Muutama luki pläjäyksen leica MP No 302 kameran vaiheista, joku jopa saattaa muistaa sen. Nyt on juonessa tapahtunut muutama mielenkiintoinen käänne, joten kaivetaanpa vanha aihe esiin: Kute todettiin, meni K.o. kamera rahapulassa Ruotsiin. sain siitä mojovan summan ja se meni heti silivili. nyt kun muutenkin on vallalla retro suuntaus ja vanhat jorinat taás kinnostaa. laitan tähän muutaman kuvan ja täydennän teksitin, nyt tuli taas kiire...
Vs: LEICA MP # 302 revisited. Onko toi Nikonin SP:tä pitelevä herrasmies itse "Mr. Rangefinder" eli Tom Abrahamsson?
Vs: LEICA MP # 302 revisited. Juu on se ! Ja melkein "suomalainen" sillä vaimo Tuulikki on suomesta ja puhuu suomea. Ihan pottuilaakseni kirjoitan aluksi suomea sille että joutuu kutsuun Tuulikin kääntämään. Mä pyysin siltä rapidwinderin NikonF:ään, saas nähdä, väsääkö.ei se sen ihmeellisempi ole kuin SP:n winderi, mutta vähän pitempi. kaikki ottopyörät ym ovat samoja. Mustana kuitenkin pitäis saada... muttajatkan tota Mp juttua kunhan käväsen postissa...
Vs: LEICA MP # 302 revisited. Jahas, ymmärsinköhän mä yhtään mitään, eli onkohan sulle tullossa se samainen MP takas? Jotenkin mä putosin kärryiltä jo ekan jutun kohdalla. Kahtellaan mitä tästä vielä kehittyy, josko mä taas jossain vaiheessa pääsen takas kärryille, jos sine nyt missään vaiheessa tätä juttua edes kerkesin.
Vs: LEICA MP # 302 revisited. rauhallisesti mäjessä, kun on tuota Loskaa vielä kumitossun alla. Siis jäätiin kohtaan, että se oikea ja alkuperäinen Leica MP # 302 myytiin kamalalla voitolla Ruotsiin Schönherr`s leica puotiin tultiin kotiin ja tuhlattiin heti rahat. jatkettiin elämää, kuten ennenkin, mutta yhdessä vaiheessa oli pakko taas olla musta leica, ja hankin M4-P ja M4-2 rungot. linssejä oli se 50:1,2 canon summicron 35mm:2 ja niillä mentiin, etupäässä summicronilla. Aina keikkui matkassa. ei koskaan pettänyt (toisin kuin naiset, retaleet) Sitten alkoi toi leica kamerana luisua yhä enemmän vanhojen pappojen runkkulaiteeksi. Minä sensijaan tilasin Abrahamsson rapidwinderin ja Leicalla kuvaaminen senkuin lisääntyi. Sitten huomasin että alkaa nousee aika tahtia noitten aitojen MP:tten hinta. Jopa laittoi Leitz ittekin yhden feikki MP:n ton M6 viritelmän, täysin mekaanisen kameran kamalaan hintaan. Aloin miettiä että: hetkonen, mähän omistan tommoiset MP pellit, ne on mun kamulla Ingo Forsbergilla joka oli puhaltanut narikan nimeltä Die camera ( hyi mikä neitinimi !) sanoin Ingolle että paas pellit pussiin , alan metsästää passelia M3 runkoa, tuunataan siihen noi pellit. Ei onnaa, oli vastaus, päällyspelti on ISMO KAJANDERIN Teoksessa . Ainoa mahdollisuus on ostaa työ sisältäen MP:n pellit. hinta oli aika paha, en viitsinyt koska ajattelin ajan pehmittävän ismon. ei pehmittänyt. Yhtenä päivänä tavatessamme sanoi että ralph Gibson toi Guru osti työn ja pellit on siinä duunissa New Yorkissa, OK Goodbye ! hyva paikka hukuttaa unelmat. sitten tuli toi LP huutokauppa Tukholmassa, no en ihan pelleilemään olisi lähtenyt vaan aijoin käydä schönherrissa paijaamassa mun entistä lelua. emaili putiikkiin jossa pari nuorta jässeä sanoi ostaneensa muutama vuosi sitten koko hässäkän edelliseltä omistajalta. leica kokoelma oli mennyt muualle. Ok antoivat herra schönherrin numeron hampuriin. Soitin sinne ja suomea puhuva rouva