan ihan sama kummalla kielellä lukee, kun alkuperäinen on ranskaksi. Barthesin tapa kirjoittaa on hyvin henkilökohtainen, hän etsii valokuvan olemusta, pohtii sitä, miksi jotkut kuvat "pistävät" häntä ja toiset taas jättävät välinpitämättömiksi.

Toinen oma suosikkikirjani on Santeri Tuorin Vallan kuva, jossa pohditaan vallankäytön ja valokuvan suhdetta. Eli perustavaraa koko modernin maailman rakentumisen kannalta - miten meistä on kehittynyt olentoja, joiden valvomiseen ei tarvitse käyttää kovinkaan paljon aktiivista työtä, vaan olemme oppineet tarkkailemaan itse itseämme, ja mikä rooli kameralla on tässä kaikessa. Hyvä johdatus Michel Foucaultin filosofiaan ja tiivistelmä Tarkkailla ja rangaista -teoksen ajatuksista.

Kirjastoista ja divareista löytyy myös Kuvista sanoin -kirjasarja, johon on kerätty valokuvaukseen liittyviä klassikkoesseitä eri vuosikymmeniltä, 1800-luvulta lähtien.

16. kb

kb

2 235
    0
    0

Sama ongelma lukuajan kanssa. Luen 5-15 sivua kerralla (yleensä olen joko liian väsynyt lukeakseni pitkästi tai sitten minua häiritään soisaalisiin velvoitteisiin vedoten), tuntuu vähän siltä että pitää lukea uusiksi "joskus lomalla kun kerkiää keskittymään".

Kiitokset kirjasuositteluista, pitääpä tutkia noitakin.

17. kb

kb

2 235
    0
    0

Tämä tuli eilen postissa: Looking at Photographs: 100 Pictures from the Collection of the Museum of Modern Art; John Szarkowski

Aukeaman oikealla sivulla kuva ja vasemmalla sivulla tarinaa kuvaan, kuvaajaan ja näiden taustoihin liittyen. Ehdin lukemaan noin 10 kuvan tekstit, vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta kirjalta.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Tuo on hyvä kirja, kannattaa lukea pariinkin kertaan.