Täältä löytyy varmasti vielä diakuvien harrastajiakin. Kangastyyppejä on lukuisia erilaisia, on helmiäistä, mattaa, hopeajuovaa, harmaata, valkoista, jne. Joillekin kelpaa pelkkä seinä. Minkälainen kangas sopii parhaiten diojen katseluun ja miksi? Minkälaista kangasta ei kannata missään nimessä hommata?
Vs: Valkokangas diojen katseluun Helmiäiskangas antaa kirkkaimman kuvan, mutta siinä on kapea katselukulma. Hopeajuovakangas on kuvakulman suhteen parempi ja se soveltuu myös polarisaattoreilla toteutettuun stereokatseluun. Mattakangasta en valitsisi diojen katseluun (himmeähkö kuva). Nämä ovat vain minun mielipiteitäni, jotka perustuvat omiin kokemuksiini kaikista mainituista kangastyypeistä.
Vs: Valkokangas diojen katseluun Tarkin kuva muodostuu kiiltävälle valkoiselle pinnalle. Sitä on kuitenkin ikävä katsoa heijastusten vuoksi. Polttomaalattu pelti puolihimmeänä antaa hyvän kuvan ja täyteläiset sävyt. Se myös pysyy suorana. Kiinnitys vaikka tarranauhalla, jolloin systeemi on puolikiinteä. Jos vielä katsoisin dioja usein, rakentaisin tällaisen. Em. systeemin sijaan olen käyttänyt kapalevyä: halpaa, suoraa ja kuvantarkkuus loistava. Mattapintaisuus himmentää kuvaa aavistuksen mutta eipähän heijastele. Haittana säilytys -- sitä ei saa rullalle. Kaikissa rullakankaissa on sama ongelma: reunat käpristyvät. Ne olisi kiinnitettävä telineeseen tai pingotettava suoriksi, jolloin härveli jo vastaa kiinteää levyä. Jos reunakäpristymä ei haittaa, rulla on helppo säilöä. Itse olen tunkenut kapalevyn kirjahyllyn taakse piiloon, näkymättömiin tuohon jalkalistan aiheuttamaan hukkatilaan
Vs: Valkokangas diojen katseluun Jossain testissä (en nyt muista missä lehdessä) olivatkokeilleet erilaisia vaihtoehtoja videoprojisointiin ja sillä erää paras vaihtoehto oli Tikkurilan keskiharmaalla Harmonylla huolellisesti maalattu tasainen seinä. Mukana oli myös erityisiä 16:9 suhteen videoita varten myytäviä helmiäisiä. Tosin hinnalla oli loppuarvostelussa jokin painotus. edit typo