Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Valokuva.net nurin??

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Brassai, 30 Kesäkuu 2005.

1. Tomte

Tomte

55
    0
    0
    "Focuksen tuotannosta vastaavat valokuvakeskus Peri (Turku) ja Varsinais-Suomen taidetoimikunta."

Heh, kylläpäs on kertakaikkisen hauska sattuma... Tarinakin ihan mielenkiintoinen joten pohjustetaanpa oikein seikkaperäisesti:

<seikkaperäinen pohjustus>
    Kävin tuossa viime lauantaina vanhempien luona Jämsänkoskella, Tampereen keskustan tietämiltä otin bussin moottoritien lähelle ja jäin bussipyäskille liftaamaan. Noh, eka paikka oli hivenen huono ja puolen tunnin päästä ajattelin kävellä hetken matkaa eteenpäin sille viimeiselle pysäkille ennen kääntymistä motarille. Siinä en ehtinytkään olemaan kuin viitisen minuuttia kun auto hiljensi ja takapenkillä joku viittoi, että kyytiin kyytiin!

Alkumatka meni peruskuulumisissa mistä-tulet ja minne-menet -juttelussa. Kolmen hengen ryhmä oli matkalla Jämsän kautta Kuhmoisiin ja tämähän sopi vallan hyvin - viimeksi kotimatka otti kolme erillistä kyytiä ja nyt pääsin yhdellä. Takapenkin kaveri opiskeli musiikkitiedettä Jyväskylässä ja kaikista taiteista kiinnostuneena keskustelin hänen kanssaan siinä muutaman ensimmäisen kilometrin kunnes heitin vaan juttelun vuoksi etupenkillekin kysymyksen "aiottekos kauankin olla Kuhmoisissa?" Joukon ainoa nainen aloitti, että "minä olen vain yhden yön kun olen Lappiin lähdössä". Mitäs Lapissa? "No kun olen kirjailija niin -" No oho, huudahdin itse, täällä autossahan taiteilijoita piisaa! Kirjailija naurahti, osoitti kuskia ja sanoi, että tuo tuossa on valokuvaaja!
    </seikkaperäinen pohjustus>

Eipä ole ikinä mennyt sata kilometriä noin nopeasti kuin tuolla matkalla keskustellessamme taiteen ytimestä ja kohteesta. Miten tämä nyt mitenkään aiheeseen liittyy niin arvon kuski sattuu kuulumaan Periin ja jotain hän mainitsikin, että olivat parikymmentä tonnia saaneet nettisivustolleen, jonne hänkin kenties joskus tulevaisuudessa tulee jotain kirjoittelemaan.

Itse olen kaivannut hieman enemmän taide-orientoitunutta keskustelua valokuvafoorumeille ja siinä määrin taiteellinen oli tämä kuskini, että jos Focus tulee olemaan edes hivenen sinne päin niin odotukset tulevaa sivustoa varten ovat korkealla. Välinekeskustelu tuntuu olevan monelle kovin tärkeää, mutta itse olen kaivannut yhtä pitkällistä ja kiihkeää ruodintaa myös itse valokuvista, valokuvauksesta ja taiteen tekemisestä kuin mitä esim. Nikon vs. Canon tai digi vs. filmi -keskutelut ovat olleet.

Surku, että vknetin lusikka jäi nurkkaan pölyttymään, mutta kai se Feenix-linnun tarvitsee välillä tuhkasta nousta ja jospa sen Fenixin nimi olisikin Focus...

Ja jos joku poikkitaiteellisesta matkaseurasta sattuu viestiä lukemaan niin vielä kerran kiitos kyydistä ja etenkin mielenkiintoisesta keskustelusta :)

2. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Käyttäjäthän sen sisällön luo. Itse olen teknisen alan koulutuksen ja työpaikan omaava henkilö joten kalustovänkkäys on siinä mielessä helpompaa. Eipä silti, lukisin mielelläni taiteesta koskevia hyvätasoisia keskusteluita, mutta niihin sisällön tuottaminen on itselleni toistaiseksi liki mahdotonta. Rohkeasti Tomte vain lyömään keskustelua pystyyn niin siitähän se lähtee :)

3. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
  4. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Minusta monesti hiukan asianvierestä liittyvä keskustelu kuten taide ja valokuvaukseen liittyvä juttu on oikeassa elämässä. Kuten vaikkapa tuollaisella autokyydillä kun ajatukset kipinöivät ja saavat uusia ajatuksia hetimiten. Monestihan näin tekstinä keskustelu menee tietämyksen ja harkituksi. Ehkäpä sen takia tekniset keskustelut on niin suuressa osassa?

