Kiinnostaisi tietää mitkä asiat vaikuttavat esim. C-41 kehitysprosessiin. Käsittääkseni prosessin täytyy olla "aktiivinen" eli firma tekee aktiivisesti filminkehitystä mutta mitkä muut seikat vaikuttavat asiaan? Olen ollut valokuvaamossa nuorempana harjoittelussa ja muistan omistajan kehoituksesta aina välillä lisänneeni kemikaaleja kehityskoneeseen. Silloin en tosin ollut niin kiinnostunut asiasta että olisi jäänyt mitään hyödyllistä tietoa päähän. Filmejä olen lähettänyt fotoykköseen ja Kuva-Paijulaan ja ainakin Paijulasta tulleisiin negatiiveihin olen ollut tyytyväinen. Jokunen vuosi sitten lähetin Rajalan myymälän kautta Colorkolmioon(?) ja kuvista ei tunnistanut oliko ne otettu filmikameralla vai kännykkäkameralla.. Kuopiossa Kuva-Maija tekee myös vielä kehityksiä ja heillä kuulemma viikossa kehitetään 10-20 filmirullaa. Onks toi tarpeeksi? Yhden rullan olen siellä kehityttänyt ja ihan hyvän näköistä jälkeä tuli, parempaa ainakin kuin tuolla Colorkolmiossa.
Turkulaisena täytyy paljastaa tuon Color-Kolmion lempinimi, täällä turussa sitä kutsutaan "jätekolmioksi" sen verran huonoa jälkeä siellä kehitetyistä filmeistä löytyy. (naarmuja, kuivumis jälkiä joita ei meinaa saada millään pois ja ilmeisesti kemikalio tuorestuksen puutteesta johtuvia värivirheitä) Kyseinen firma kuuluu Rajala konserniin joka selittäneen aika paljon.
Tämä kysymys edellyttäisi melkoisen kouluaineen kiskaisua tähän palstalle, sillä muuttujia ja kokonaisuuteen vaikuttavia tekijöitä on "riittävästi" mutta googlaa netistä kodakin vanhoja prosessioppaita (J-publications), jos vielä löytyisi PDF-tiedostoina.
Olen itse kehittänyt filmejäni muutamassakin eri paikassa, laatu on vaihdellut mutta vain hieman: Fotoyks (Helsinki): hyvää palvelua, välillä kinofilmissä ollut emulsion vastakkaisella puolella pieniä naarmuja, joista skannerini (Nikon Coolscan 2000) ICE ei selviydy. Tosin tarvittaessa filmin saisi rullana takaisin purkissa, eli potentiaaliset naarmuuntumisen paikat (kuten säilytyskuoriin pujottaminen) vähenisivät. Tekevät nostavalla koneella kehitykset. Postitse toimitetut filmit lähetetään laskun kanssa kotiin. Kuva-Paijula (Turku): Tänne siirsin diafilmini kun Fotoyks lopetti E-6 kehitykset, jälki oli mielestäni oikein hyvää ja onnistuu erikoiskehitykset. Palvelu ollut hyvää, postitetut filmit lähetään kotiin sähköisesti toimitetun laskun maksamisen jälkeen. Jukka Mäkinen (Tampere): Tunnin kuva -kehityksiä silloin tällöin tullut tehtyä täällä, kun olen halunnut nopeasti valmista. Ihan ok jälkeä, yhden kerran jouduin tosin kehottamaan käyttämään jatkossa puuvillahanskoja kun oli sormenjälkiä skannatussa filmissä... Kameratori (Tampere): Uusin tulokas, kinovärinega sisällä odottamassa kehitystä ja skannausta. Ei vielä tietoa kehityksen laadusta, mutta kiireessä oleville palvelua ei ole tarkoitettu, puolen päivän aikaan tuotu filmi ei näytä valmistuvan saman päivän aikana eivätkä koneet ole käytössä lauantaisin (liike on auki vain pe ja la klo 11-17). On myös todettava, että asiakaspalvelun laatu on aika vaihtelevaa, pahimmillaan valitettavasti töykeää. Mutta mielenkiintoista nähdä millaista jälki on. Toimittavat samassa yhteydessä tehdyt skannaukset sähköpostin latauslinkillä, myös TIFF onnistuu toimitusmuotona.
Toimiakseen oikein täytyy C-41 prosessin kemoiden olla tuoreita ( ja oikeassa lämpötilassa, mikä ei kehityskoneessa ole mikään ongelma) Kemiat pysyvät käyttökunnossa kunhan niitä tuorestetaan ja prosessi on päällä, niin että kemiat pysyvät liikkeessä. Nykyaikana ongelma on se ettei tavaraa, kehitettävää filmiä, tule sisään siihen tahtiin, että kemiat pysyisivät jatkuvasti liikkeessä, kuten ennen aikaan tapahtui. Silloin kannatti pitää kehityskone vaikka pikkukioskissa pyörimässä. Seisonut kemia ei toimi niin kuin pitäisi. Tämä näkyy negatiivissa epätasaisena kehittymisenä. Kemia maksaa, eikä ole järkevää sitä seisottaa pilalle menemässä. Tästä johtuvat nykyiset pitkähköt odotusajat. Prosessi on sen verran yksinkertainen, että sen voi mokata vain seisottamalla kemioita nuukuuttaan, käyttämällä vanhoja kehitteitä tai sitten kehityskone on viallinen esim lämmönsäädön suhteen. Kuvavalmistamon kannattaa käynnistää prosessi vasta kun kehitettäviä filkkoja on tarpeeksi että kehitteen hinta per filmi on jollakin tapaa kohtuullinen. Kokemukseni 12o koon filkkojen kehittämisesä ovat erittäin positiiviset Kuva Paijulan ja Kameratorin suhteen. Olen myös käyttänyt Who´s Next Lab ia Helsingissä, joka sekin teki jatkuvasti aivan priima jälkeä, tosin kaveri laittoi puljun kiinni pari vuotta sitten. Kameratorin skannauspalvelu on myös kehumisen arvoinen; TIFF tiedostot ja niiden laatu, erityisesti skannauksen hinta huomioon ottaen, on erinomainen. Toimitus WeTransferin kautta on myös kätevä.