Toisinaan "kentällä" tulee vastaan erilaisia uskomuksia ja väitteitä valokuvauksesta ja siihen liittyvästä tekniikasta. Osa näistä saattaa vaikuttaa ensikuulemalta aivan mielikuvituksen tuotoksilta, mutta joidenkin todenperäisyyttä on vähän kokeneemmankin kuvaajan hankalampi järkeillä. Postatkaamme tänne pähkäiltäväksi niin nähdään moneenko saadaan "legendaa" tai "totta" -leima. Aloitan. a) Digipokkarilla ei saa ottaa kuvaa tai edes tähtäillä auringon suuntaan, koska kenno voi siitä kärähtää. Digijärkkärillä ei ole niin väliksi koska kuvaa sommitellessa kennon edessä on peili ja valotusajan lyhyyden takia kenno ei ehdi vahingoittua. b) (Filmi)kameran suljin ei saa olla viritettynä kovinkaan kauan kerrallaan. Tulisi aina ensin virittää suljin ja laukaista se (eli ottaa kuva), ja tehdä uusi viritys vasta juuri ennen seuraavan kuvan ottoa. Ei koskaan niin että kameraa säilytellään "vireessä". Koskee kaikkia suljintyyppejä. Jätän vastaamiset seuraavalle.
Ei pitäne paikkaansa. Muistaakseni jousen kulumiseen (sellainen kait yleisimmin suljinta käyttää) vaikuttaa vain viritystilan vaihtojen (syklien?) määrä, ei viritystila itsessään. Minä olen kuullut ennemminkin suosituksia, että suljin pitäisi nimenomaan virittää heti kuvan oton jälkeen.
Olikohan tästä jossain kameramanuaalissa jopa vähän varoitettu? Ei kai tuon seurauksena mitään heti tapahtuvaa vahinkoa saata tapahtua mutta vaikeahan sitä on arvioida, mikä pidempään käyttöikään vaikuttaa merkittävästi. Yhtenä vaikutusmekanismina lienee juuri lämpö tai sen nopea muutos. Se kai niiden Sonyn kennojen hajoamiseen ainakin vaikutti. Vaikka niissä olikin valmistusvirheen kaltaista, voisin kuvitella, ettei se ole aivan niin cut-and-dry toimivien tai "oikein" valmistettujenkaan kennojen osalta. Rollei 35 on sitten ainakin suunniteltu aivan väärin, jos tuo on tosi.
Teoriassa on ihan mahdollista, että pokkarin kennon lämpötila nousisi liian korkeaksi jos sillä tähtäillään aurinkoon pidempiä aikoja. Edessähän ei ole mitään suljinta ja objektiivi keskittää auringon säteet suoraan kennon pintaan, joten vahinkoa voi syntyä.
tämä lienee klassinen myytti: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9057
Se, että objektiivin sisällä on pölyä vai se, että objektiivin voi avata ja puhdistaa? Jos totta puhutaan, niin eipä noi pölyt tosiaan kuvissa näy muuten, kuin voimakkaaseen vastavaloon kuvatessa. Jos silloinkaan.
Se että pöly opiskan sisällä muka näkyisi kuvissa. Toinen myytti: "Päällystämättömällä linssillä tulee värivirhettä, joten niillä kannattaa kuvata mustavalkoista" ja murretaan se saman tien: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=75573&highlight=#75573 http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=73002&highlight=#73002 Jos väreissä on jollakin valittamista niin se menee digitoinnin piikkiin. Diat on vimosenpäälle.
Niin ja tietysti kuolematon aloittelevan SLR kuvaajan huolestunut ihmetyksen aihe: "Kamerani peilissä/etsimessä/prismassa on roskia, näkyvätkö ne kuvissa"
Tämä ilmaistaan mielellään myynti-ilmoituksessa sanoin "peilissä näkyy vähän pölyä, mutta sitä ei ole niin paljoa, että se näkyisi kuvassa".