Toisaalta valokuvauksessa ja siihen liittyvässä keskustelussa olisi täällä se etu että voidaan liittää aiheeseen liittyvää kuvallista matskua tarvittaessa. Mitä ei monestikaan kahvikupin ääressä voida. Myöskin tiedon kaivaminen netistä on helpompaa asioiden pohjustamiseksi.

Ehkäpä foorumille vaatimuksena pitäisi vaatia pientä humalatilaa?

5. Taiteestahan nimenomaan kaikki voivat keskustella tasaveroisena, siinä kun ei ole asiantuntijoita, vaan ainoastaan omakohtainen elämys. On kyllä niitä, jotka luulevat olevansa taide-asiantuntijoita, ja tietävänsä muita paremmin, mikä on hyvää taidetta. Ja aika paljon niitä, jotka luulevat sen olevan jotain mitattavaa. Mutta oikeasti taiteessa on vain yksi merkityksellinen asia: miltä se sinusta tuntuu.

Tietysti perinteiseen foorumikeskusteluun kuuluu osoittaa, että on itse oikeassa ja muut ovat väärässä, joten voi olla vaikeaa äkkiseltään ruveta kertomaan, mikä jossain kuvassa itseä viehättää. Paljon helpompaa on sanoa "puhki" tai "horisontti vinossa" ;-)

6. Voi kun maailma olisikin noin yksinkertainen! Hyviä esimerkkejä siitä, ettei onneksi ole, ovat esim. V.V.Gogh, A.Vivaldi, I.Stravinsky . . .

7. Millä tavalla kyseiset herrat osoittivat maailman olevan mutkikkaampi? Hehän ovat kuuluisia taiteilijoita siksi, että niin monet pitävät heidän teoksistaan. Tietenkin he ovat myös saaneet "virallista tunnustusta", millä on joillekin kai jotain väliä, mutta se ei muuta miksikään sitä, että heidän teostensa kokeminen on jokaiselle vastaanottajalle subjektiivinen elämys.

Onhan sitten tietysti vaikkapa Vincentin tauluilla huikea rahallinen arvo, mutta sillä ei ole enää mitään suoranaista tekemistä taiteen kanssa.

8. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Tietyssä mielessä kässään ajatuksesi Loitto. Hmm-m, eipä sen enempää.

9. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    No Van Gogh ei myynyt eläessään ainuttakaan taulua ja kuoli onnettomana miehenä. Myynti ja arvostus tuli paljon myöhemmin. En tiedä liittyikö tämä yt tähän mitenkään, mutta silti.

10. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Hyvä sattuma muuten. Spege ja Van Goghin vertaaminen toisiinsa. Kuvien arvostuksen suhteen. Ehkäpä jälkipolvi katsoo asian toisin kuin me nyt? ;)

Pahoittelen pientä piikittelyä, mutta joskus lipsahtelee. :)

11. motris

motris Well-Known Member

4 892
    767
    113
    Heh, alkonäppislukko... näppis ei toimi ennen promillea :)

Oon kyllä Loiton kanssa samaa mieltä noista asioista, että taiteesta keskusteltaessa kaikki voivat, tai ainakin ihannemaailmassa pitäisi voida, keskustella tasaveroisesti, ja että merkityksellisin asia on se, miltä se tuntuu. Taidetta voi ja kuuluukin arvostella, mutta se ei ainakaan minun mielestäni ole itsetarkoitus.

Ja tuosta tuleekin mieleen, että voiko taide tjsp. "elitistyä" liikaa? Henk.koht. noilla vk.netin ja IS:n sivuilla olevien tietojen varassa pelottaa, kehtaako tällainen harrastelija tuolla enää "naamaansa" näyttää...

12. Taide on se mikä se on. Jotkin vastaanottajaryhmät voivat suhtautua siihen liian elitistisesti, ja tätähän tietenkin tapahtuu paljon. Varmasti monet menevät näyttelyihin kokemaan gylddyyriä noin seurapiiritapahtumana ja vilkaisevat salaa hintalappua tietääkseen minkä teoksen kohdalla nyökytellä hyväksyvästi. He luulevat taiteen olevan jotain niin vaikeasti ymmärrettävää ja hienoa, etteivät he voi sitä käsittää, mutta pitää teeskennellä, että näyttää gylddyelliltä. Se on sääli taiteen kannalta.

Vielä pahempaa on, että joku voi kovasti pitää jostain teoksesta, mutta arvelee kuitenkin olevansa kykenemätön ymmärtämään, onko se oikeasti hyvä. Koska juuri siitähän pitäisi olla kyse, että joku oikeasti tykkää, syystä mistä hyvänsä. Hyvää taidetta on se, mistä itse pitää.

