Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valaistuksen kirkkaus?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana J.Vuokko, 27 Kesäkuu 2009.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Kuinkas kirkas valaistus olisi ns. ergonominen kuvankäsittely-ympäristössä?

Tavalliseen toimistotyöhön ainakin on erilaisia ohjeita - tosin monia on hankala kotioloissa kunnolla toteuttaa jollei ole erillistä huonetta.

Kuitenkin kiinnostaisi montako luksia teillä suunnilleen on valaistusteho?
    Kovin hämärässä ainakin on se ongelma, että LCD-näyttöjä ei saa säädettyä silloin tarpeeksi himmeäksi, niiden mustan taso kun tuppaa olemaan ylikirkas.

Luxin ohella kelpaa myös valotusmittarilla harmaakortista otettu arvo iso-tietoineen - tai myös vastaava EV-luku. Ja kohdistuvan mittarin tieto vielä paremmin.

Josko sais työskentelynurkkauksesta vähän paremmin valaistun...

2. Vs: Valaistuksen kirkkaus?

Mä olen mennyt tuommoisen artikkelin ohjeiden mukaisesti.
    http://www.creativepro.com/article/the-darkroom-makes-a-comeback

Eli käsittelynurkkauksessa on 34 luxia ja väri on noin 5000K tulee osramin 950 colorproofputkesta.

Printtejä katselen pöydältä missä on samoja putkia niin, että valon määrä nousee tuonne päälle 1000 luxin.

Monitorin kirkkauden olen säätänyt tuonne 110 kynttilään.

3. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Vs: Valaistuksen kirkkaus?

34 lux, olipas hämmentävän vähän. Olisin kuvitellut että nurkkauksessa pyöritään juuri jossain 700-1000 luxissa :eek:

No 34 luxin saavuttaminen ei ole mikään ongelma - toivottavasti ainakin valoja saa sammuteltua tarpeeksi. Vaan eikö tuommoisessa työskentely ota silmiin?
    Vielä kun osaisi tietysti verrata noin 90 kynttilän kirkkautta tuohon :D

Edit: löytyhän tollekin matemaattinen kaava, eikun valotusmittari kiinni monitorin lasiin ja:
    L [ cd/m^2 ] = 0.12 * 2^EV

Valotus-aikana 40lux on iso 100, f2.8 1/2s eli näköjään aika tommoinen hämyinen normihuonevalaistus, esimerkiksi olohuone..

4. Vs: Valaistuksen kirkkaus?

Itseasiassa ympäristö on hiukan enemmän, kun toi 34lx on mitattu monitorin edestä katsojan suuntaan. Työpöydän pinnalla näyttäisi olevan 52lx. Mitattuna xriten eye1:llä.

Eli kysessä on n.2,5 metrinen mustakattoinen huone, jossa on yksi 36w loisteputki katossa valona. Onhan tuo monitori aika kirkas noissa olosuhteissa, alunperin kirkkaus oli 120cd mutta pudotin sen tuonne 110, niin on huomattavasti mukavampi. 100 tuntui jo hieman liian tummalta.

5. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Vs: Valaistuksen kirkkaus?

Mulla näyttäis nyt mitattuna olevan täällä (vähensin valaistusta) työpisteessä noin 40 lux ja monitorin kirkkaus on melko tarkkaan 95 cd/m^2. Ehkä kuvien katseluun hyväkin, mutta kyllä tämä valkoinen aika kirkkaalta tuntuu näin hämyisessä.

Kutakuinkin samoja kirkkauslukemia käytin joskus CRT-putkella, mutta silloin huonevalaistus oli huomattavasti kirkkaampi - näin isolla kirkkaus-erolla CRT:n kanssa menisi silmät kyllä ihan killiin.

6. Vs: Valaistuksen kirkkaus?

Mulla vähän samat systeemit kun rabbitilla- Työpöydän päällä on "barndooreilla" rajattuna päivänvaloputki siten että työpöydän valo muodostuu näytön takana olevasta heijastuvasta valosta /seinästä johon on kiinnitetty muistitaulu sisältäen maksamattomia laskuja, muistilappuja eli noin valkoista/keskiharmaata heijastuspintaa. Itse näyttö on siis varjossa ja helppo katsella vaikka koko päivän.
    Pöytä on aika pitkä, oikealla on ääripäässä stereo osasto ja CD:t, vasemmalla taas epson skanneri ja printteri. Kun kääntyy tuolissa ympäri, osuu kädet macciin ja Flextightiin joten paljon ei tartte nousta seisomaan koko päivänä. sitten vaan hampurilainen ja kokista näytön viereen niin on "niin jenkkiolo, että"...