Ei kannata järkälläkään kuvata aurinkoa. Olen nähnyt pari keskustelua siitä kun kameran sisältä on sulanut jotakin kun on aurinkoa kuvaillut.
Oikeastaan yleensä on puhuttu siitä, että päällystämättömällä tai yksikalvopäälysteisillä linsseillä varustetulla objektiivilla tulee mielenkiintoisempaa jälkeä mv-kuvauksessa kuin monikalvopäälystetyllä. Yllättävää kyllä, vieläkin tehdään noita yksikalvopäälysteisiä objektiiveja, vaikkakin vain rajoitettuja eriä. Voigtlander 40/1.4
Niin, no, kaikki on suhteellista. Viime syksynä tuli tuotakin vahingossa kokeiltua kun paukuttelin hanhien perään sarjatulella: 300 milliä ja aukkokin taisi olla ammollaan (f:2,8) - ei piisannut 1/16000 sekkaa, vaan puhkihan se perhanan tähti paloi. Mitä kameraan tulee, niin kyllä toi D1X käy ja kukkuu vieläkin.
Jaa-a, oletan että samaan tyyliin kuin Leican rungot. Leicat on suunniteltu niin, että jousimekanismi on lähes samalla voimalla kuormitettuna niin viritettynä, kuin lepotilassakin. Viritettynä pitämistä puolustaa se, että kamera on tällöin kuvanottovalmis välittömästi, mutta L:n tapauksessa myös valotusmittari aktivoituu viritettynä ja jos esim. laukussa laukaisin on kosketuksessa johonkin -> paristot kuluvat todella nopeaa vauhtia. Mutta tosiaan, täällä joku korjasi aikoinaan, että ainoastaan käyttösyklit kuluttavat jousta, ei se, että jousi on jännittyneessä tilassa.
Rollei 35 objektiivitubuksen voi työntää sisään ainoastaan silloin, kun suljin on vireessä. Tässä linkki Rollei 35 sivuille: http://www.svhy.org/rollei35/
Riippuen jousen teräksen laadusta ja siitä, kuinka suuri jännitys on suhteessa jousen myötörajaan, jousi kyllä saattaa viritettynä aikaa myöten kuoleentua enemmän tai vähemmän. En oikein jaksa uskoa, että laatukameroissa olisi sen kanssa käytännön ongelmia, mutta jossain halpavehkeessä ehkä, jos jouset ovat huonointa kiinalaista laatua. Nykyisillä sähkösulkimilla ei taas jousien jännityksellä liene välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, onko suljin viritetty vai ei.
Makneetit Joo sähkösulkimissa lamelleja liikuttelevat magneetit, niissä ei usein ole mitään jousia. Ja jousuvoimista sen verran, että aikanaan Sakari Pälsi sanoi kirjassaan "Näppäilkää hyviä kuvia" että sulkimen pitäminen vireessä on sama asia kuin hyvässä kellossa, sekin on kaiken aikaa vireessä, mutta toimii silti.
DC.netissä oli kerran sen yhden kuvaajan kamerasta kuvia. Nätisti oli sisuskaluihin tullut polttojäljet. Näyttivät ihan samalta kuin olisi polttolasilla sulattanut muovia. Putki oli muistaakseni 300mm tai pidempi...? Omalle kameralle ei ole vielä mitenkään käynyt vaikka olen sohinut suoraan/viistosti aurinkoon lyhyellä tahi pitkällä putkella.
Myytteihin takaisin.. moni sanoo kuvanneensa milloin mitäkin kissanristiäisiä, mutta oikeasti en tunne ketään jonka kissalle olisi ristiäiset järjestetty. Tässä ja nyt ilmoitan halukkuuteni tulla kuvaamaan kissasi ristiäiset, mikäli sellaiset järjestät. Voisin myöhemmin käyttää sitä tekosyynä