Tuttavani ehdotti ajatusta että lähtisimme ensi syksynä suorittamaan itsellemme Valokuvaajan ammattitutkintoa. Itse tutkinto on käsittääkseni näyttökoepohjainen, mutta siihen järjestetään kohtuuhintaisia (olikohan 300€, noin vuoden ajan osa-aikaisesta opetuksesta) valmentavia kurssituksia joka kiinnostaisi oppimismielessä. Tuli mieleen kysyä että onko jollakuilla kokemusta kyseisistä kokeista ja kursseista? Eli että onko luultavaa että siellä oppisi jotain. Ainakaan minulla kun ei juuri ole kokemusta studiotyöstä, asetelluista valaistuksista yms. joten semmoisen harjoittelu varmaan auttaisi. Samaten materiaali kuvaamisen liiketoiminnallisesta puolesta voisi olla opettavaista.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Riippuu varmaankin paikasta jossa VATin suorittaa. Itse kävin VVI:llä 3 vuotta ja suoritin siinä ohella myös VATin. Siinä ajassa oppii jo jotakin....silloin kuvattiin pääasiassa filmillä. Muiden suorituspaikkojen suhteesta normaaliin työelämään en tiedä, mutta VVI:n opetus on todella lähellä normaalia työelämää.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Näyttökokeethan ovat periaatteessa samat kaikille, opiskelupaikasta riiippumatta. Tavoitteenahan kuitenkin on oppiminen, eikös vaan? Silloin on vain yksi paikka Suomessa, jossa täyttyvät esittämäsi tarpeet eli VVI.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Mua kanssa kiinnostaisi tuo kurssitus, mutta kun en ole päätöikseni alalla ja vieläpä vuorotöissä, niin aika mahdottomaksi menee opinnot.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Aika vaikeeta voi olla työssäkäyvänä opiskella. VVI:n opiskelut on etäopiskelua, mutta lähiopetusviikoilla on pystyttävä olemaan.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Niinpä... Tosin meillä vois tarjota yritys omatoimisen opiskelun rahaa juuri tällaisiin kohteisiin. Mutta en teidä sitten, kun tuo toimarikin on olemassa... voipi sulkea pois listalta juuri sen takia.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Juu VVI:llä taisi ammattitutkinto kestää nykyisin n. puolitoista vuotta jonka aikana määräajoin lähijaksoja, kestää n. 3vrk kerrallaan tms. ja niiden välillä saattaa olla muuten erilaisia isompiakin kimppaprojekteja millloin missäkin. Näytöt suoritetaan lähijaksojen aikana yleensä. Yksi tapa on hoitaa se oppisopimuksella, joko yrittäjä- sellaisella tai firmassa palkkalitoilla ollen, noissa muistaakseni tarvitaan myös sitten tuutori. Kolmas tapa on selvitä siitä rahalla, eli itse maksaa kurssi- ja tutkintomaksut jne. Kannattaa kysellä tarkemmin tuolta: www.vvi.fi Itse suoritin perustutkinnon ja myöhemmin menen suorittamaan VATin kyllä, seuraava VAT koulutus taisi alkaa näillä näkymin 2009, nyt tammikuussa alkoi just yksi sellainen. Aika vahva perusosaamispohja tosin pitää olla että pääsee myös VATista läpi.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? En tiedä pääseekö nykyään edes suoraan suorittamaan VAT:tä, vai pitääköhän ensin käydä KIP? (kuvallisen ilmaisun perustutkinto).
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Kyllähän tota VATtia pääsee VVI:lle suorittaan, jos itse maksaa sen tai on riittävä pohja olemasa ilman KIPpiäkin. Aloitin siellä vuoden alusta ton VATin, kun sain KIPin päätökseen joulukuussa ja meidän ryhmässä on yks neitokainen, joka aikoinaan oli sitä mieltä et suoraan VATtiin. Kävi kerran tai kaks ja sen jälkeen siirtyikin perustutkintoa opiskeleen. Muutenin toi VVI:n perustutkinto on hyvinkin monipuolinen ja saa hyvinkin riittävän pohjan, jos aikoo vaikka jatkaa päätoimisena valokuvaajana. VAT sitten syventää tota tietoa kivasti. VATissa on lähijaksoja noin 3pv/3kk tahdilla ja niinkuin tuo kaimapoika mainitti et, jos joku oppilaista saa järkättyä oman projektin sillai et sinne tulee Masa ja mukaan pääsevät oppilaat, niin niitäkin sit tehdään.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Osaisiko joku valottaa VVI:n yhtäläisyyksiä ja eroja esim. Muurlan opiston tekemiseen suhteutettuna?
