Mielestäni on paljonkin ja parempaan suuntaan. Perusvalokuva ei herätä ainakaan minussa useimmiten yhtään mitään, selaiset kameraseurojen minä osaan valottaa ja tarkentaa oikein on onneksi harvojen huvia ja niille on syntynyt foorumeille omat kuppikuntansa. Erikoisuuden tavoitelussa joka on miestäni päällä on enemmän hyviä kuin huonoja puolia, hyvinä se että uuden kokeilu ja esittäminen monipuolistaa kuvausta ja huonona puolena se että jotkut ei opi perusteita kun eivät tiedä mitä toiset hehkuttaa ja eivät tiedä mitä perusvalokuvauksen osa-aluetta on taitavasti rikottu, joka taas saataa heidän osaltaan johtaa virheeliseen oppimiseen. Jokainen kuvaa ja katsoo kuvia oman osaamisen ja tietämyksen pohjalta. Tällöin tulee paljon keskustelua ja väärin käsityksiä ns. virheistä ja siitä onko ne tehty tietoisina tehokeinoina vai osaamattomuutta. Kävin lainaamassa kirjastosta toistakymmentä kiloa kirjoja, vanhoja ja uusia. Vanhojen osalta tein huomion kuvien tasosta ja kyllä minusta kirjojen esimerkki kuvat ei ole nykypäivän keskitason yläpuolella. Jotkut Hautalankin teerikuvat vapisee perusjampan nykyisille. Netti on siis lisännyt informaatiota ja interaktiivista oppimista potensiin sata ja tuon on johtanut vääjäämättömään edistymiseen koko valokuvauksen saralla mielestäni.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Onkohan vaan muuttunut. Sadan vuoden päästä tätä on helpompi arvioida. Tämän hetkiset näkemykset, on liian subjektiivisia, tai ryhmäkeskeisiä.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Tämä oli sun subjektiivinen näkemys asiaan Edit: no joo, ehkä taas tajusin vähän väärin luetun. Mutta olkoon.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Olisi se aika erikoista jos valokuvaus olisi ainoa joka ei kehity, harastuksen moninkertaistuessa ja valokuvien miljoonnakertautuessa, olisi siis perin kumalista jos ihminen vain valokuvauksen kohdalla ei oppisi vahasta ja tekisi sitä paremmin?
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? On se. Jutellaan netissä nettikuvista ja kuvataan nettikuvia estettäväksi netissä. Mutta mihin verrataan? Siihen mitä ei suurin osa ole koskaan tehnyt? Kuvannut ennen nettiaikaa ei-nettikuvia ja keskustellut kuvaamisesta, kuin myös katsellut kuvia livenä?
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Valokuvaushan on muuttunut paljon. Nettigalleriat ja kuvien julkisuus on uusi asia, joka on ilman muuta vaikuttanut. Suuresti. Kuvaaminen sitten.... Minusta on ja ei. Perusräpsijän touhut ja tulokset eivät juuri ole muuksi muuttuneet, eivät myöskään kotialbumien räpsyt. Taiteilijoiden terävin kärki ei sekään ole 'muuttunut', ehkä on hieman erilaista tavoitetta ja tyyliä kuin ennen, mutta asia taiteen teossa on sisällöltään melkolailla samanlaista. Paljolti samat tekijätkin tekevät samoja asioita kuin 15 vuotta sitten. (Tosta lausumasta tulee kyllä turpaan, jos taiteilijat sattuvat sen lukemaan... no, kestetään) Näitten välissä on sitten se "kehittynyt harrastaja" tai "vakava harrastaja", mikä se nimitys sitten onkin. Siellä kehitys on valtavaa. Jo se, että värivedoksia tehdään itse, on esim. kameraseuratoiminnassa uutta. Tuotosten laatu on 'ihan jotain muuta' kuin 10-15 vuotta sitten, niin teknisesti kuin etenkin sisällöllisesti. Toinen puoli muutoksesta on sitten se filmiosaamisen katoaminen. Ammattikuvapuolella kehitys on niinikään valtavaa. Kuvankäsittely on tullut ammattipuolelle täysillä, ja muutos on todella suuri. Ammattikuvaajista viimeisetkin digiin sopeutumattomat filmijäärät ovat nyt siirtymässä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Tuo on ikävä kyllä aika pitkälle noin, ainakin näyttää siltä, siis ns. viralisen taiteen osalta. Tuo johtunee pitkälti siitä että ns. taidekuvauksen harrastaminen on ööö miljoona kertaistunut ja taideinstutuution haltijoilla on todelinen tarve pitää homma omissa käsissään ja laskea sisään vain heidän opettamiaan henkilöitä jotka ei lähde kyseenalaistamaan heidän auktoriteetiaan. Mutta ok tämä olisi ihan oma kesksutelunsa.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? No joo, ehkä on hiukan muuttunut. Annan hiukan periksi. Vaikka minusta itse valokuvaaminen ei ole juuri muuttunut, koska jollakin välineellä tallennetaan ne jonkinlaiseen muotoon. Keskustelu valokuvan ympärillä on muuttunut kylläkin. Se on kait vapaampaa. Tämä pointti johtuu netistä: Ennen ei saannut kuvia esille suuremmalle yleisölle. Nyt netin aikana mahdollisuudet on paremmat. Ei johdu netistä tämä pointti: Nykyään voi jopa onneton kuvaaja saada hyvän kuvan aikaseksi nykyisellä kalustollaan. Ennen ei onnettomalla kuvaajalla ollut mitään mahdollisuutta päästä hyvään kalustoon käsiksi.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Netti on varmasti laajentanut tietyntasoisten osaajien joukkoa, mutta jää nähtäväksi onko se kyennyt syventämään huippuosaajien osaamista paremmin kuin opiskelu ennen/ilman nettiä.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Ja kun se onneton kuvaaja digillään räpsii satoja ja tuhansia kuvia, niin pakkohan sinne joukkoon on edes yhden onnistuneen otoksen päästä... toisaalta, tietääkö tuossa vaiheessa se "onneton" mitä teki, että kuvasta tuli sitä mitä tuli.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Hm. Jospa oletetaan, että onneton kuvaaja on pienipalkkainen työssä kävijä. Esim. vuonna 1970 kuukausipalkka voi olla 700 mk brutto. Sillä sai kohtuuhyvän kameran. Nykyisin vastaava kuukausipalkka on ehkä 1600 euroa brutto. Sillä saa kohtuuhyvän kameran. Kaikkina aikoina tällä välillä on kuukauden bruttopalkalla saanut ihan hyvän kameran, filmikauden lopuilla erittäin hyvän ammattikameran. Mikä tässä nyt muuttunut olisi?