13. motris

motris Well-Known Member

4 892
    767
    113
    Tässä kohtaa pitää kai nyökytellä hyväksyvästi ;D

Oikeastaan mietin sitä, miten esimerkiksi vk.net voi elitistyä. Mennäänkö jo netissäkin "piireihin".
    Juuri noinhan se minunkin mielestäni on. Jännä paradoksihan siinä on, että arvostusta jokainen taiteilija tavalla tai toisella haluaa. Taiteilijan tulee erottua massasta, luoda jotain uutta, antaa uusia näkökulmia, ehkä ottaa kantaa antamatta vastauksia. Vaikea taas on saada arvostusta, jos vastaanottaja ei ole itselleen rehellinen. Jostain "piireistä" sanotaan, että katsokaa tätä, ja lisätään tunnettuutta, annetaan apurahaa jne. Taiteen tulisi olla riippumatonta, mutta vaikea uskoa, että se sitä on. Vaikka yhteiskunta riippumattomuutta näennäisesti edistää, niin minun mielestäni se tekee kyllä juuri päin vastoin.

Jeps, tää menee nyt kyllä vähän liian vaikeaksi pieneen päähäni.

14. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Voipi myös olla niin, että vknetin perintönä saaduilla tilastofaktoilla on melkoisesti painoarvoa, haettaessa uskottavuutta (ja rahoitusta?) uudelle foorumille.
    Käytäntö sitten näyttää, kuinka uskollisesti vknettiläiset noudattavat testamenttia. Moni Vknet -aktiivikin voi tässä vaiheessa tyytyväisenä todeta päässeensä eroon pahimmasta nettikoukustaan ;-)
    Näiden foorumeiden keskusteluillakin näyttää olevan taipumus toistaa itseään jonkinlaisella syklillä. Kovatasoinen pitää uuden foorumin olla, että se tarjoaa sellaista uutta, jota ei olisi jo muuallakin käsitelty.

15. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Hmmm... tarkemmin linkkejä koluttuani onkin pakko myöntää, että tuolla Focus-projektilla taitaa olla aika hyvä uskottavuus ilman vknettiläisiäkin ;-) Veikkaisinpa myös että takana on hieman pidempi valmisteluoperaatio. Mm.tämmöinen tieto tuli tuolla vastaan. Mielenkiintoista, mutta ei varmaankaan mikään uusi VKnet. Olisiko uusi Valokuva -lehti?

16. No tällaista minä hivenen jo pelkäsin... eli ei tosiaankaan harrastajille suunnattu, vaan ammattilaisille.

17. Niinpä niin ;(

Taitaa olla parempi tällaisen tavallisen tampion pysyä näissä harrastajapiireissä.

Mutta keitähän nuo oikeat valokuvataiteilijat sitten oikein ovat, kun ei niitä missään foorumeilla ole koskaan tullut vastaan? Samat nimimerkit ja naamathan täällä pienessä suomessa esiintyy lähes joka saitilla?

Vai onko olemassa joku sisäpiiri, jost mulle ei ole kerrottu, häh ??? voi prkl.

18. Mulla on vaan sellanen tunne, että sitä 'oikeeta taiteilijaporukkaa' kiinnostaa netissä surffailu yhtä paljon, kun minua litra käpyjä grillikauden ulkopuolella.

Pitää muistaa, että käyttäjät muokkaavat foorumin omannäköisekseen.
    Onko se nimeltään kameralaukku.com, vai valokuva.net on ihan se ja sama.
    Ainoa homma on, että jotain ns. pysyvyyttä ois kiva saada.

19. Boost

Boost

591
    0
    0
    Tästä taitaakin olla jo mainio esimerkki tuolla Taistelukentän puolella.

Niin, lähinnä tulee enää töissä ruokatunnilla jotain lueskeltua. Satunnaisesti sitten illalla paremman puutteessa.

Saa nähdä mitä vuosi 2006 tuo tullessaan. Valokuvataiteen lehti ei varmasti olisi huono idea. Jos tuohon uuteen portaaliin mahdutetaan foorumi, niin eiköhän se lähempänä vk.nettiä ole kuin tämä laukku. Voisin ainakin kuvitella, että osa vanhoista siirtyy sinne, mukanaan läjä uusia. Todellisia ammattilaisia nämä hiekkalaatikot tuskin liikaa kiinnostavat, joten pelkoa liiallisesta 'taiteellisuudesta' ei liene (?).
    Tammikuuta odotellessa.

20. Niin.. ja varsinkin muilta ;-)
    Ehkä kaikkia innostaisi henkisellä tasolla, jos vaikka kaikki laittaisivat allekirjoitukseen että "otan täyen vastuun", vaikka se ei mitään tarkoitakaan. Kyllä jeesustelu on tietysti hienoa, minäkin olen osaltani ihmiskunnan, ja jos metsästäisin, niin myös eläinkunnan syvän tietoisuuden moraalinen vartija, mutta oikeata vastuuta on vain se mikä laeissa ja asetuksissa on.