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Muurlasta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta epäilisin että VVI:llä ruoskitaan enemmän kuin monessa muussa paikassa, siis koko ajan parempaa tulosta irti opiskelijoista, sen lisäksi että siellä oppii oikeasta valokuvaajan elämästäkin paljon (kun selviää jostain briiffistä, selviää monesta muustakin helposti mikä on aikaisemmin tuntunut mahdottomalta) jne. Muutenkin esim. laatukriteerit korkeammalla kuin muualla jne. eroja.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Eiköhän noiden pääasialliset erot ole, että Muurlassa on jokapäiväistä opiskelua ja vvi:ssä opiskellaan vaan muutamana päivänä kuukaudesta. Samaten vvi kouluttaa valokuvaajan ammattitutkintoon, kun taasen Muurlassa saa vain valmentavaa koulutusta, eli vat ei kuulu tutkintoon. Opetukseltaan Muurla taitaa olla enemmän taiteeseen painottuva, kun taasen vvi painottaa enemmän kliinistä tuotekuvaa. Maksupolitiikka taitaa olla, että Muurlassa maksaa kaikki, mutta vvi:n kip on maksuton. Vat sitten maksaa jotain.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Mitä on kliininen tuotekuva? Aika paljon saa VVI:kin käyttää kuviin mielikuvitusta, mutta periaatteessa tekemiset tähtää siihen että kuville löytyy kannatusta myös maksavilta asiakkailta. VVI:n koulutus on mahdollisimman lähellä ammattikuvaajan arkea.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Kliininen tuotekuva on juurikin sitä mitä eniten tilataan ja mitä eniten näkee, eli tarkasti oppikirjan mukaan valaistua, sommittelultaan tylsää, mutta oikeaoppista kuvaa. Mitä olen monilta eri tahoilta kuullut, niin noista vat näyttöpaikoista vvi painottaa Tornion kanssa eniten tuota tekniikkaa. Heltechissä taas annetaan jonkin verran arvoa luovuudelle. Nythän noista ei sitten taas tiedä, kun kaikki näytöt muuttuvat syksyllä. Tuosta vvi:n opetussysteemistä en niin kauheasti tiedä, että valaiskaapa minua siellä käyneet. Onko siellä jotain kuva-arviointia ja opastusta noiden lähijaksojen välissä, vai tapahtuuko kaikki opetus ja arviointi vain noilla lähijaksoilla ja sitten noi kimppaprojektit. Onko niissä jonkinlaista opetusta mukana vai onko ne vaan jotain porukalla säätämistä. Toinen ihmetys on tuo aiemmin mainittu seikka, että laatukriteerit ovat vvi:llä korkeammalla. Korkeammalla verrattuna mihin ja missä, vat näytöissäkö, vaiko vaan opetuksessa.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Itse tein VATin ennen digiaikaa, joten perusopetus on (hieman) muuttunut, pääope myös. Mitään varsinaisia oppikirjojahan ei ole, vain lista kirjoista (pääasiassa ulkomaisia) joiden tasolle olisi päästävä VATin läpäistäkseen. Valaistuksessa ja sommittelussa on tietenkin perusasiat joita pitää hallita, mutta kun katselee nykyisten opiskelijoiden kuvia niin kuinka niissä luovuutta voisi olla enempi? Taidekuvat on asia erikseen, niissähän nimi ja kuvateksti tekevät Teoksen (näin kärjistäen).VVI:n kuvathan ovat käyttökuvia, siis niitä joilla ammattikuvaaja leipänsä tienaa, niihin ei taidekuvat aina kelpaa. Kuvien sisältö vaihtelee suuntautumisalan mukaan, muotikuvaajan ja muotokuvaajan kuvathan ovat erimoisia ja välttämättä toisen suuntautumisalueen kuvilla VATtia ei saa läpi toisesta. Etäjakson nykytilanteesta en tiedä, itse kävin viikon kuukaudessa (3 vuotta)paikanpäällä, joten kotitehtävissä oli ihan tarpeeksi askarreltavaa kolmeksi viikoksi. Nykyisin opiskelijafoorumi varmaan auttaa myös etäjakson opiskelussa.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Tuolta voi tutustua ja vertailla: VVI:n galleria Muurlan galleria1, galleria2. Muurlassa siis ei (käsittääkseni) suoriteta ammattitutkintoa, mutta vaatimukset perustuvat ammattitutkinnon vaatimuksiin. Tornion ja Heltechin ammattitukintoa suorittavien kuvagallerioita en nopealla Googlen vilkaisulla löytänyt. Jos joku löytää nämä niin laittakaa linkkiä.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Niin no, mä tarkoitinkin enemmän tuota vat:n näyttötutkintoa ja mitä siinä painotetaan. Onhan se selvä, että suurimmalla osalla ammattiin tähtäävistä valokuvaajista on sitä luovuutta.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Eiköhän niiden Vattien kirieerit täytyisi olla joka paikassa yhtenevät, tuomarien päätöksen vallassa on se miten niitä tulkitaan.
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Opetushallituksen sivuilta löytyvät tutkinnon yleiset vaatimukset. Linkki PDF:ään
Vs: Valokuvaajan ammattitutkinto? Jotka muuten muuttuvat täysin tänä syksynä. Noilla tutkinnoilla kun on sama juttu kuten esim. inssiajolla, jokainen tutkija painottaa hieman eri asioita tietyn viitekehyksen sisällä. Niinkuin RB tuossa totesikin. Toinen tuomari saattaa päästää tutkinnosta läpi, vaikka joku kohta olisikin hieman heikosti tehty, jos tehtävässä on juurikin sitä tuomaria miellyttävä seikka otettu huomioon, vaikka se ei suoranaisesti siihen näyttöön kuuluisikaan. Noissa tutkinnon vaatimuksissakin, mitä olen noita vanhoja katsellut ja silmäyksellisen nähnyt uusiakin, tuntuu tuo viitekehys olevan melko leveä, eli paljon on annettu tutkinnon vastaanottajalle liikkumavaraa.