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Ei muu kuin se, että digillä ammuskellaan tuhansia kuvia kun taas filmillä sen "kalleuden" takia ajatellaan vähän enemmän.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Tuo mullakin on ollut huolena nuorissa kuvaajissa nykyään. En tiedä, että onko suuntaus hyvä vai huono, mutta moni ns. digiajan kuvaaja ottaa paljon kuvia ja siellä joukossa on oikein mestarillisiakin otoksia, sitten kun kysyy, miten tuo on otettu niin eipä tuohon olekaan vastausta. Se vaan tuli jostain. Tuo on varmaan seurausta siitä, että tekniikka on tullut niin yksinkertaiseksi, että kuvaajan ei tarvi enää murehtia miten teknisesti tehdään kuvaa. Voi keskittyä enemmän ilmaisuun.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Niinpä niin tuurilla räpsitään kuvia ja eihän ne voi olla parempia kun mun kun mä kuvaan harvoin ja harkinalla
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Pistänpä vähän OT:na minä-keskeisen ajatelman siitä mitä ja miten opin, ja mistä. Minulle (erityisesti konserttikuvauksen osalta) netti kaiketi eniten on vaikuttanut siihen että pyrin itse tekemään "ennennäkemättömiä kuvia" kun tiedossa on mitä "kaikki muut" kuvaavat. Muuten nykyisin koen että suuri osa omasta kehityksestä tutuilla alueilla (dokumentaarinen kuvaus, konserttikuvaus) tapahtuu ikään kuin oman pään sisällä. Kehitän "intuitiivista näkökykyä", vai miten sen nyt selittäisi. Siihen ei auta muiden kuvien katselu tai blogien lueskelu. Toinen puoli sitten on tämä tällä hetkellä minulla käynnissä oleva keinovalojen opiskelu, eli miten valoja voisi asetella ja mitä mahdollisuuksia on kun voi kontrolloida valoja. Tähän ammennan runsaasti kirjallisuudesta sekä netistä tietoa. Toivon oppivani perustason, jossa tekniikkaan ei enää mene yli 50% huomiosta. Tämän jälkeen, perustason yli menemiseksi meielstäni kyse on jälleen oman pään sisällä tapahtuvista asioista, eli onko siellä päässä jotain, saako sen ilmenemään, ja nouseeko tekniikka (tavalla tai toisella) esteeksi vai ei. En siis "perustason" saavuttamisen jälkeen pidä nettiä, kun tarkoitetaan netin tarjoamia valokuvausfoormeita yms. suoraan valokuvaukseen liittyviä asioita, mitenkään erityisen tärkeänä. Toki tämä pään sisäinen toiminta saa vaikutteita ulkomaailmasta, esim. omista elemänkokemuksista. Mutta ei niitä voi opiskella suoraan.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Tiettyjen asioiden toteutuessa tuota kutsutaan osaamiseksi...
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Näinpä. Mutta missään kohtaa en sanonut myöskään, että ne muutamat onnistuneet ruudut sadoista-tuhansista, olisivat huonompia kuin esim. mun ottamani tai jonkun muun filmille kuvaavan harvat. Jari taas lukee "tosi taitavasti" rivien väleistä.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Juu monet on ihan itse pääteleet että osaavat, näinhän on pakko olla on kuvattu 30-100 vuotta jopa kymmeniä rullia vuodessa, joku on joskus sanonut että osaa. Nyt voi sanoa että muut räpsii tuurilla, sillä eihän tuo meilee hiipuva epäilys omasta kädettömyydestä voi pitää paikansa koska onhan kuvattu jo vuosi kymmeniä?
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Puheistasi vain välityy tunne että omasta mielestäsi osaisit kuvata ja että vähättelet muiden kuvaamista. Nytkin sanot että sadoistatuhansista onnistuu muutamat Ja annat ymmärtää että itse pääset samaan harvoilla Edit jos oikeasti sanoisin mitä olen mieltä sun kuvaamisesta, niin tulsi varmaan jäähy/lopullinen banni?
Vs: Onko keskustelu valokuvauksesta muuttunut nettiaikana? Onko keskustelu valokuvauksesta muuttunut nettiaikana?