vastasi, robert on käymässä saksassa ja hollannissa. tulee parin päivän kuluttua. herra robert soitti itse moikkasi, muisti poloisen suomalaispojan jolla oli rotunainen mukana, jolla jo kiilsi raha silmissä että pääsi shoppailemaan tukholmassa. Ok Mp kuten koko muukin kamerakama jota solmsin "unelmoijat" koettavat tuupata oli vaihtunut nikoneihin -numeerisiin ja vanhoihin F:iin ja SP mittaetsin runkoihin. OH hoh, vähän kun mun unelmakitti! Robert sanoi että pillastui lopullisesti kun Fotokinassa julkistivat uuden S "studio Digin". sanoi että se on Leican loppu. yhdyin täysin hänen käsitykseensä. robert sanoi että on tullut liian monta mokaa. Liian myöhään R8 digiback. kun vihdoin tuli myyntiin, kaikki haukottelivat ja sanoivat: Uuutuus, älkää naurattako...M8 digi tuli ulos mutta täynnä lastentauteja, Jo nyt on kamerakännykät ajamassa ohi. kuka muu kuin nostalgiasyistä haluaa Leica M8digin ?? Hän sanoi jo ajat sitten että sellainen leica jossa ei tartte sählätä kansien ja filkan pujottamisten kanssa. Suljin TÄYTYY olla metalli laminaattia ! Etsin on aivan liian herkkä kolhuille ja säädöstä pois menemisellle. Filmin kelautuminen "vastakarvaan " on NAURETTAVA nykyfilkoilla. pinnotus eli musta kromi näyttää kauhealta kuluneena. takaisinkelaus on edelleen rimpula. kun rungot on tehty avautuvaa metallikasettia varten, miksi niitä ei voi käyttää?? Ok, Ok joku morooni muutti kannen lukitusmekanismin...Nyt on tullut vähän edullisempi linssivalikoima. mutta silti.. Aivan vitutuksen rajoilla mennään. leican uudet ei kestä lähempää kontaktia edes sen vertaa kuin Digi nikonit. onhan näitä syitä. robert schönherr lukee myös 'Erwin Puts:in blogia. kerroin miten MP #302 on käynyt ja laitoin hänelle Kuvia, ja lupasin tulla käymään hampurissa. hauska veikko, totta tosiaan !! Meillä on hyvin yhtenevät käsitykset siitä minne ollaan menossa numeerisessa. hänkin tykkää että M8 on naurettava kolossi !" Miksi sen kokoinen runko että mahtuu filmipatruuna kumpaankin päähän vaikka mitää filmiä ei ole ! Runko voisi olla täydestä alumiinijötistä työstetty. Aseen kahvan tyylisesti rihlattu, sisällä vain kenno ja linssikiinitys. ei mitään etsintä, eihän digissä sellaista tarvitse. jos haluaa ihmetellä, voi katsoa (Mini) läppärin kuvaa. sitten vaan bluerayllä yhteys ja kamaa pakkaa livenä sisään kokoajan. sitten rajaa steraming kuvasta halutut stillit. kaikki päivitykset tulee läpprin kautta, runko vaán kertoo mikä linssi on nokalla, mitkä korjaukset vaaditaan. Siinä se päällisin puolin on toi "numeerinenen Pro kamera tai tallennusinstrumenti, eihän sitä miksikään camera:ksi (huone) voi enää kutsua. "Fly By wire optical sensor" olisi parempi nimi Robert on menossa zeissille puhumaan järkeä... Skarppi kaveri sen lisäksi että on loistava heittään läppää...(toivottavasti härpäkkeessä lukee linssssä Zeiss ja alumiiniin kaiverrettuna NOKIA)
Vs: LEICA MP # 302 revisited. Nyt olisi MP # 365 myynnissä: http://cgi.ebay.com/Leitz-Leica-MP-chrome-Leicavit-Summicron-50mm-Rare_W0QQitemZ320357110645QQcmdZViewItemQQptZFilm_Cameras?hash=item320357110645&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1234|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318|301%3A1|293%3A1|294%3A50
Vs: LEICA MP # 302 revisited. Sulla on kyllä mielenkiintoiset ja hauskat jutut aina, mukava lukea, kiitos.