Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valo vai varjo?

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Heli, 11 Joulukuu 2007.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Tällää kuvalla halusin tutkia valon olemusta ja sitä kuinka se piirtää varjosta muodon esiin lähes abstraktilla tavalla. Kommentteja?

2. Vs: Valo vai varjo?

tehtävässäsi olet kyllä onnistunut varsin hyvin ja muodot tulevat kauniisti esiin.. henkilökohtaisesti en ole tällaisen "räkälaadun" suuri ystävä, mutta sinähän nämä kuvat teet :)

3. Vs: Valo vai varjo?

Olkapää muotoutuu hyvin, samoin profiilin ääriviivat, korva ja kaula. Mutta leuan ja posken kohdalla homma ei minusta oikein toimi. Keskelle kuvaa tulee muodoton levymäinen suorakaide, joka vielä lähes uppoaa taustaan. Ujo valo/heijastin valaisemaan leuan alle. Heijastusta myös poskeen, jotta muoto tulee esiin.

Olisiko kuva aavistuksen näyttävämpi, jos huippuvaloja hiukan kirkastaisi?

4. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Vs: Valo vai varjo?

Eijeijei :), mä itse asiassa varmaan vetäisin pimiössä vielä tummemmaksi tumman pään. Ja mä haluan tän olevan loivempi, en halua sitä "potkua" vaaleeseen puoleen.

5. Vs: Valo vai varjo?

Jos tummennat tummaa päätä menetät sitä muotoa, jota valolla hait. Etenkin se poskessa oleva suorakaide korostuisi entisestään. Keskisävyjä aavistuksen tummentamalla voisi onnistua. Samalla kuva jyrkkenee, jos et samalla tummenna valopuolta myös. 

6. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Kummää katon tätä kuvaa tästä omalta näytöltä nii tää on just sitä mitä tein ja hain... Mulla näkyy toi leuan kaari just ja just enkä haluu sitä enempää näkyviin.

Heh, kuvailin poikaa ku tehtiin peti olkkariin ja katottiin TNMT:ia iltasaduks :D. Tv:n valo siis, naarmuinen zuttuzuumi vähä rasvattunakin ja aika 1/2 sek. Näin teknistä tietoa kaipaaville :D

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Ainakin tässä skannissa 5x5 pix tummien osien keskiarvot ovat rgb = (9,9,9)-(12,12,12). Toivottavasti skanni on huono, jos aioit pimiössä saada enemmän irti,

8. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mulla ei näy leukaa ollenkaan...

9. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Avainsana onkin se, että mitä _hän_  haki: kun puhutaan abstrakteista muodoista, ei haeta valaistua leukaa, vaan vain minimaalisia vihjeitä pään läsnäolosta, joista aivot rakentavat pään. Silloin saavat suorakaiteet vaikka kasvaa ja korostua.

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Nii, tällaset rajatapauskuvat lie vähä vaikeita just vielä näyttöjen erilaisuuden takia. Ku siis näin vähästä on kiinni.

Nopsa aamuskanni just ennen töihin lähtööhän tämä on :D. Mut tossa ku negaa katon niin ei sieltä paljo enempää irtoo. Se voi olla, että pimiössä tästä tulis himpun tummempi kuin se miltä se mun näytöllä näyttää.

Itse asiassa poski sais olla vielä tummempi, jotta jäis enempi vain posken ääriviivaa valolle...

11. Vs: Valo vai varjo?

Kuten aikaisemmin kirjoitin leuka melkein uppoaa. Kyllä se just ja just näkyy, mutta se muoto katoaa juuri siksi kun siihen ei tule yhtään valoa eli toisin sanoen valo katkeaa siinä kohdassa. Leuan ääriviiva ei piirry valolla sitä tummaa taustaa vasten. 

Minusta kuvan tyylilaji on hyvä. Täsmennys tähän ettei jollekin jäänyt se asia epäselväksi.

12. Vs: Valo vai varjo?

Tosi hieno. Hienoin kuva, mitä olen pitkään aikaan nähnyt.

13. Vs: Valo vai varjo?

Minusta se suorakaide on niin poikkeva muoto muuten pyöreisiin muotoihin. Olen perään kuuluttanut ujoa valoa, jolla piirretään leuan ääriviiva irti. Nyt se on täysin erilainen suhteessa muuhun osaan kasvoja. Niska, osa otsaa ja takaraivo voivat upota taustaan se ei pään muodon hahmottamista mitenkään häiritse. Jos kuvaa katsoo silmiä siristämällä näkee mitä sille käy kun sitä tummentaa. Muoto katoaa ja osittain jopa koko muodon hahmottaminen vaikeutuu.

14. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Mä tiedän. Oon just sitä tehny tälle kuvalle ja itse asiassa ku tää on tumppina eikä sitä leukaa näy totakaan vähää,mä ite tykkään enemmän.