mietin että lykkäänkö yleiseen vai tänne, mutta jotenkin luulen että tämä taistelukenttä on tälle aiheelle parempi paikka.. oma lähtökohta on se, että "jos se lukee netissä se ei ole totta, ellei toisin todisteta". eli suhtaudun erittäin kriittisesti kaikkeen verkkomateriaaliin. yksittäisiä dokumentteja kohtaan kriittisyys vähenee lähinnä julkaisijan ja muiden tekijöiden perusteella. enkä ota palstakeskusteluja tosissani. tämä on hupia, viihdettä, ajankulua. tosin tietyt käytössäännöt ovat toivottavia, mutta tiukkapipoisuus ei. yksikään keskustelupalsta ei ole minulle "vakava", koska ihmiset eivät ole niissä piiloutuneena virkojensa tai titteleiden taakse, vaan edustavat omaa, henkilökohtaista itseään. poikkeuksena sitten ylläpito ja moderaattorit, jotka vetävät ylläpidon/moderaattorin roolia oman henkilökohtaisen itsensä lisäksi. (tästä päästäänkin sitten siihen, pitäisikö minun rajoittaa omaa sanan- ja ilmaisuvapauttani sen takia, että satun nyt olemaan moderaattori..) nettikeskustelujen takia joitain nettituttuja on joutunut jopa RL-häiriköinnin kohteeksi (häirikköpuheluita, jopa ilmestyneet oven taakse). tämä pistää miettimään ketä ne no-lifet oikeasti ovat.. että semmoisia ajatuksia tänä ihanana päivänä..
Jos nimenomaan keskusteluista puhutaan, niin en tee oikeastaan eroa netti- ja IRL-keskustelun välille. Totta kai kummassakin tapauksessa tuttuihin luotan enemmän. Nimimerkin taakse piiloutuva on sama asia kuin vaikkapa baarista, keilahallista tai lenkkipolulta tuttu ihminen, josta en tiedä nimeä tai asuinpaikkaa, mutta minulla on jonkinmoinen käsitys osasta sen persoonaa. Tämmöisellä foorumilla tapahtuvaan keskusteluun suhtaudun hieman suuremmalla varauksella kuin livechattiin, koska tästä puuttuu aikaskaala. Vastaukset ovat harkitumpia (kai joillain) ja tarkemmin muotoiltuja. Todellinen persoona sanojen takaa ei tule esille niin pian. Tavalliset webbisivut toimivat sitten ihan eri tavalla. Vuorovaikutuksen puuttuessa uskottavuuden arviointi perustuu siihen, kuka kirjoittaja väittää olevansa, ja siihen, kuinka uskottava tämä väite on. Esim. Microsoftin ohjelmaan liittyvä ongelmanratkaisu on melko uskottava, jos domain on microsoft.com. Muussa tapauksessa pitää punnita tarkkaan, onko mahdollisesti kyseessä ilkeämielinen pilailija, omiin taitoihinsa liikaa uskova typerys, vai oikeasti asiasta jotain ymmärtävä ekspertti.
IRC ja IRL-keskusteluilla on mulla aika iso ero, irkissä tulee lauottua ja auottua vähän miten sattuu, oikeassa elämässä harkitaan jopa enemmän sanomisia. Eli mun mielestä ei kannata ottaa liian tosissaan irkissä, toisin kuin tosikot jotka tulee ja uhkaa piestä kun on irkissä sanonut jotain. Foorumit on taas semmosia tosissaan otettavia paikkoja, tietty viestistä riippuen. Esim. Spegeä nyt ei vaan voi ottaa tosissaan vaikka se mitä kirjoittais
Itse en ota mitenkään vakavasti netti/irkkikeskusteluja. Varsinkin irkissä tulee hätäseen lauottua vähän mitä sattuu... Forumeille tulee kirjoiteltua asiallisemmin.
IRC, IRL ja FORUM, liian vakavasti ei pidä ottaa koskaan, jos joku urpo vetää forumikeskusteluista niin pahasti herneen nenään, että tulee kotiovelle saakka, lupaan auttaa sen herneen pois ottamisessa, haen vain autotallista pesismailan ; )
Vs: otatko nettikeskustelut vakavasti? Joo en. Enkä tajua että minkä takia netissä ylipäätään keskustellaan. Taidankin painua vi**uun täältä, ja nukkumaan.
Vs: otatko nettikeskustelut vakavasti? Kait mä otan, kun välillä pinna kiristyy joistakin teksteistä. T Jukka