Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

valotusmittarin herkkyys salamamittauksessa.

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana RB, 25 Lokakuu 2014.

1. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Mulla on vanha Minoltan Flashmeter IV valotusmittari jonka salamamittauksen herkkyys kirkkaassa auringonvalossakinnon hyvä, vaikka salaman teho on monta aukkoa vallitsevaa heikompi niin mittari näyttää sen, samaten mun Minoltan Spotmeter F mittaa kiitettävän hyvin salamaa.
    Syksyllä ostin Gossen Digisky mittarin jonka salaman mittausherkkyys on paljon heikompi, suorastaan onneton. Eräällä tutulla on Seconicin mittari joka on yhtä heikko.
    Onkos muilla kokemuksia asiasta?

Mun Minolta alkaa muuten olemaan ehtoopuolella ja Gosseni on kätevä käyttää Elinkan Skyporttien kanssa, täytyy vaan kestää.

2. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Vs: valotusmittarin herkkyys salamamittauksessa.

On, pidä ne Minoltat. Vanha IIIF oli vielä parempi kuin se nelonen. Minoltat ovat markkinoiden ainoat mittarit mihin voi luottaa kaikissa olosuhteissa, joissa valaistusta voi järkevästi mitata. Muut ovat aivan mitä sattuu skeidaa ja valitettavasti Minoltaakaan ei saa enää kuin käytettynä.

3. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Vs: valotusmittarin herkkyys salamamittauksessa.

Vai niin on asiat.
    Täytyy sitten ottaa vanha sotaratsu ulkokuvauksiin.
    Salamakuvauksessa on vaan niin näppärää mitata kohteeseen kohdistuva valo mittarilla ja kameralla näkee vallitsevan valon ympäristössä. EM-1 näyttää väreillä etsimessä jos joku paikka alkaa ylivalottua tai mennä tukkoon. Histogrammistahan ei näe luotettavasti kuinka pääkohde valottuu.